Urspårning vid TGOJ frågor utan svar (Fotografier/bildfrågor)

av Eric Henriksson @, Eskilstuna, Wednesday, July 09, 2008, 21:39 (6064 dagar sedan)

Jag var på besök idag hos en gammal arbetare vid järnvägen som har haft sin kamera med sedan slutet på 1940-talet då han började vid TGOJ och med hans samförstånd får jag använda bilderna

Så vad jag nu vill veta om dessa två bilder är vad har hänt, varför och när och ur kommer det sig att SJ står på kranen, hade inte TGOJ egna kranar för sådant. Inga av dessa frågar har jag svar på utan ber nu om hjälp.

mvh eric henriksson

[IMG]http://i180.photobucket.com/albums/x165/hvedhbrendh/urspar_01.jpg[/IMG]
© L-G. Braf

[IMG]http://i180.photobucket.com/albums/x165/hvedhbrendh/urspar_02.jpg[/IMG]
© L-G Braf

Urspårning vid TGOJ frågor utan svar, försök till svar

av Christer Fredriksson @, Wednesday, July 09, 2008, 23:58 (6064 dagar sedan) @ Eric Henriksson

Urspåringen skedde i Eskilstuna. Jag har för mig att det var efter viadukten
omedelbart efter Et C mot Gredby som detta inträffade. Årtalet kommer jag inte
ihåg, men trloigen på var det på 1960-talet.
Om jag inte mins fel så var det ett tomtåg från Oxd till Ggmsom gick ur spår
med en oljelastad tankvagn till Ggm sist. Orsaken har jag för mig var axelbrott, kan ha varit växelfel också, dessa var dock sällsynta.

TGOJ hade inte några stora kranvagnar. De hade ett flertal mindre, varav
Q 9003 och Q 9004 var de största, den sista störst, byggd på samma underrede
som malmvagnarna litt M4 och vardera hade 2 st följevagnar a och b. Dessa kunde bara lyfta en vagnsände åt gången vid urspåringar pga korta kranarmar.
TGOJ använde oftast en annan teknik vid urspåringar och det var att:
1/ använda domkrafter och successivt flytta vagnen på spår igen efter ett
antal omtag med domkrafterna.
2/ använda uppkörninsskenor om spåret intakt.
3/ kapa rälsen där den började bli skadad och sedan dra vagnarna upp
på spåret igen. Då vagnarna var lastade lossades de först på platsen.

Följdfrågor SJ kranvagnar

av Eric Henriksson @, Eskilstuna, Thursday, July 10, 2008, 00:41 (6064 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

SJ kranvagnar. Vad hände med dessa o är någon kvar i "livet"? Likaså så undrar jag om ur mycket de kunde lyfta samt annat?

mvh eric i e-tuna:-)

Följdfrågor SJ kranvagnar

av Per Ljungberg, Thursday, July 10, 2008, 08:32 (6064 dagar sedan) @ Eric Henriksson

Vad jag vet: BJs har en av de modernare ångkranarna. Det var den som senast var stationerad i Göteborg. Jag tror att den är driftsduglig. Cowans Sheldon-kranen från Ånge finns i Gävle. Troligen ej driftsduglig. Motsvarande ångkran som var i Nässjö är skrotad. Hur det är med de dieseldrivna kranarna vet jag inte. Det fanns bilder på att någon stod utomhus i Grängesberg. Men det var många år sedan. Den som välte i Huskvarna tror jag skickades tillbaka till tillverkaren.

Följdfrågor SJ kranvagnar

av s svensson, Thursday, July 10, 2008, 13:52 (6064 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Nässjö hade en stor dieseldriven kran.
Denna välte bredvid RV40 där vägen går till Björred. Det tog några veckor bärga kranen.Trafiken var under tiden avstängd. Vad jag kan minnas skulle kranen byta en bro.
Efter bärgningen sändes resterna till TrelleborgF upplastad på några Rs vagnar. Vagnarna fick inte gå till DDR med färjan pga att vagnarna inte fick gå i DDR. Vagnarna sändes tillbaka och resterna lastades om. Troligen sändes inte resterna till DDR utan de ställdes troligen upp och skrotades senare.
Jag är inte klar over om detta var samma kran som välte i Norrland.

Följdfrågor SJ kranvagnar

av Ulf L Eriksson ⌂ @, Luleå, Friday, July 11, 2008, 02:15 (6063 dagar sedan) @ s svensson

Nässjö hade en stor dieseldriven kran.
Denna välte bredvid RV40 där vägen går till Björred. Det tog några veckor bärga kranen.Trafiken var under tiden avstängd. Vad jag kan minnas skulle kranen byta en bro.
Efter bärgningen sändes resterna till TrelleborgF upplastad på några Rs vagnar. Vagnarna fick inte gå till DDR med färjan pga att vagnarna inte fick gå i DDR. Vagnarna sändes tillbaka och resterna lastades om. Troligen sändes inte resterna till DDR utan de ställdes troligen upp och skrotades senare.
Jag är inte klar over om detta var samma kran som välte i Norrland.

Jag kan inte påminna mig att Nässjökranen varit i Norrland och vält. Däremot reparerardes den i Norrland, närmare bestämt Notviken och Boden efter ovan relaterade missöde. Den gick således inte i något skede till DDR utan slutade därefter sin tillvaro i Nykroppa efter flera års vila i Stockholmstrakten.
Bodenkranen har däremot vält mer än en gång i sina hemtrakter. Den insomnade lugnt och stilla hos Skrot Johan i Kiruna när ingen ville ha'n längre. Allt detta förutsatt att vi menar de båda dieselelektriska kranarna av S M Kirows typ EDK 1000. Det som kvarstår hos MBV i Luleå och BJs är de båda ångkranarna av Krupps tillverkning. En generation av kranar före de dieslelektriska.

Följdfrågor SJ kranvagnar

av Ola Almquist, Friday, July 11, 2008, 00:02 (6063 dagar sedan) @ Per Ljungberg

En finns hos MBv/Norrbottens Järnvägsmuseum:
[link=http://www.nbjvm.se/sho.php?id=0174]Qan[/link]

M.v.h.
Ola

Följdfrågor SJ kranvagnar

av Eric Henriksson @, Eskilstuna, Friday, July 11, 2008, 01:03 (6063 dagar sedan) @ Ola Almquist

Tackar för allt detta. Jag har kollat vad som stod på skylten i förstoring

"Kranvagn Litt A N:R 3
Hemstation Hagalund
Vagnvikt 132 ton
Bromsvikt GoP 88 ton
Sth enl Cirk A 39/57
Placering sist i tåg"

Fick reda på att urspårning skedde år 1962.

mvh eric