Följdfrågor SJ kranvagnar (Fotografier/bildfrågor)
Nässjö hade en stor dieseldriven kran.
Denna välte bredvid RV40 där vägen går till Björred. Det tog några veckor bärga kranen.Trafiken var under tiden avstängd. Vad jag kan minnas skulle kranen byta en bro.
Efter bärgningen sändes resterna till TrelleborgF upplastad på några Rs vagnar. Vagnarna fick inte gå till DDR med färjan pga att vagnarna inte fick gå i DDR. Vagnarna sändes tillbaka och resterna lastades om. Troligen sändes inte resterna till DDR utan de ställdes troligen upp och skrotades senare.
Jag är inte klar over om detta var samma kran som välte i Norrland.
Jag kan inte påminna mig att Nässjökranen varit i Norrland och vält. Däremot reparerardes den i Norrland, närmare bestämt Notviken och Boden efter ovan relaterade missöde. Den gick således inte i något skede till DDR utan slutade därefter sin tillvaro i Nykroppa efter flera års vila i Stockholmstrakten.
Bodenkranen har däremot vält mer än en gång i sina hemtrakter. Den insomnade lugnt och stilla hos Skrot Johan i Kiruna när ingen ville ha'n längre. Allt detta förutsatt att vi menar de båda dieselelektriska kranarna av S M Kirows typ EDK 1000. Det som kvarstår hos MBV i Luleå och BJs är de båda ångkranarna av Krupps tillverkning. En generation av kranar före de dieslelektriska.