Kuriosa - En järnvägskorsning i Örebro 1903 och 2011 (Historiskt material)

av jean, Tuesday, October 04, 2011, 09:43 (4879 dagar sedan)

Jag har suttit och fascinerats över en del bilder från fotografen Axel Barr som verkade i början på 1900-talet. Jag hittade en som jag tycker det, härlig bild från 1903 som visar Skolgatan i Örebro norrut. Järnvägen i förgrund är ju den äldsta delen av Köping-Hults järnväg, den som byggdes först till hamnen i Örebro. Således en av de äldsta järnvägarna i Sverige. Vid tidpunkten för fotografiet hade CV öppnat något år tidigare och ligger ca 200 meter till höger om fotografen. Tydligen var trafiken talrik då man bemödat sig om att sätta upp bommar. Kanske inte helt ovanligt på den tiden men för en järnvägsamatör som jag så tycker jag det var lite fascinerande med som det ser ut, fjärrmanövrerade bommar.

[image]

Källa: Örebro Stadsarkiv
Fotograf: Axel Barr

Så här ser samma korsning ut idag, ca 107 år senare. Spåret är kvar men är nu avkapat strax efter infarten till CV. Som ytterligare kuriosa kan jag ju berätta att just i denna korsning lyckades en cyklist för några år sedan cykla in i ett lok som var på väg till CV. Han måste varit ytterligt ouppärksam.

[image]

Källa: Google Maps.

Kuriosa - En järnvägskorsning i Örebro 1903 och 2011

av Arne Syverstad, Tuesday, October 04, 2011, 10:22 (4879 dagar sedan) @ jean

Hei
Gatelykten på hjørne er et lite kunstverk.:-)

Hilsen
Arne

Kuriosa - En järnvägskorsning i Örebro 1903 och 2011

av mata runedahl, Saturday, October 08, 2011, 23:59 (4875 dagar sedan) @ Arne Syverstad

angående fjärrmanöverreade bommar det var en motor i en kur som via vajerspel drev alla bommarna i en korsning var sådana vid all jvj-korsn. i örebro

CV-hus

av Rasmus Axelsson, Tuesday, October 04, 2011, 15:08 (4879 dagar sedan) @ jean

Jag har suttit och fascinerats över en del bilder från fotografen Axel Barr som verkade i början på 1900-talet.

Letat via Örebro stadsarkiv eller annan källa? Herr Barr fotade ju en del längs Svartåbanan vid bygget och omkring för invigningen. Tyvärr hävdes hans samling av glasplåtar i en container för många år sedan...

Jag hittade en som jag tycker det, härlig bild från 1903 som visar Skolgatan i Örebro norrut. Järnvägen i förgrund är ju den äldsta delen av Köping-Hults järnväg, den som byggdes först till hamnen i Örebro. Således en av de äldsta järnvägarna i Sverige. Vid tidpunkten för fotografiet hade CV öppnat något år tidigare och ligger ca 200 meter till höger om fotografen. Tydligen var trafiken talrik då man bemödat sig om att sätta upp bommar. Kanske inte helt ovanligt på den tiden men för en järnvägsamatör som jag så tycker jag det var lite fascinerande med som det ser ut, fjärrmanövrerade bommar.

[image]

Husen till höger om Skolgatan är väl Epedimisjukhuset som finns kvar idag...

[image]
Så här ser samma korsning ut idag, ca 107 år senare. Spåret är kvar men är nu avkapat strax efter infarten till CV.

...och de ligger nu bakom de gula bostadshusen till höger som ursprungligen byggdes för personal som jobbade vid CV. För att förtydliga är spåren in mot CV-området inte kapade, men väl spåret ut mot Oljehamnen.

CV-hus

av jean, Tuesday, October 04, 2011, 15:18 (4879 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Ja, jag kikade i Örebro Stadsarkiv, en bra källa att ösa inspiration ur.

Tråkigt att hans glasnegativ från Svartåbanan försvann! Vilken skatt det hade varit att haft dem idag!

CV-hus

av Klas Blomberg, Tuesday, October 04, 2011, 15:52 (4879 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Var det de här husen som kallades Sing-sing och Honolulu?

CV-hus

av jean, Wednesday, October 05, 2011, 10:14 (4878 dagar sedan) @ Klas Blomberg

Det stämmer bra det, se bild nedan då loket Prins August passerar Sing-Sing den 29/5 1956 vid 100-årsjubileet. Korsningen i ursprungsbilden skymtar i bakgrunden.

[image]

Källa: Örebro Stadsarkiv
Fotograf: Erik Arlebo

CV-hus

av Kent A, Mariefred, Wednesday, October 05, 2011, 11:01 (4878 dagar sedan) @ jean

Maffig bild;-) ;-) ;-)

Verkar vara mycket folk ombord, speciellt tillfälle???

CV-hus

av mats runedahl, Sunday, October 09, 2011, 00:04 (4875 dagar sedan) @ Klas Blomberg

på den första gammla bilden var sing-sing och honnolulu inte byggda de byggdes till höger i bild

CV-hus

av _Andreas_, Sunday, October 09, 2011, 21:43 (4874 dagar sedan) @ Klas Blomberg

var Sing-sing och Honolulu någon typ av Straffanstalt eller dårhus ?

CV-hus

av Micke Carlsson., Monday, October 10, 2011, 00:04 (4874 dagar sedan) @ _Andreas_

var Sing-sing och Honolulu någon typ av Straffanstalt eller dårhus ?

En definitionsfråga antar jag! ;-) Det finns förklarat i tråden vad husen var till för.