Röda hjul (Fordon: lok)

av Gunnar F, Saturday, October 15, 2011, 11:53 (4923 dagar sedan)

Hej,
Man behöver inte vara järnvägsentusiast för att veta att tyska ånglok och andra koppelstångslok har röda hjul. Det vet varenda människa som sett ett Märklinlok, d v s nästan alla.
Men hur var det i Sverige? Hos SJ är/var svarta hjul standard, men ibland förekom röda hjulringar. Men helrött, som i Tyskland, finns det exempel på det? Anledningen till rödfärgen lär vara att man lättare skulle kunna se eventuella sprickor, men det tyckte tydligen inte SJ och inte heller engelsmännen, fransmännen och många många andra, USA till exempel. Frågan är alltså: Helröda hjul någonstans i Sverige? Vi kan begränsa frågan till normalspår.

Röda hjul

av Tony Billström, Saturday, October 15, 2011, 14:12 (4923 dagar sedan) @ Gunnar F

SWB hade röda Hjulringar på vissa lok!

Röda hjul

av Gunnar F, Saturday, October 15, 2011, 15:21 (4922 dagar sedan) @ Tony Billström

Javisst, och en del andra också. Men helrött, à la Tyskland?

Röda hjul

av Lars Ryderberg, Saturday, October 15, 2011, 15:33 (4922 dagar sedan) @ Tony Billström

[IMG]http://i523.photobucket.com/albums/w354/LYR_album/OKB24.jpg[/IMG]

[IMG]http://i523.photobucket.com/albums/w354/LYR_album/TYR3.jpg[/IMG]

Visserligen svenska lok i museiutförande, men de lär ha sett ut så här även i leveransutförande.
Här är "bara" hjulringarna och som på TYR även hjulcentrum röda - inte som hos tyskarna, som även målade ekrarna.

/ LYR

Röda hjul

av Ante Svensson, Saturday, October 15, 2011, 16:01 (4922 dagar sedan) @ Lars Ryderberg

Vissa skånska banor hade (väl) röda hjul. Var inte det fallet med t.ex. ÖSJ?

Ante

Röda hjul

av mrwhans, Saturday, October 15, 2011, 18:21 (4922 dagar sedan) @ Ante Svensson

SÅ även TGOJ, om man får tro alla bilder som finns publicerade, hjulring och nav rödmålade.

Röda hjul - SSBms

av Anders Sandgren, Sunday, October 16, 2011, 20:12 (4921 dagar sedan) @ Lars Ryderberg

[IMG]http://i523.photobucket.com/albums/w354/LYR_album/TYR3.jpg[/IMG]
Tjusig bild från transporten från MaSJ til Nässjö. Jag placerar inte riktigt smörjaren(&eldaren?), men loket kördes troligen ner av Algot A som nog också är den som syns i hytten. Turen gick Askesta-Gävle-Stockholm-Eskilstuna-Katrineholm-Nässjö. Tillbaka gick loket nerkopplat, vissa källor påstår 1973, men jag har bilder på Tyr i Nässjö som är märkta 1974 och jag har för mig att loket var kvar när 1237 fanns där. Möjlogen återlämnades det formellt 1973 men trnsporterades åter hösten-74.

Vadan dekorationen?
Alla SSBms lok (J 1237, Tb 864) verkar ha fått denna målning, liksom även HNJ-ångvagnen. Kom möjligen idén till detta från MaSJ?

Röda hjul - SSBms

av Kurtan @, Sunday, October 16, 2011, 20:23 (4921 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Röda axeländar, röda hjulringar och röda buffertbalkar var absolut vanligast, ja. Sen varierade skyltfärger m m en del i svart-blått-rött...

Röda hjul - SSBms

av Kurtan @, Monday, October 17, 2011, 19:57 (4920 dagar sedan) @ Kurtan

...Sen varierade skyltfärger m m en del i svart-blått-rött...

Och, ska det kanske tilläggas, undantagsvis även grönt!

Samt mångfärgat. Om vi talar om Faluns tidiga ovala tillverkarskyltar med lokfronten på.

Röda hjul

av Krister P, Saturday, October 15, 2011, 18:57 (4922 dagar sedan) @ Gunnar F

CHJ 17 hade nästan helt röda hjul. Utom hjulringarna och navet tydligen. Var det så även på EJ-tiden tro?
Se denna länk: [link=http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=48456]CHJ 17[/link]

Notera att även ramen är röd á la Tyskland.

Röda hjul

av Gunnar F, Sunday, October 16, 2011, 11:57 (4922 dagar sedan) @ Krister P

Intressant, nästan Märklinmålning. Frågan är, som du skriver, om detta överensstämmer med målningen när loket var i reguljär tjänst. För övrigt tycks det, som jag trodde, vara glest mellan de helröda hjulen här i landet.

Röda hjul och en som hade hand om 'et

av Carl-Erik Olsson @, SÅS, Tuesday, October 18, 2011, 04:06 (4920 dagar sedan) @ Gunnar F

CHJ 17 hade nästan helt röda hjul. Utom hjulringarna och navet tydligen. Var det så även på EJ-tiden tro?

Intressant, nästan Märklinmålning. Frågan är, som du skriver, om detta överensstämmer med målningen när loket var i reguljär tjänst. För övrigt tycks det, som jag trodde, vara glest mellan de helröda hjulen här i landet.

Har för mig att det har sagts att en viss Elis Buardo Höijer (jodå, han med Ångloksläran) var maskinchef vid CHJ en tid och då hade fått inspiration från Tyskland där det sades att sprickor lättare upptäcktes vid rödmålning. Han ska även ha haft liknande position vid nån annan bana med motsvarande rödmålning där. Möjligen OKB, har man haft helröda hjul där nån gång kanske?
Vad säger Kurtan?

/CEO

av Ante Svensson, Tuesday, October 18, 2011, 09:01 (4920 dagar sedan) @ Carl-Erik Olsson

Har för mig att det har sagts att en viss Elis Buardo Höijer (jodå, han med Ångloksläran) var maskinchef vid CHJ en tid och då hade fått inspiration från Tyskland där det sades att sprickor lättare upptäcktes vid rödmålning. Han ska även ha haft liknande position vid nån annan bana med motsvarande rödmålning där. Möjligen OKB, har man haft helröda hjul där nån gång kanske?
Vad säger Kurtan?

/CEO

Då var det kanske CHJ och inte ÖSJ? Jag vet att jag sett svartvita bilder av skånska lok och där det i bildtexten nämnts att ramverk och hjul varit rödmålade. Har för mig att det var i ÖSJ-bladet och att det mycket väl kan ha varit ett CHJ-lok. Det betyder att CHJ 11 är målad i en färgsättning som stämmmer med dess (eller andra CHJ-loks) utseende under EJ-tiden.

När jag tittar i min bildhög så hittar jag bilder av OKB H 24 med rött ramverk men svarta hjul. Är detta den korrekta målningen? FInns det en koppling som CEO antyder mellan CHJ och OKB? Intressant i så fall...

Ante

av Kurtan @, Tuesday, October 18, 2011, 11:54 (4920 dagar sedan) @ Ante Svensson

Har tidigare noterat precis vad ni skriver - vet tyvärr just bara detta, inget mer...

[x]
[*]