Lokomotorstall(?) i Bispgården (Byggnad)

av m.sundström, Thursday, July 10, 2008, 19:23 (6125 dagar sedan)

Som jag nämnde i föregående inlägg besökte jag Jämtland i början av veckan. I Bispgården upptäckte jag en spåransluten mindre byggnad med pulpettak och hög port som skulle ha kunnat vara ett viste för en lmot. Stämmer hypotesen och - om så är fallet - för vilken växling var lokomotorn avsedd?
Olle Sundström

Enligt Ljunggren

av Rasmus Axelsson, Thursday, July 10, 2008, 19:37 (6125 dagar sedan) @ m.sundström

Som jag nämnde i föregående inlägg besökte jag Jämtland i början av veckan. I Bispgården upptäckte jag en spåransluten mindre byggnad med pulpettak och hög port som skulle ha kunnat vara ett viste för en lmot. Stämmer hypotesen och - om så är fallet - för vilken växling var lokomotorn avsedd?

Enligt Malte Ljunggrens »Svenska lokstationer« byggdes det troligen vid mitten av 1950-talet. Användningsområdet känner jag inte till...

Apropå denne Ljunggren: lever han?

Enligt Ljunggren

av S-O Strand, Thursday, July 10, 2008, 19:47 (6125 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Enligt Malte Ljunggrens »Svenska lokstationer« byggdes det troligen vid mitten av 1950-talet. Användningsområdet känner jag inte till...

Apropå denne Ljunggren: lever han?

Malte Ljunggren avled 2001 enligt boken "100 år på spår" om Kalmar verkstad.
Boken bygger på Ljunggrens efterlämnade material.
St

Lokomotorstall(?) i Bispgården

av Staffan Granath, Thursday, July 10, 2008, 20:01 (6125 dagar sedan) @ m.sundström

från nykomlingen;
på nittio-talet var jag i svarthålsforsens kraftstation strax norr om bispgården.
där fanns en märklig skåpbil med höjbara tåghjul fram och bak, och jag vill minnas att det var av fabrikat international.
man hade fått det av järnvägen för att den skulle skrotas, men viste inte riktigt vad de skulle ha den till.
minnesfakta som kan svika; orange, 6-7 meter lång med ett skåp med dörr.
på taket en träplattform troligen från tidigt 60-tal men sedan sviker detaljerna.
kan den ha bott i huset?

Stallbyggnad i Bispgården

av Ulf L Eriksson ⌂ @, Luleå, Thursday, July 10, 2008, 20:22 (6125 dagar sedan) @ m.sundström

...
I Bispgården upptäckte jag en spåransluten mindre byggnad med pulpettak och hög port som skulle ha kunnat vara ett viste för en lmot. Stämmer hypotesen och - om så är fallet - för vilken växling var lokomotorn avsedd?

Olle Sundström

Om man börjar med att granska bilden som finns i arkiverat inlägg från Postvagnen ser stallet ut att ha mycket stora likheter med de byggnader som här och var uppförts för att härbägera fordon for kontaktledningsunderhåll m.m. i t.ex. Murjek. Det känns inte allt för långsökt att anta att byggnaden i Bsg hade samma användningsområde.

av Per-Erik Björkman, Långsele, Thursday, July 10, 2008, 20:41 (6125 dagar sedan) @ Ulf L Eriksson

Vilken var det primära användningsområdet för denna byggnad?
Det som talar för Ulf Erikssons teori är det faktum att i Bispgården funnits stationerat personal från "ledningsavdelningen". Alltså personal för felavhjälpning och underhåll.
Det som talar för "lokomotorspåret" är det förhållande att Bispgården under en period, hur länge vet jag inte, var utgångspunkt för ett lokomotordraget lokalgodståg Bispgården(Bsg)-Kälarne(Kln) och åter.
I Tdt 159 from 1 september körs tåg 8207z Bsg 0903 med ankomst Kln 1059. Åter från Kln som 8208z 1209, ankomst till Bsg 1345. Trafikuppehåll i Ragunda i båda riktningarna.

Per-Erik Björkman

av m.sundström, Sunday, July 13, 2008, 12:30 (6122 dagar sedan) @ Per-Erik Björkman

Tack för Ditt svar! Det stärker hypotesen om att byggnaden en gång hyst en lokomotor - eller ett ack-lok (som ju också kunde användas för en vut).

Det bör kanske nämnas att den byggnad jag avser är den till höger på fotot i Ulf Erikssons inlägg. [Den döljs delvis av en annons som ibland handlar om lägenhetshotell i Pajala, ibland om bröstförstoring(!)].

Olle Sundström

av Staffan Granath, Thursday, July 10, 2008, 21:00 (6125 dagar sedan) @ Ulf L Eriksson

kom att tänka på en sak;
bispgården ligger längs inlandsbanan och den är väl inte elektrifierad?
eller anger uttrycket ledningsunderhåll andra funktioner än kontaktledning?
från en novis

av -ch-, Thursday, July 10, 2008, 22:56 (6125 dagar sedan) @ Staffan Granath

Du är nog ute och cyklar :-)
Här hittar du ett fint bildreportage från Bispgården som ligger vid Norra Stambanan.
Bispgården (Bsg)

av Staffan Granath, Thursday, July 10, 2008, 23:06 (6125 dagar sedan) @ -ch-

ja. jag var faktist ute och cyklade nyss längs gamla morshyttebanan som går alldeles utanför mitt hem.
vilket klavertramp, får jag vara med ifortsättningen på forumet!?:-D
jag åkte rälsbuss från strömsund dit och måste ha glömt att jag bytt tåg.
tack för påpekandet men farfar kanske spökar för det här inatt

av s svensson, Thursday, July 10, 2008, 23:52 (6125 dagar sedan) @ Staffan Granath

I Bispgården fanns tidigare driftcentral med tillhörande personal. Det bör ha funnits ett Öc eller Öd lok där. Troligen har det också funnits en Z49 där en gång i tiden.

[x]
[*]