SJK:s höstresa i Bergslagen 24-25 oktober 1970, fotoplatser mm (Fordon: lok)
Resan utgick från Kristinehamn och fortsatte den första dagen mot Filipstad-Lesjöfors-Daglösen och Falun. Den andra dagen gick resan från Falun och vidare mot Borlänge, Ludvika, Daglösen och Kil.
Till vårt förfogande hade vi Kristinehamns sista driftånglok, E2 935, samt vagnarna Bo8f 4043, Ao14c 4112 (BJ13), Ro3a 2942, ABo6c 2974 (OKB 54), Bo14b 3679 (SWB 191) och S17d 55135. Antal deltagare var 202 st.Nedanstående bilder visar de fotokörningar vi gjorde under resans första dag, lördagen den 24 oktober 1970.
Efter återkomsten till Daglösen bytte vi ångloket mot Of2 62/63, med vilket vi fortsatte mot Falun, där vi övernattade.
Forts. följer.
Björn M.
=============
Fotoplatserna 24/10:
Första bilden är tagen vid km 32,9 där spåret till Jordkullens grp utgick.
Andra bilden är tagen ungefär där Solvik hp (km 29,4) låg strax norr Storfors.
Tredje bilden är tagen ungefär km 56 på nya linjen (1964) Filipstad-Persberg vilket innebär ca 2 km väster Persberg.
Det kan tilläggas att "inofficiellt" utgick en del av SJK-tåget från Karlstad C genom att vagnarna Ao14c 4112 och Ro3a 2942 kopplats sist i X58 (Oslo-Cst) som denna dag drogs av Ra 847. Anledningen var antagligen att reseledningen kom från Karlstad!
SJ E2 935 tillhörde inte Kristinehamn vid denna tid, utan hade hämtats ned från Mora-Noret. Det skulle sedermera återvända till Dalarne som beredskapslok innan det inköptes av JÅÅJ 1979. Tyvärr fick vi då inte med nummerskyltarna som SJ inte visste vart de tagit vägen. Istället skickade man med två järnskyltar från fd A6-lok, 1542 och 1787. Dessa har sedan 1980 suttit på loket med påmålade litt/nummer E2 935. E2 935 kom åter i drift till SJ 125-årskavalkad i Värtan 1981. Då hade hela småtubsatsen blivit utbytt vintern samma år.
SJK-tåget drogs på sträckan Dgö-Fln som sagt av Of2 63+62. Obs loken gick i denna ordning. Här skedde inga "fotostopp" pga att höstmörkret började lägra sig redan i Daglösen. Foton togs dock med blixt kan nämnas!/HK