Xa4 (Fotografier/bildfrågor)

av Thomas Tell, Thursday, October 20, 2011, 23:08 (4874 dagar sedan)

Vykort
[img]http://i120.photobucket.com/albums/o172/thotelfoto/JvHistForumbilder/Malmkping1939.jpg[/img]
Blandade? tåget i Malmköping 1939-41. Från det sistnämnda året målades vagnarna om från beige/grönt till rödbrunt.
Negativet, har jag för mig, finns i Nybergska samlingen på Sveriges Järnvägsmuseum.
/tell

Xa4

av HJP, Friday, October 21, 2011, 00:35 (4874 dagar sedan) @ Thomas Tell

Vykort
[img]http://i120.photobucket.com/albums/o172/thotelfoto/JvHistForumbilder/Malmkping1939.jpg[/img]
Blandade? tåget i Malmköping 1939-41.

/tell

****
Ja nog ser det blandat ut.
Det ser lite omaka ut med en motorvagn+godsvagnar.

HJP

Xa4

av Olov Kalderén, Friday, October 21, 2011, 09:52 (4874 dagar sedan) @ HJP

Ja, väldigt blandat. Motorvagn, öppen godsvagn, passvagn och två slutna godsvagnar, väl? Motorvagnen har båda strömavtagarna uppe så att den ska orka dubbelt så mycket... (?) :-P
Kan den vara arrangerad? :-(
/Olov

Xa4

av Kurtan @, Friday, October 21, 2011, 11:29 (4874 dagar sedan) @ Olov Kalderén

Kan den vara arrangerad?

Inte omöjligt. Mtv av denna typ, och med denna målning, var i v f vanligt förekommande i Mariefred ganska många år - man ser en del foton... Elektrifieringen var klar 1936.

När flyttades egentligen ENOK över till Mfd?

Xa4

av Thomas Tell, Friday, October 21, 2011, 20:56 (4874 dagar sedan) @ Kurtan

Kan den vara arrangerad?

Det kan vara någon provkörning.


Inte omöjligt. Mtv av denna typ, och med denna målning, var i v f vanligt förekommande i Mariefred ganska många år - man ser en del foton... Elektrifieringen var klar 1936.

När flyttades egentligen ENOK över till Mfd?

X3a/Co1-motorvagnarna 203 och 204 gick tillsammans med X3a/CF1 205 i lokaltrafiken Göteborg 1930 till 1940.

Dbr 1672/38
till Dc I o II distrikten

Det är avsett att 6 á 7 st av de under tillverkning varande elmotorvagnarna Xa4 jämte 3 st manövervagnar vilka beräknas slutlevereras 1/7-39 skola förläggas till Malmö och ersätta vagnsätt 1036 a, b o c. Därjämte skola ett par Co5-vagnar komma att utrustas med manöverledning att kunna ihopkopplas med tvenne motorvagnar. (det senare utfördes aldrig)
Stockholm 18 feb 1939

Därefter har jag noterat Xa4 206 för Strängnäs - Åkers Styckebruk och 207 Skebokvarn - Åkers Styckebruk.
Det bör då vara 207 på vykortet.

Styrelsen bestämmer härmed att Xa2 (fd X3a/Co1) 203 o 204 samt Xa3 205 efter rep utlånas för prov å II och I Distriktet. 203 o 204 Örebro- Svartå (se ovan) och 205 Mariefred - Läggesta.
Stockholm 10/3-39

Enligt skrivelse 28 mars 1939 hade det bestämts att 203 och 204 skulle provas på sträckan Örebro-Svartå men på förekommen anledning? ändrades provdriften i stället till Malmö-Lomma.

Vagnarna (Xa2 203 o 204) ha i Göteborg använts huvudsakligen för lokaltåg och på SoH till Floda. I regel Xa2 + 2 Co5 + Xa2 med stundom en tredje Co5 men har då trafon blivit överbelastad.
Malmö 31/3-39

1940 flyttades Xa2-vagnarna, som ersattes av Xa4, till Malmö där de rullade till 1949.
De Co5b-vagnar som användes tillsammans med motorvagnarna tillbakabyggdes till vanliga Co5 1949 vilket måste innebära att motorvagnarna flyttas från Malmö då. Var det då Xoa7 sattes in i Göteborg, Xoa4 flyttades till Malmö och Xoa2 flyttades till Mariefred?

Xoa2 204 befanns i bristfälligt skick och slopades för skrotning i Vislanda 15 augusti 1953.
/tell

Xa4

av Ulf Diehl, Friday, October 21, 2011, 21:32 (4874 dagar sedan) @ Thomas Tell

En bild ur annan vinkel vid samma tillfälle har funnits i ett fotoerbjudande och anges då vara motorvagn 206 i Malmköping 1939.
Motorvagn 204 skrotades inte utan blev tjänstevagn och stod i Horndal 1959.
Ulf Diehl

Xa4

av Thomas Tell, Friday, October 21, 2011, 23:28 (4873 dagar sedan) @ Ulf Diehl

En bild ur annan vinkel vid samma tillfälle har funnits i ett fotoerbjudande och anges då vara motorvagn 206 i Malmköping 1939.

Nu har jag, till slut, letat fram kortet från erbjudande i Tåg 10/72. Vagnens nummer går inte att läsa på bilden men kortet måste vara från samma tillfälle. Troligen provkörning då fotograf var med.

Motorvagn 204 skrotades inte utan blev tjänstevagn och stod i Horndal 1959.
Ulf Diehl

Xa4

av Staffan Myrenberg, Saturday, October 22, 2011, 11:33 (4873 dagar sedan) @ Thomas Tell

I str 77 från 1943 står Xoa2 nr 203 och 204 som detta littera. Hur har littera ändrats under åren på de här vagnarna? Vad var skillnaden mot Xoa4 nr 206 - 215 då?

Xa4

av Kurtan @, Saturday, October 22, 2011, 13:53 (4873 dagar sedan) @ Staffan Myrenberg

ENOK och hans brorsa/syrra var alltså dom två försöksvagnarna från proveldriften 1906...! Hade kvar sina ålderdomliga träkorgar med lanterniner o underredet fullt med hjälpapparater... Användes på Mariefredsbanan även lite i godstrafik. Avstickare till både Hedlandet o Åkers St.bruk på "stora" banan förekom flitigt.

Xa4

av Sid, Saturday, October 22, 2011, 18:25 (4873 dagar sedan) @ Staffan Myrenberg

I str 77 från 1943 står Xoa2 nr 203 och 204 som detta littera. Hur har littera ändrats under åren på de här vagnarna?

När de byggdes om för provdriften kallades de för elektriska personvagnar litt Co5 1391 och 1393. Efter avslutad provdrift så användes de som personvagnar igen.
Men 1915 ombyggdes Co5 1393 till accumulatorvagn litt X2/CFo1 nr 3, och omnummrerades 1922 "på papperet" till nr 101. 1929 ombyggdes både Co5 1391 och X2/CFo1 nr 101 till motorvagnar litt X3a/Co1 nr 203 och 204. 1933 Omlitterades de till Xa, 1935 omlitterades de till Xa2, och 1940 infördes boggienolla och litterat blev Xoa2 som de behöll till slutet.

Xa4

av Patrik E, Friday, October 21, 2011, 16:54 (4874 dagar sedan) @ Thomas Tell

Vykort
[img]http://i120.photobucket.com/albums/o172/thotelfoto/JvHistForumbilder/Malmkping1939.jpg[/img]
Blandade? tåget i Malmköping 1939-41. Från det sistnämnda året målades vagnarna om från beige/grönt till rödbrunt.
Negativet, har jag för mig, finns i Nybergska samlingen på Sveriges Järnvägsmuseum.
/tell

Ganska lustigt med en CF(?)vagn när man ändå har motorvagn.