BJ växelklot (Järnväg allmänt)
På nya Roco katalogen ser man en bild av et växelklot målat svart / vitt.
Samma modell som BJ hadde.
???
BJ
På nya Roco katalogen ser man en bild av et växelklot målat svart / vitt.
Samma modell som BJ hadde.
???
BJ
Jag TROR att detta inte är helt unikt för BJ - har åtm. förekommit i en o annan grusgrop på andra ställen med, har jag för mej...
På nya Roco katalogen ser man en bild av et växelklot målat svart / vitt.
Samma modell som BJ hadde.
???
BJ
Nej, de är inte riktigt likadana, men de påminner om varandra.
Så här såg/ser BJ-klotet ut.
Mvh Affe
-
Påminner om en Betlehemsväxel/uppkörningsbar
Jag har sett sånt växelklot i något förråd i Nora. Då sa man till mig att man använda sådana när det var trångt mellan spåren. Klotet är monterat längs med spåret jämfört med ett normalt klot som är monterat tvärs spåret (och då tar mera plats).
Klotet i sig (med färger) sitter på samma sätt i båda fallen och gör det enkelt att se hur växeln ligger.
Jag har sett sånt växelklot i något förråd i Nora.
Jo, det lär har funnits några sådan även på NBJ.
På nya Roco katalogen ser man en bild av et växelklot målat svart / vitt.
Samma modell som BJ hadde.
???
BJ
Nej, de är inte riktigt likadana, men de påminner om varandra.
Så här såg/ser BJ-klotet ut.Mvh Affe
-
Tack Affe
Jag ser nu att det inte är riktigt samma modell. Klotet på katalogen är delat med klot och stång.
Vi kan nog anta att detta växelklot är från annat land! Österrike kanske?
Dock så kommer frågan om vilka färger BJ brukade på sina växelklot. Rykten säger att de var just Svart/Vita.
Dock så kommer frågan om vilka färger BJ brukade på sina växelklot. Rykten säger att de var just Svart/Vita.
Färgsättningen kan säkert varierat genom tiden, men i detta dokument från 1940 berättas om övergången från röd/vitt, till röd/gul, på bland annat växel- och spårspärrklot.
//Lars-Olof Nilsson
Dock så kommer frågan om vilka färger BJ brukade på sina växelklot. Rykten säger att de var just Svart/Vita.
Färgsättningen kan säkert varierat genom tiden, men i detta dokument från 1940 berättas om övergången från röd/vitt, till röd/gul, på bland annat växel- och spårspärrklot.
//Lars-Olof Nilsson
Tack Lars-Olof.
Röd/vit före 1940 med andar ord. Och detta faram till renovering/ommålning
BJ
Hur skall man tolka färgerna
Är RÖTT uppåt sidotågväg eller stopp vid hinder osv.
BJ
Färgerna är för att markera växelns läge.
Där gult är växelns normal läge. Det kan ju variera om det är åt sidan eller inte beroende på vilket som är "huvudspår". Detta saknar väl någon större betydelse idag men var nog viktigare för när man hade klotväxlar på stationerna som växelläggare fick springa och lägga om innan tågs ankomst och meddela Tkl när det var klart.
Vid spårspärrar så är det Rött som normalt markerar "stopp" eller att spärren är i på läge och gult passera då spärren är nedfälld.
Mvh. Jonas N.
Jag vet inte om bresjön har tillhört NBJ eller om det är BJ men där finns/fanns växelklot av denna modell kvar och försvinner väl under ombyggnationen som sker mellan ställdalen och hällefors.
Mvh. Jonas N.