Smalspår I Dalarna; .Lkp-vagnar (Bana)

av m.sundström, Thursday, July 10, 2008, 19:57 (6062 dagar sedan)

Tyvärr har jag av olika skäl följt inläggen på Forumet mycket torftigt den senaste tiden och har sålunda först i kväll sett rubr. trådar.

Till temat om smalspåret i Dalarna vill jag förtydliga att smalspåret i Borlänge förband Tägtens skilje med Domnarvets Järnverk (DJ) via kolugnarna i Bysjön och Kvarnsvedens Pappersbruk (KP). Bansystemet - med spv 693 mm - hade bl a följande trafikuppgifter: träkol Bysjön - DJ, massaved Tägten - KP samt papper KP - Borlänge. Därtill kom givetvis den dåtida enorma interna trafiken inom DJ med alla de godsslag som fanns inom ett järnverk med på den tiden fullständig metallurgi.

Så .Lkp-vagnarna: Hur många av de till .Lkp-vagnar ombyggda Gs/Gsh-vagnarna hade dubbla fjäderlänkar? (Uppgiften att några Gs/Gsh fått dubbla fjäderlänkar kom upp på forumet för något år sedan och i det sammanhanget nämndes (av KF om jag minns rätt) att dessa byggdes om till .Lkp.) Det är ju så att av förebilder med dubbla fjäderlänkar kan man som modellbyggare aldrig få för många, eller hur...

Olle Sundström

Smalspår I Dalarna, forts.

av Kurt Möller, Sthlm, Friday, July 11, 2008, 00:50 (6062 dagar sedan) @ m.sundström

Tack, Olle. Järnvägsdata uppger "längd ~ 10 km". Detta måste väl vara rena banlängden bara - totalspårlängd minst det dubbla...?

"...fullständig metallurgi": Hade man några mångaxliga specialvagnar för stora göt, i stil med dom som t ex Halmstads Jv hade (och där bara 600 mm spv.)?

Smalspår I Dalarna, forts.

av m.sundström, Sunday, July 13, 2008, 13:01 (6060 dagar sedan) @ Kurt Möller

Tyvärr kan jag inte uttala mig om längden av det dåvarande smalspårsnätet inom Domnarvets Jernverk (redan så tidigt som 1970, när jag för första gången arbetade i DJ, fanns endast några ynkliga, med varandra ej sammanhängande rester kvar). Det kan vara intressant att veta att normalspårets längd i dag uppgår till 35 km från att maximalt ha omfattat c:a 45 km. Smalspårsnätet lär dock ha varit betydligt mer omfattande men en försiktig gissning kanske hamnar på 50 km. Vad man idag kanske inte känner till är att hela området norr om järnverket (upp mot Gammelgården och Domnarvsgården) består av slagg, utkörd på smalspåret.

Beträffande sexiga internvagnar på smalspåret måste jag göra Dig besviken. Med egna ögon har jag aldrig sett enda och inte heller i SSAB:s fotoarkiv finns någon sådan goding avbildad. (Däremot fanns ju flera rejält intressanta vagnar på normalspåret - men det är ju en annan historia.)
Olle Sundström

Smalspår I Dalarna, forts.

av Kurt Möller, Sthlm, Sunday, July 13, 2008, 17:11 (6059 dagar sedan) @ m.sundström

Tack, Olle. Var alla "linjedelar" elektrifierade (vid en eller annan tidpunkt)?

Låter som om "Domnarvet 693" borde bli ett eget bok-projekt...

(Precis som Höganäsbanan...)

Smalspår I Dalarna, forts.

av m.sundström, Monday, July 14, 2008, 18:01 (6058 dagar sedan) @ Kurt Möller

Ja, såvitt jag begriper var alla "linjer" elektrifierade men inne på DJ stod ång- och så småningom diesellok för dragkraften av praktiska skäl då det mesta av materialhanteringen sköttes - och sköts än idag - med travers.
Hur det förhöll sig inne på KP undandrar sig min bedömning men en gissning är väl att man där hade tråd över en stor del av - kanske hela nätet - för att minska brandfaran. Jag vill minnas att jag sett foton på elektrifierade spår som gick in i någon av PM-byggnaderna.

Det kan vara på sin plats att här nämna att 693 mm motsvarar 28 svenska verktum.

F. ö. är det en ganska fascinerande tanke att SSAB:s transporter på järnväg idag omfattar c:a 20% av allt gods på järnväg i Sverige (exkl. Lapplandsmalmen). Om samma förhållande skulle ha gällt säg 1950 skulle alltså 20% av den tidens järnvägsgods också ha gått på verkets smalspårsnät eftersom allt förmodligen någon gång i processen flyttades per järnväg inom verksområdet!
Olle Sundström

Smalspår I Dalarna, fortsforts. - m m

av Kurt Möller, Sthlm, Tuesday, July 15, 2008, 21:19 (6057 dagar sedan) @ m.sundström

...Det kan vara intressant att veta att normalspårets längd i dag uppgår till 35 km från att maximalt ha omfattat c:a 45 km. Smalspårsnätet lär dock ha varit betydligt mer omfattande men en försiktig gissning kanske hamnar på 50 km.

Oj!! Kan detta tänkas ha slagit Höganäs...?? Verkar t o m troligt - fast jag bara sett dåligt detaljerade skisser över H-banans förgreningar.

Åsikter - uppgifter? Har någon forskat nånting i Höganäsbolagets arkiv? Befattade sej årsberättelserna ngt med interna transporter, tro...?

Smalspårets sträckning

av A Svenson, Borlänge, Friday, July 11, 2008, 17:11 (6061 dagar sedan) @ m.sundström

Hej Olle!

Gick banan via Bysjön från Tägten och in till Kvarnsvedens samhälle, d.v.s VÄSTER Sjöberget för att sedan ungefärligt följa nuvarande läge in till vägövergången vid Hagakyrkan/Ringen? OBS detta är inte petimetri utan ren okunskap hos inflyttad Göteborgare. Jag har haft en förutfattad tro att man gick igenom KP's område.

Fraktades någon del virket från Bysjö sågen ned till omlastningsområdet vid BJ i Borlänge eller lastades allt ut direkt på normalspåret via Falun-Västerdalarna i Bysjön? Visst tillverkades också någon form av kemisk produkt vid Bysjön? Vill minnas att en sådan uppgift finns på informationsskylten på platsen vid Bysjörundan.

Vänliga hälsningar!
Anders Svenson
Invandrare

Smalspårets sträckning

av m.sundström, Sunday, July 13, 2008, 12:41 (6060 dagar sedan) @ A Svenson

Ja, Ditt antagande är riktigt, banan gick väster om Sjöberget. Egentligen skulle man behöva gå igenom smalspårets olika sträckor (och sträckningar:-)) med en karta framför sig men i brist på sådan får jag dels hänvisa till en artikel i TÅG 5/71, dels till en artikel i ett nummer av Bergslaget någon gång 1964 (om jag minns rätt).

Att virke skulle ha gått via smalspåret till BJ verkar inte sannolikt, åtminstone inte sedan FVJ kommit i drift.

Den kemiska industri Du nämner i anslutning till Bysjön var kolugnar. Dessutom (och detta är kanske den direkta kopplingen till kemisk industri) tillverkade man, utgående från restprodukter vid kolningen, råvara till ättikssyratillverkningen i Falun.

Olle Sundström

Smalspårets sträckning

av A.Svenson, Blg, Sunday, July 13, 2008, 14:28 (6060 dagar sedan) @ m.sundström

Tack för kunnigt svar!

När man studerar den moderna gatukartan ser man att Kolargatan kanske kan ha lagts ut med hänsyn tagen till linjesträckningen i så fall. Gatans lätta krökning alltså som inte tycks motiveras av något annat.

På den digitala gröna kartan finns en historisk variant med. Där finns smalspåret och BJ med men inte FVJ.

Anders