Fönsterbågar (Byggnad)

av Ove Lindgren @, Sunday, January 20, 2008, 12:21 (6171 dagar sedan)

Hej!
Jag håller på att renovera fönstren på vår banvaktsstuga. Nu undrar jag om det är någon som vet vilken färg som fönsterbågarna och karmarna var målade i?
Jag håller på att måla dom med vit linoljefärg men innan slutmålningen sker så vill jag ha rätt kulör.
Jag har inte hittat någon annan kulör när jag har skrapat dom trärena.
Dom kanske var vita? Med vita karmar?

I gysingekatalogen får man reda på att i mitten av 1800-talet så var grön en populär färg på bågarna.

Vårt hus är från 1861.

MVH Ove

Fönsterbågar

av Henrik Mundt @, Sunday, January 20, 2008, 12:45 (6171 dagar sedan) @ Ove Lindgren

ICA Bokförlag har gjort en bok "så renoveras torp & gårdar" (ISBN 91-534-2157-4)där finns en hel del om linoljefarg och hur man bryter till olika kulörer. På Bauhaus (åtmindstonde i Skåne)har jag sett att det finns en hel del färgpulver man kan nyttja.

Fönsterbågar

av Anders Johansson, Sunday, January 20, 2008, 14:08 (6171 dagar sedan) @ Ove Lindgren

1861 är kanske för tidigt för det men det var ganska vanligt att man hade en standardritning men lät lokala byggherrar uppföra byggnaden. Det ledde till att lokala seder och mode också spelade roll.
1861? Var ligger stugan?

Fönsterbågar

av Gunnar Håkansson, Sunday, January 20, 2008, 15:14 (6171 dagar sedan) @ Ove Lindgren

Hej!
Jag håller på att renovera fönstren på vår banvaktsstuga. Nu undrar jag om det är någon som vet vilken färg som fönsterbågarna och karmarna var målade i?
Jag håller på att måla dom med vit linoljefärg men innan slutmålningen sker så vill jag ha rätt kulör.
Jag har inte hittat någon annan kulör när jag har skrapat dom trärena.
Dom kanske var vita? Med vita karmar?

I gysingekatalogen får man reda på att i mitten av 1800-talet så var grön en populär färg på bågarna.

Vårt hus är från 1861.

MVH Ove

Fönsterbågar var inte vita 1861. Det var alltid samma kulör på båge och karm. Jo, grönt var vanligt. Men också andra kulörer förekom, brunt (både ljust och mörkt) var billiga och beständiga. Viktigast, om man skall vara tidsriktig, är att det handlar om färgstoffer (pulver) med sammansättning från tiden, inte moderna.

De vita knutarna (och fönsterbågarna) är en företeelse från 1920-talet. Litet tidigare i städerna. Och det var alltid blyvitt utomhus (numera förbjudet).

Fönsterbågar

av Jörgen Bergfors, Sunday, January 20, 2008, 20:02 (6171 dagar sedan) @ Gunnar Håkansson

SWBs träbyggnader på linjen norr om Ängelsberg hade vita fönster (med gröna foder) från början.
Vita småspröjsade fönster kom annars stort med nationalromaniken ca 1910. SWBs arkitekt Erik Lallerstedt var väl några år före sin tid med den här stilen.
Före 1900 var det nog mycket sällsynt med vita fönster dock.

/Jörgen

Fönsterbågar

av Erik Samuelsson, Sunday, January 20, 2008, 16:23 (6171 dagar sedan) @ Ove Lindgren

Vårt hus är från 1861.

Tänk bara på att hus oftast förändras över tid. Är inte huset i övrigt i stil från 1861 så kan en färgsättning från det året med exempelvis nya fönster bli lite tokigt. Utgå hellre från vilket år huset i övrigt är om någon större ombyggnad gjorts till exempel.
Se bara till att använda rätt färg - dvs linoljefärg. Viktigt också att det känns rätt!

Erik S

Fönsterbågar

av Ove Lindgren @, Sunday, January 20, 2008, 20:27 (6171 dagar sedan) @ Erik Samuelsson

Hej!
Tack för era svar och synpunkter. Det är många synpunkter och åsikter men jag håller med Erik att det skall kännas rätt.
Det bästa är att hitta en bild från en sådan stuga så kan man måla som stugan var ett visst år eller tidsepok. Det kanske inte behöver vara en färgsättning från när huset var nytt.

Huset är av Älvsjömodellen, avsett för Västra stambanan och 1859-års modell och ligger mellan Järna och Mölnbo. Den är på 40 kvm.

Är det någon som har en bild så är jag mycket intresserad.

//Ove

Älvsjömodellen?

av Rasmus Axelsson, Monday, January 21, 2008, 13:38 (6170 dagar sedan) @ Ove Lindgren

Huset är av Älvsjömodellen, avsett för Västra stambanan och 1859-års modell och ligger mellan Järna och Mölnbo. Den är på 40 kvm.

Vad menar du med Älvsjömodellen? Det begreppet har jag aldrig hört talas om - berätta gärna mer!

Om det rör sig om banvaktstugan 494 Hölöskog skulle jag kalla den för en utbyggd version av 1859 års banvaktstuga vid SJ... jag har sett en ritning från 1889 på den typen av utbyggnad.

[link=http://banvakt.se/sok.php?objekt=5411]Banvakt.se: Hölöskog[/link]

Älvsjömodellen?

av Ove Lindgren @, Tuesday, January 22, 2008, 12:40 (6169 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Jo Rasmus!
Du har naturligtvis rätt om vilken stuga det är. Att det är Elfsjömodellen står fakstiskt skrivet för hand på en ritning, vilken beskriver tillbyggnaden, som jag fick tag i i Arninge, och att det är 1859-års modell.

Efter att igår ha farit utmed södra stambanan så har jag sett att grönt inte heller är en ovanlig färg. Kanske dags att prova. Vilken fönsterfärg är det på stugan inne hos Jvm i Gävle?

//Ove

Källkritik och om vitt

av Rasmus Axelsson, Tuesday, January 22, 2008, 20:46 (6169 dagar sedan) @ Ove Lindgren

Du har naturligtvis rätt om vilken stuga det är. Att det är Elfsjömodellen står fakstiskt skrivet för hand på en ritning, vilken beskriver tillbyggnaden, som jag fick tag i i Arninge, och att det är 1859-års modell.

Efter att ha letat bland mapparna med digitalbilder efter exjobbet hittade jag nog den ritning du tänker på. Det står mycket riktigt skrivet »Elfsjömodellen« under »banvaktarstuga« på ritningen...

[image]

...men det är å andra sidan den enda ritning som jag minns att det har angivits! Det kanske var ett namn som användes på SJs första distrikt som inkluderade östra delen av västra stambanan? På ritningen ovan nämns första distriktet...

Det normala verkar annars vara att det på originalritningar bara anges »banvaktstuga« medan kopierade eller förändrade ritningar kan kallas för typ »banvaktstuga av 1XXX års modell«. De senare noteringarna är i många fall gjorda med blyerts på ritningar som i övrigt är utförda i tusch, akvarell eller bläck. I många fall borde blyertsanteckningarna vara sekundära (d.v.s. icke ursprungliga) och i vissa fall kanske snarare är rena efterkonstruktioner.

[image]

På ritningen ovan står det exempelvis »1855 års modell« skrivet med bläck... och där nämns inte första distriktet alls men däremot Malmö...

Efter att igår ha farit utmed södra stambanan så har jag sett att grönt inte heller är en ovanlig färg. Kanske dags att prova. Vilken fönsterfärg är det på stugan inne hos Jvm i Gävle?

Bildlänk till Hosäters banvaktstuga

Hosäters banvaktstuga har vita fönster där den står i Gävle men jag vet inte om det är ursprunget...

Fönsterbågar

av Roger Lundberg @, Monday, January 21, 2008, 07:14 (6170 dagar sedan) @ Ove Lindgren

Linoljefärg är helt rätt, men du torde nog bryta den vita, så att den efterliknar den blyvita, som användes frekvent fram tills man insåg att den nog var giftig :-( .

Den blyvita är lite svagt grå, och mörknar med åren, och det kan man som sagt var simulera.

Har du pärlspont på innerväggarna?
Då kan ju ådringsmålning vara aktuellt i något rum, eller det kanske blir för exklusivt för stugtypen?

Kolla in tredjeklassvagnar från tiden för att få inspiration till färgsättningar!!!

Fönsterbågar

av Ove igen @, Tuesday, January 22, 2008, 12:50 (6169 dagar sedan) @ Roger Lundberg

Hej Roger!
Jaså det "skall" vara grått. Jag har pratat med en annan kunnig person som sade att grönt var "inne" i slutet på 1800-talet!!

Nu är det väl så att stugan skall väl inte bli ett museum direkt. Jag har har fullt upp att få ungarna att acceptera det charmiga med utedass. Att sedan återställa allt till original har jag gett upp. Visst vill jag (och håller på) att ta fram pärlsponten och har även lyckats att få tag i en gammal telefon till stugan. Vid provmontage visade sig att t o m skruvhålen för telefonen stämde!!
Färgsättningen inne får nog bli lite av att vi skall trivas i stugan med varma färger. Utsidan skall jag dock försöka att få så rätt som möjligt.
Vi har även bytt köksgolvet pga en mögelskada. Stugan har farit illa i många år men har ändå mycket av original kvar.

Tack så länge!

Ove

Gråvitt inte kritvitt!

av Rasmus Axelsson, Tuesday, January 22, 2008, 19:52 (6169 dagar sedan) @ Ove igen

Jaså det "skall" vara grått. Jag har pratat med en annan kunnig person som sade att grönt var "inne" i slutet på 1800-talet!!

Roger Lundberg skrev

»Linoljefärg är helt rätt, men du torde nog bryta den vita, så att den efterliknar den blyvita, som användes frekvent fram tills man insåg att den nog var giftig.

Den blyvita är lite svagt grå, och mörknar med åren, och det kan man som sagt var simulera.«

Jag tror den gode herr Lundberg menade att all vit färg, och då inte specifikt på fönstren, ska vara brutna med en annan nyans så att den vita färgen inte blir kritvit utan mer smutsvit eller gräddvit. Så var skicket förr. Måla därför helst med en vit färg som har en liten inblandning (någon procent) av gult, grönt eller grått så att färgen inte blir så där starkt lysande som moderna vita färger är. Snyggare kan det knappast bli!

Du kan i princip välja vilken färg på fönsterbågarna som helst anser jag i detta fall, och särskilt om du inte vill ha ett museum. Jag tycker vita fönster är lite småtråkigt och jag är barnsligt förtjust i gröna fönster men även engelskt röda är snyggt. Bågarna kan vara gula, bruna och ibland till och med blåa...