Nu var det länge sedan jag tittade i pärmarna. L-lok diskuterades nyligen, bl.a. här. Revisionsklasserna får någon gärna kommentera. T.ex. vilka som innebär pannåtgärder och var det finns litteratur om detta. Som vanligt med reservation för felskrivningar.
Litt. L Nr 969 Plac. Linköping (även överstruket med blyerts och ersatt med Mjölby) Ms 2
Anm.: Loket till My som lån 28.8.50
Överfl. till 2 7 ms from 1.3.61 (sändes direkt från hvst Bs där det ber.rev)
(Pannan 1780 urtagen ur 808 inlagd i 969 11.53)
Panna 1780 tillv 1938
Rev. II Aa 2.11.44, III Aa 21.5.48, Bb 21.5.49, III Aa 21.11.51, III C 17.11.53 (även II Aa 2.11.44, III Aa 21.11.51, III C 17.11.53 där de båda förstnämnda uppgifterna är överstrukna med blyerts och ersatta med Ny 1938)
[Genoml. km fört t.o.m nov. 1959:]
Febr. 1956 203
Aug. 1956 185
Nov. 1956 142
Maj 1957 109
Juni 1957 782
Juli 1957 1768
Nov. 1957 134
Dec. 1957 143
Jan 1958 2020
Febr. 1958 320
Mars 1958 259
April 1958 339
Maj 1958 280
Juni 1958 20
Juli 1958 129
Sept. 1958 682
Okt. 1958 458
Nov. 1958 1333
Dec. 1958 898
Jan. 1959 1068
Febr. 1959 300
Mars 1959 148
M.v.h.
Ola
Tack Ola!
Två av Östgöta L-loken som var i bruk sent i Linköping enligt tidigare trådar.
Framgår att loket var i tjänst fram till mars 1959 och gick till Borås 1961 för beredskapsrevision.
Detta är märkligt eftersom loket konserverades i sin helhet redan 1957-05-20 (källa Reparationsjournal)och ny beredskapsrevsion 1961-03-20.
En förklaring var att loket återfördes som driftlok direkt efter konserveringen? Alternativt att antingen uppgifterna ovan eller från rep journalen är felaktiga.
Det jag hitills fört in om lok 969 är följande, men jag har mer fakta/data att sammanställa om loket. Bl.a avskrift från Str 77 och lokjournal som är bevarad av Sveriges Järnvägsmuseum.
1908
Inköpspris medel 60.195:- WS
1920-1921
Uthyrd till Norge
’I 1920 var situasjonen igjen prekaer for NSB. I februar ble det derfor undertegnet en avtale med SJ om lån av 16 maskiner: tre lok av litra E (908, 933 og 1195), ni av litra L (815, 817, 834, 840, 850, 964, 965, 966, 969, 970) og fire av litra U (592, 596, 597, 601). Disse ble satt inn i trafikken over store deler av Sör-Norge. I 1920 var de fordelt på Gjöviksbanen med fire lok. Drammenbanen ett lok, Randsfjordbanen med fire lok, Eidsvoll-Dombåsbanen med tre lok og Bergensbanen med fire lok. Lokene var i bruk i Norge bare til omkring årskiftet 1920/21.’
Källa: Damplokomotiver i Norge sid 328.
1948
Observerad Linköping WS
1950-01-01
I Distriktet Str 77
1950 talet
På 1950 talet gick loket mellan Linköping - Hultsfred och jag hade äran att som 13 -14 åring åka med så mycket jag ville. Även de andra loken har jag åkt mycket på. L 799 ,808 ,810, 812,969, L15- L16 1595 .1596 1658. fanns på banan då liksom E2 1093 1123 1124 1125 1217 1329. Anledningen till att jag fick åka var enkel. Farsan var Tkl i Kisa och morsan skötte överliggningen så det var bara att kliva upp och åka. Vi bodde på samma våning i SJ bosradshus som nu varit rivet i många år. Det var mycket kaffedrickande. 16 förare 16 eldare och 9 konduktörer var det ordinarie gänget.
Järnvägshistoriskt forum 2007-11-12/ Sääf Sääf
1953-05-01
Tillhörande 2 Ms SJ
1961
Avställd WS
1963-06-24
Uppställd i Älmhults lokstall JJ
1967-02-18
Observerad Älmhult WS
1968-11
Observerad Älmhult WS
1969-07-30
Uppställd i Älmhults lokstall BB
1970-08
Observerad Älmhult WS
1970-11-06
Slopad för skrotning enligt Da skrivelse SJ
1971-08
Uppställd i Älmhults lokstall AFB05
1971-02-02
Slopad för skrotning i Vislanda / Ös inkl. panna och tender enligt Ma slopningsskrivelse SJ
1972-05
Anländ till Vislanda WS
1972-06-03
Observerad Vislanda skrotplats AFB01
1972-08-14
Observerad Vislanda skrotplats AFB06
1973-03-18
Observerad Vislanda skrotplats CS
1973-08-04
Observerad Vislanda skrotplats AFB06
1973-09
Skrotad i Vislanda WS