Smalspår I Dalarna; .Lkp-vagnar (Bana)
Tyvärr har jag av olika skäl följt inläggen på Forumet mycket torftigt den senaste tiden och har sålunda först i kväll sett rubr. trådar.
Till temat om smalspåret i Dalarna vill jag förtydliga att smalspåret i Borlänge förband Tägtens skilje med Domnarvets Järnverk (DJ) via kolugnarna i Bysjön och Kvarnsvedens Pappersbruk (KP). Bansystemet - med spv 693 mm - hade bl a följande trafikuppgifter: träkol Bysjön - DJ, massaved Tägten - KP samt papper KP - Borlänge. Därtill kom givetvis den dåtida enorma interna trafiken inom DJ med alla de godsslag som fanns inom ett järnverk med på den tiden fullständig metallurgi.
Så .Lkp-vagnarna: Hur många av de till .Lkp-vagnar ombyggda Gs/Gsh-vagnarna hade dubbla fjäderlänkar? (Uppgiften att några Gs/Gsh fått dubbla fjäderlänkar kom upp på forumet för något år sedan och i det sammanhanget nämndes (av KF om jag minns rätt) att dessa byggdes om till .Lkp.) Det är ju så att av förebilder med dubbla fjäderlänkar kan man som modellbyggare aldrig få för många, eller hur...
Olle Sundström