Intressant byggnad mellan Östersund C och V (Byggnad)

av m.sundström, Thursday, July 10, 2008, 19:18 (6125 dagar sedan)

Var i början på veckan i Östersund. Det är många år sedan jag sist hade tillfälle att kolla stadens järnvägiana och nu lade jag märke till en tegelbyggnad belägen mellan Centralen och Västra på banans västra sida, d v s mellan Storsjön och Storlienbanan. Byggnaden inrymmer numera ett "glasbruk". Byggnadsstil, ornamentik och den omedelbara närheten till spåret fick mig emellertid att fundera om byggnaden ursprungligen skulle ha kunnat tjäna något järnvägsrelaterat syfte. Vet någon stoscha eller jämte besked?
Olle Sundström

Våningar?

av Rasmus Axelsson, Thursday, July 10, 2008, 19:42 (6125 dagar sedan) @ m.sundström

Hur många våningar hade huset och ungefär hur stort var det? Det borde vara Storsjöhyttan, men hemsidan säger inte mycket...

Våningar?

av m.sundström, Thursday, July 10, 2008, 20:04 (6125 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Javisst huserar Storsjöhyttan där numera men var fanns där tidigare? Byggnaden är uppförd i vinkel och i två våningar.
OK, let's be frank som dom stora grabbarna säger: Den ser så gôrtysk ut att jag inbillar mig att en i det närmaste identisk byggnad borde finnas i "Fallvollkibs" katalog. Och så till pudelns kärna: Ett sån't hus skulle jag vilja ha på banan!

Olle Sundström

Intressant byggnad mellan Östersund C och V

av -ch-, Thursday, July 10, 2008, 20:25 (6125 dagar sedan) @ m.sundström

Ur boken "Ortsnamn i Östersund" utgiven 1962;

Gamla Elektrisitetsverket vid hamnen omedelbart norr om järnvägsövergången i Hamngatan, numera fröklängningsanstalt, som innehavses av Skogsvårdsstyrelsen i länet. Byggnaden uppfördes 1889 av Östersunds Elektriska belysningsaktiebolag och härifrån levererades den kraft som 10 okt. 1889 för första gången tände den elektriska belysningen i Östersund. Byggnaden kallades förr vanligen "Belysningen"

Själv är jag född 1952 och kallade glashyttan för Fröklängen ;-)

Intressant byggnad mellan Östersund C och V

av m.sundström, Sunday, July 13, 2008, 11:45 (6122 dagar sedan) @ -ch-

Tack för upplysningen! Lustigt nog var just koleldat elverk den funktion jag vid anblicken av bygganden misstänkte att den ursprungligen haft. När jag testade denna hypotes på min mor, som bodde i Ös några år kring 1940 (morfar var lokförare på diverse platser i Norrland), kunde hon enbart erinra sig att en upplagsplats för kol och koks, bl a för vidare distribution på Storsjön (?) funnits på platsen. Kanske kolhanteringen för elverket ledde till den senare omlastningen till bil och båt? Hursomhelst en rasande grann byggnad!
Olle Sundström

[x]
[*]