Bild över VGJ och BJ stn på Historiskt (Fotografier/bildfrågor)

av Sune Nylén @, Saturday, July 12, 2008, 10:20 (6060 dagar sedan)

Jag tittade på den bild som visar rubricerade stn;er i Gbg under BJ stn GBG .Där anges att bilden är ifrån sekelskiftet 1900. Det kan nog inte vara helt rätt av två skäl (flera finns . t ex Gatuförvaltningens byggnad)Men; Det ena är att VGJ stn bestod från början av en träkåk med mycket listverk o.d. Den renoverades och reveterades med putsbruk omkring 1920.Bilden visar den i ombyggt skick.
2 Fraktgodsets expeditionsbyggnad påbyggdes med en andra våning 1921/22. Ahlberg anger i BJ 1922 att den nyligen påbyggts. Bilden visar byggnaden i påbyggt skick.Rätt datering måste alltså vara i början av 20 talet,då båda byggnaderna ser nyfräscha ut.:-) Sune

Bild över VGJ och BJ stn på Historiskt

av Jan Frelin, Saturday, July 12, 2008, 14:28 (6060 dagar sedan) @ Sune Nylén

Svårt att diskutera en bild som inte visas.

av Sune Nylén @, Saturday, July 12, 2008, 15:07 (6060 dagar sedan) @ Sune Nylén

Hej Jan. Nej det är riktigt. Men jag följde Din egen rekommendation ,som Du nyss lämnat och gick in på Historiskt nu.Det var väl så Du skrev,och klickade på BJ, och den bilden över stn i Gbg. Jag kan ju inte lägga ut en bild som jag inte äger? Sidan är gjord av Rolf Steen, och min tanke var att han läser väl detta och vidtar ändring.MVH :-) Sune

av Sune Nylén @, Saturday, July 12, 2008, 16:00 (6060 dagar sedan) @ Sune Nylén

Den finns ju också i ett betydligt större format om man klickar på bilden,borde jag väl tillagt
Sune

av Sune Nylén @, Saturday, July 12, 2008, 21:39 (6059 dagar sedan) @ Rolf Sten

Hej Rolf! Jag är en besvärlig jäkel.Jag ser att Du ändrat men det återstår två ställen vad jag kunnat se ,i Innehållsförteckningarna.Ha en trevlig lördagskväll för övrigt.:-) Sune

av pär engström @, Saturday, July 12, 2008, 23:10 (6059 dagar sedan) @ Rolf Sten

Här är bilden till slut, copyright kan ju diskuteras.....tog han bilden eller?

[image]

av Erik Samuelsson, Sunday, July 13, 2008, 08:55 (6059 dagar sedan) @ pär engström

Längst till höger på bild strax ovanför nederkant ligger ett vitt fyrkantsmönster som ser ut som ett modernistiskt bygge med prefabricerade betongmoduler. Vad är det för något?

ES

av Sune Nylén @, Sunday, July 13, 2008, 11:26 (6059 dagar sedan) @ Erik Samuelsson

Jo Du Erik det tror jag att jag kan svara på.Framför ligger en byggnad med en spetsig upphöjning.Det är Östra hamngatan 2.Där huserade Göteborgs Posten på den tiden.Omeddelbart bakom låg Arla mejeriet.Här gick det en smal gata i vinkel Lilla Bommens Torg mot Nils Ericsons platsen. Mot Älvbron / Nils Ericsonsgatan låg Hotel Atlantic och vägg i vägg en byggnad med stora fönster. Där huserade på 40 talet Gumperts Tryckeri.Det bör vara den byggnaden där tryckriet höll hus. Strax bortom ses SJ verkstäder vid Centralen.:-) Sune

av Jan Frelin, Sunday, July 13, 2008, 10:03 (6059 dagar sedan) @ pär engström

Copyright 70 år efter fototillfället är det väl numera (om den inte har verkshöjd, men det har knappast denna).

av Erik Samuelsson, Sunday, July 13, 2008, 10:21 (6059 dagar sedan) @ Jan Frelin

Copyright 70 år efter fototillfället är det väl numera (om den inte har verkshöjd, men det har knappast denna).

Tror nog han syftade på att det står Copyright www.historiskt.nu underst på bilden.

Personligen tycker jag att det där med Copyright på bilder man lägger ut är överdrivet - fram för mer spridning. Vill man ha en bild för sig själv så kan man ju alltid "sabba" den med lägre upplösning, vattenmärke eller nån text som gör att den är oanvändbar. Fast det är ju förstås en annan fråga...

ES

av Sune Nylén @, Sunday, July 13, 2008, 11:10 (6059 dagar sedan) @ Erik Samuelsson

Rätt Erik.Dessutom var det ju lätt för den som var /är intresserad att hämta bilden själv och studera den. Den har ju legat ute några år och ingen har sagt något, så så särskilt viktigt eller bråttom var det ju inte heller, men jag tänkte att den som lagt ut den-Rolf Sten- kunde ju ändra det vid något lägligt tillfälle. :-) Sune

av Sune Nylén @, Sunday, July 13, 2008, 11:49 (6059 dagar sedan) @ Sune Nylén

Ett bra tips! Det finns ett bilderverk i liggande folieformat,,Göteborg under 300 år, utgiven till utställningen 1923.Den finns säkert på UB i alla fall.Där finns flera sidor med bilder över BJ, SJ,dess verkstäder, VGJ, med flygfoton stationsbilder, spårplaner m.m.Holmia huset där GBAJ höll till innan de flyttade till VGJ nya stn m.m Där finns också bilder faktiskt på såväl hotell Atlamtic som den andra byggnaden jag nämnde .Det låg faktiskt ytterligare ett hus i fil som jag glömt av.Alla hade stora fönster,så något av dessa är det du syftade på MVH :-) Sune

av Jan Frelin, Sunday, July 13, 2008, 21:39 (6058 dagar sedan) @ Erik Samuelsson

Personligen tycker jag att det där med Copyright på bilder man lägger ut är överdrivet - fram för mer spridning.

Det kan jag iofs hålla med om, men detta är inte en fråga om vad du och jag tycker, utan vad lagen säger.

av Sune Nylén @, Sunday, July 13, 2008, 22:42 (6058 dagar sedan) @ pär engström

Nej! Han kanske inte tog bilden, men han har bearbetat materialet och skrivit text och den kan man skydda upphovsrätten till.Man kan inte utan vidare stjäla någon annans arbete. Vad fan skulle det likna .Om jag - eller Du -gör ett arbete någonstans där vi påräknar en viss betalning ,och när vi sedan skall hämta våra pengar har det kommit ett par andra gökar och hämtat en del? Hur intelligent verkar det vara. Det är ju problemet med de nedladdningar som sker.Den som har gjort arbetet får ingenting ,medan några oansenliga nollor ,som inte skulle klara av att sköta en lumpbod på egen hand, briljerar inför sina kompisar " Titta vad jag skaffat ( Stulet ). Den som funderar det allra minsta måste ju inse orimligheten i ett sådant förfarande.Därför bevakar jag också mina egna bilder som en hök,och tar betalt enlgt bildbyråernas listor om de används i böcker e.d.:-) Sune