En dag på Centralen (Järnväg allmänt)

av Oldsmobile, Thursday, October 20, 2011, 13:54 (4849 dagar sedan)

[img]http://i881.photobucket.com/albums/ac14/Karl-Axel_2010/FNA26-02-Kopia.jpg[/img]

[img]http://i881.photobucket.com/albums/ac14/Karl-Axel_2010/FNA25-35-1.jpg[/img]


[img]http://i881.photobucket.com/albums/ac14/Karl-Axel_2010/FNA25-23-1.jpg[/img]

[img]http://i881.photobucket.com/albums/ac14/Karl-Axel_2010/FNA25-19-1.jpg[/img]

Man såg när det kom inte ett tåg till Centralen, det riktigt lyste. Men i takt med att dra undan benen för tågen så blev allt grått å trist... Olds:-|

En dag på Centralen

av polina, Thursday, October 20, 2011, 20:12 (4848 dagar sedan) @ Oldsmobile

Oldsmobile - Du gör det igen!!

En dag på Centralen

av HJP, Thursday, October 20, 2011, 21:17 (4848 dagar sedan) @ Oldsmobile

[img]http://i881.photobucket.com/albums/ac14/Karl-Axel_2010/FNA26-02-Kopia.jpg[/img]

****
Intressant bild Olds.
Mig veterligt, är Rc2 1117 det första och enda Rc-loket med norrlandsplog.
Plogen gick på prov, men ansågs för spetsig. Det blev för lite utrymme för växlingspersonalen, särskill om man tänker sig två lok med sådana plogar, mot varandra. Plogen slopades, och det resulterade i den delade plog, som sen kom att bli så vanlig på Rc-loken.

HJP

En dag på Centralen

av Gustaf H. Wadsten, Norköpings stad, Friday, October 21, 2011, 00:16 (4848 dagar sedan) @ HJP

Här har rivningarna börjat på Östra järnvägsgatan, det vackra 20-talshuset är borta, postkontoret Stockholm 1 visar sin vackra fasad ritad av Ferdinand Boberg,
idag innehållande något departement, också den byggnaden en gång rivningshotad.
Samtliga byggnader utmed östra järnvägsgatan är idag rivna och ersatta med hotel Royal viking.

En dag på Centralen

av Martin Långström, Friday, October 21, 2011, 10:19 (4848 dagar sedan) @ HJP

[img]http://i881.photobucket.com/albums/ac14/Karl-Axel_2010/FNA26-02-Kopia.jpg[/img]

****
Intressant bild Olds.
Mig veterligt, är Rc2 1117 det första och enda Rc-loket med norrlandsplog.
Plogen gick på prov, men ansågs för spetsig. Det blev för lite utrymme för växlingspersonalen, särskill om man tänker sig två lok med sådana plogar, mot varandra. Plogen slopades, och det resulterade i den delade plog, som sen kom att bli så vanlig på Rc-loken.

HJP

Rm fick denna typ av plog, men sen så var dom också utrustade med SA3-koppel. Sen när dom byggdes om till nuvarande utförande så försvann dessa plogar och ersattes med vanliga tvådelade Rc-plogar.