Södra Dalarnas järnvägar (Bana)
Ser att forumet fått en ny läsare - Staffan Granath i Horndal! Välkommen till forumet och välkommen till en på järnvägslämningar rik bygd!
Själv bodde jag i Månsbo på åttiotalet och traskade traktens banvallar hit och dit.
Det jag nämner nedan känner Du säkert till men jag tillåter mig ändå ge Dig några tips (alla dat ur minnet):
[i][b]S[i]tamba[b]nan norrut från Krylbo[/b][/i][/b][/i], västra sidan:
Jularbo - Månsbo: I drift till ~ 1980, normalspårig, 4 km
Gruvgården - Fors: I drift till ~ 1966, normalspårig, c:a 15 km
Byvalla - Långshyttan: I drift till ~ 1964, 891 mm, c:a 20 km
Östra sidan:
Näs - Morshyttan: 891 mm (se nedan)
Näs - Horndal: Nybyggnad några km söderut från Horndal, breddning av resten ner till Näs. Knackiga bruk i båda ändar, industrihistoriskt mycket intressant (en av mina favvobanor! ("Om tid gives" som dom sa' lumpen kan Du forska kring Horndalsverkens och NsHj:s vagnpark, den gick inte av för hackor! Själv fick jag aldrig tid...)
Toretorp - Hammarby: normalspår ?, ?. (Visserligen i det farliga Gästrikland, men ändå.)
Förresten, Du som tycks vara "kraftkarl" (med anledning av Krångede och Horndal): har Du kollat spåret som gick in till fördelningsstaionen norr om Horndal? Om Du hittar bilder får Du gärna publicera dem här...
Vi fortsätter, nu [i][b]uppför SDJ från Krylbo[/b][/i]:
Krylbo - Norberg: I drift till 1958, normalspår, c:a 15 km. Delvis kvar inne på Outokumpus (säkert felstavat men Du förstår vad jag menar) område.
Vikmanshyttan - Turbo: I drift till omkring 1970, normalspår, c:a 15 km.
Helt utanför Södra Dalarna - även om Norbergs socken fram till trettonhundratalet tillhörde Dalarna - kan man påminna om 750-banan Klackberg - Fagersta (c:a 10 km).
På med vandringsskorna och ut och njut!
Olle Sundström