Kan den vara arrangerad?
Det kan vara någon provkörning.
Inte omöjligt. Mtv av denna typ, och med denna målning, var i v f vanligt förekommande i Mariefred ganska många år - man ser en del foton... Elektrifieringen var klar 1936.
När flyttades egentligen ENOK över till Mfd?
X3a/Co1-motorvagnarna 203 och 204 gick tillsammans med X3a/CF1 205 i lokaltrafiken Göteborg 1930 till 1940.
Dbr 1672/38
till Dc I o II distrikten
Det är avsett att 6 á 7 st av de under tillverkning varande elmotorvagnarna Xa4 jämte 3 st manövervagnar vilka beräknas slutlevereras 1/7-39 skola förläggas till Malmö och ersätta vagnsätt 1036 a, b o c. Därjämte skola ett par Co5-vagnar komma att utrustas med manöverledning att kunna ihopkopplas med tvenne motorvagnar. (det senare utfördes aldrig)
Stockholm 18 feb 1939
Därefter har jag noterat Xa4 206 för Strängnäs - Åkers Styckebruk och 207 Skebokvarn - Åkers Styckebruk.
Det bör då vara 207 på vykortet.
Styrelsen bestämmer härmed att Xa2 (fd X3a/Co1) 203 o 204 samt Xa3 205 efter rep utlånas för prov å II och I Distriktet. 203 o 204 Örebro- Svartå (se ovan) och 205 Mariefred - Läggesta.
Stockholm 10/3-39
Enligt skrivelse 28 mars 1939 hade det bestämts att 203 och 204 skulle provas på sträckan Örebro-Svartå men på förekommen anledning? ändrades provdriften i stället till Malmö-Lomma.
Vagnarna (Xa2 203 o 204) ha i Göteborg använts huvudsakligen för lokaltåg och på SoH till Floda. I regel Xa2 + 2 Co5 + Xa2 med stundom en tredje Co5 men har då trafon blivit överbelastad.
Malmö 31/3-39
1940 flyttades Xa2-vagnarna, som ersattes av Xa4, till Malmö där de rullade till 1949.
De Co5b-vagnar som användes tillsammans med motorvagnarna tillbakabyggdes till vanliga Co5 1949 vilket måste innebära att motorvagnarna flyttas från Malmö då. Var det då Xoa7 sattes in i Göteborg, Xoa4 flyttades till Malmö och Xoa2 flyttades till Mariefred?
Xoa2 204 befanns i bristfälligt skick och slopades för skrotning i Vislanda 15 augusti 1953.
/tell