Vena på linjen Växjö-Västervik. (Bana)

av Björn Malmer, Wednesday, December 14, 2011, 08:07 (4895 dagar sedan)

Första gången jag kom i kontakt med "smalan" var den 30 september 1967, då jag åkte med dagens första tåg från Västervik till Hultsfred.

[image]

Vena med det sedan länge rivna stationshuset och T-semafor. Foto den 30 september 1967.

Nästa uppehåll är Väderum.

Björn M.

Vena på linjen Växjö-Västervik.

av Kjell Aghult, Wednesday, December 14, 2011, 09:17 (4895 dagar sedan) @ Björn Malmer

Det rivna stationshuset ersattes med en personvagn, Cp 407, tidigare NVHJ 61 C,
tillv. Södertälje Verkstäder 1903. 1955 slopad och nedklassad till bangårdsvagn
453 (Vems?) och senare tjv 618512. Tyvärr har jag inga årtal noterade för vagnens vistelse i Vena. Stationshuset revs 1973.

T-semaforen togs ur bruk 1970-05-27 och ersattes med växellåsning utan huvudsignaler. Den var landets sista på tågmötesstation (Bortsett från musibanorna). Samtidigt ersattes bommarna med ljud- och ljussignaler. Platsen
avbemannades 1970-06-01, men ett godsombud anställdes för styckegodstrafiken.
Sista T-semafor överhuvudtaget på trafikbana fanns vid lastplatsen Skahus på
linjen Nybro-Nässjö. Den slopades 1977.

Privatbanetiden ut hade Vena signaturen Ha (=Hvena). Privatbanorna behöll några
gammalstavade signaturer: De mest bekanta är Cr=Kristianstad C och Ck=Karlskrona, som ju alltjämt gäller. De gamla signaturerna var inarbetade från morsetelegrafins tid. Andra exempel var Hv=Vetlanda och W=Vollsjö.

Godskund i Vena var bl a den nu nedlagda trähusfirman Venahus. Den hade egen
lastkaj vid stationen. Vagnslast upphörde 1978-05-28 och styckegodset 1977-05-22.

Reguljära godstågen Ankarsrum-Hultsfred indrogs någon gång vintern 1964/1965, sedan breddningen till Åtvidaberg avslutats. Vena tillhörde Hultsfreds styckegodsterminal från Svelast-systemets start sommaren 1964. Ev. vagnslaster fick behovsköras med Hultsfreds Z4p.

av Jonas Sjöberg, Wednesday, December 14, 2011, 09:35 (4895 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Vilken skillnad mot dagens miljö (eller brist på idag...)

"Venavagnen", NBJ C 70, NVHJ C3 63, finns idag bevarad hos GHJ.

av Anders Johansson, Wednesday, December 14, 2011, 10:06 (4895 dagar sedan) @ Jonas Sjöberg

Man måste komma ihåg att stationen i Vena alltid varit ban och byggnadstekniskt besvärlig. Marken är inte särskilt stabil pga mossmarken.
Det finns en skröna om banvakten i Vena som skickade förljande medelande till sin chef:
"Idag har jag flyttat ut från banvaktsstugan enär katten går ut mellan golvet och väggen".

av Ola Almquist, Wednesday, December 14, 2011, 22:22 (4895 dagar sedan) @ Kjell Aghult

453 (Vems?) och senare tjv 618512. Tyvärr har jag inga årtal noterade för vagnens vistelse i Vena. Stationshuset revs 1973.

NBJ C 70/NVHJ C3 61/SJ Cp 407: Som Bgv 453 (ombyggd 1956) tillhörde den VIII D 1 Sis, som Tjv 618512 I D 1 Sis. Den kom till Vena vid månadsskiftet oktober/november 1972 (alltså innan stationshuset revs, källa? Ånghwisslan troligen) och transporterades till GHJ 1978-06-02, d.v.s. den lämnade Vena då. Den lär ha stått kvar i Oskarshamn en tid (vad står det i Spårstumpen?).

M.v.h.
Ola

Cp 407 som stationshus [bilder]

av Bengt H, Wednesday, December 14, 2011, 23:18 (4895 dagar sedan) @ Ola Almquist

NBJ C 70/NVHJ C3 61/SJ Cp 407: Som Bgv 453 (ombyggd 1956) tillhörde den VIII D 1 Sis, som Tjv 618512 I D 1 Sis. Den kom till Vena vid månadsskiftet oktober/november 1972 (alltså innan stationshuset revs, källa? Ånghwisslan troligen) och transporterades till GHJ 1978-06-02, d.v.s. den lämnade Vena då. Den lär ha stått kvar i Oskarshamn en tid (vad står det i Spårstumpen?).

M.v.h.
Ola

Jag kunde inte låta bli att leta upp ett par bilder på vagnen som stationshus. Tåget är 2663 med Y5P 874 och det är den 19 september 1973.

[image]

[image]

av Ante Svensson, Thursday, December 15, 2011, 14:08 (4894 dagar sedan) @ Ola Almquist

M.v.h.
Ola

Vagnen blev kvar en tid i Oskarshamn eftersom ekipaget var för högt för Gotlandsbåten! Det hela lär till sist ha lösts genom att man släppte ur en del av luften i trailerns däck så att man kom ombord... Jag var i Hesselby i mitten av juni 1978 och hoppades få se den nya vagnen men det hade då inte kommit än.

Ante

Svartvitt Vena

av Rolf Johansson, Wednesday, December 14, 2011, 13:16 (4895 dagar sedan) @ Björn Malmer

MTR 53p 381 i Vena?

av Lasse M, Wednesday, December 14, 2011, 21:38 (4895 dagar sedan) @ Björn Malmer

Första gången jag kom i kontakt med "smalan" var den 30 september 1967, då jag åkte med dagens första tåg från Västervik till Hultsfred.

[image]

Vena med det sedan länge rivna stationshuset och T-semafor. Foto den 30 september 1967.

Björn M.

Tack för ett gäng som alltid lika intressanta och vältagna bilder Björn. Kan det möjligen vara MTR 53p 381 "Sputnik" som står på det andra spåret?

MTR 53p 381 i Vena?

av Ola Almquist, Wednesday, December 14, 2011, 21:47 (4895 dagar sedan) @ Lasse M

[image]

Björn M.

Tack för ett gäng som alltid lika intressanta och vältagna bilder Björn. Kan det möjligen vara MTR 53p 381 "Sputnik" som står på det andra spåret?

Visst! Det kan inte vara något annat.

M.v.h.
Ola

MTR 53p 381 i Vena?

av Lasse M, Wednesday, December 14, 2011, 21:52 (4895 dagar sedan) @ Ola Almquist

Visst! Det kan inte vara något annat.

M.v.h.
Ola

Tänkte också så även om jag aldrig tidigare sett någon bild som visar hyttens baksida. Vilket skick är den numera i, är den körbar?

MTR 53p 381 i Vena?

av Herbert Paalberg, Wednesday, December 14, 2011, 21:56 (4895 dagar sedan) @ Lasse M

MTR 53p 381 står tyvärr utomhus under pressening i Jenny och bidar sin tid. Den borde visas större respekt men TJF styrelse verkar inte var intresserad, jag har påtalat det vid flera tillfällen men inget händer.:-( Nåväl det finns en liten Sputnik till i skala 1:87 men den står i mitt vitrinskåp i värme.:-)
Palle i Vika.

MTR 53p 381 i Vena?

av Lasse M, Wednesday, December 14, 2011, 22:06 (4895 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

MTR 53p 381 står tyvärr utomhus under pressening i Jenny och bidar sin tid. Den borde visas större respekt men TJF styrelse verkar inte var intresserad, jag har påtalat det vid flera tillfällen men inget händer.:-( Nåväl det finns en liten Sputnik till i skala 1:87 men den står i mitt vitrinskåp i värme.:-)
Palle i Vika.

Det var trist att höra att den förvaras utomhus. Den enda i sitt slag och därtill den sista resten av en Yp buss kan man ju tycka att den borde vårdats lite mer även om det numera "bara" är ett arbetsfordon.

MTR 53p 381 i Vena?

av Herbert Paalberg, Wednesday, December 14, 2011, 22:21 (4895 dagar sedan) @ Lasse M

Jag håller med dig helt och hållet,den är unik och bör således visas mer respekt
det är några år sedan jag sist körde den i föreningens transport av material, den fungerade perfekt men den bensindrivna 6-cylindriga Scanian slukar mängder med drivmedel. Hiab-Foco kranen fungerar även den, men det är som sagt några år sedan denna händelse och tarvar nog en rejäl översyn innan ibruksättning. Det är nog värre med träkarossen då fukten gärna angriper vitala delar av den bärande stommen, men som sagt det är som att ropa i öknen, du får inget svar.:-(

Palle i Vika.

MTR 53p 381 i Vena?

av Lasse M, Wednesday, December 14, 2011, 22:49 (4895 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

Jag håller med dig helt och hållet,den är unik och bör således visas mer respekt
det är några år sedan jag sist körde den i föreningens transport av material, den fungerade perfekt men den bensindrivna 6-cylindriga Scanian slukar mängder med drivmedel. Hiab-Foco kranen fungerar även den, men det är som sagt några år sedan denna händelse och tarvar nog en rejäl översyn innan ibruksättning. Det är nog värre med träkarossen då fukten gärna angriper vitala delar av den bärande stommen, men som sagt det är som att ropa i öknen, du får inget svar.:-(

Palle i Vika.

Det var just med tanke på trästommen i karossen som jag reagerade på att den stog ute. Det var ju ett känt problem att HC-bussarna trästomme hade en tendens att ganska snabbt bli rutten. Så just därför känns det konstigt att man inte förvarar klenoden inomhus. :-(

MTR 53p 381 i Vena - jösses !!!

av Kurt G Möller, Thursday, December 15, 2011, 00:03 (4895 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

... men som sagt det är som att ropa i öknen, du får inget svar.:-(

Märkligt. Sälj den GENAST till ULJ, så sätter dom in en liten modern diesel i den och använder den på vettigt sätt!! Precis vad ULJ ba behöver. Hur många sittplatser finns det i resterande korghalva??

Inte fanken får en raritet som denna bara S T Å...!!!!!!

Hallå, Lännakatten, jag kan hjälpa till med ***, om det behövs...!

av Johan Vinberg, Thursday, December 15, 2011, 00:15 (4895 dagar sedan) @ Kurt G Möller

... men som sagt det är som att ropa i öknen, du får inget svar.:-(

Märkligt. Sälj den GENAST till ULJ, så sätter dom in en liten modern diesel i den och använder den på vettigt sätt!! Precis vad ULJ ba behöver. Hur många sittplatser finns det i resterande korghalva??

Inte fanken får en raritet som denna bara S T Å...!!!!!!

Hallå, Lännakatten, jag kan hjälpa till med ***, om det behövs...!

Oj - det kom bara lite plötsligt!:-)
Skämt åsido - nog borde vi låta talesmännen för TjF/HWJs först få ge sin syn på saken innan vi drar för snabba slutsater.
Jag skulle gissa att även Svenska Motorvagnskluben skulle kunna vara en hjälpande hand i detta fall. Nu med sin etablering i Värnamo kanske de kan upplåta renoveringsplats i ett av skeppen - om man lägger in en tredje skena! :-)

Hilsen
Johan

av Anders Johansson, Thursday, December 15, 2011, 07:58 (4894 dagar sedan) @ Johan Vinberg

Vi har så Vi klarar oss.
Jag har lovat att hjälpa till med en normalspårig HC i stället.
Och varför jag bort fd Yp 727 från östra götaland, det är ju en gammal VB-maskin som bl a gjort tjänst på Vimmerby-Spångenäs.
(Dessutom har TJF skaffat inomhus-förvaring för det mesta nu så den mår bäst där den är tror jag)

av Granis, Thursday, December 15, 2011, 09:03 (4894 dagar sedan) @ Johan Vinberg

När detta fordon berörts här tidigare har företrädare för TJF/FAS hävdat att de har för avsikt att bevara den som motortralla. Ett alternativ hade ju annars varit att återställa den som rälsbuss m h a delar - korg mm- från t ex Morshyttan (Y och Yp hade ju samma korg, oavsett spårvidd alltså. Eller..?).

/ L G

av Arne Syverstad, Thursday, December 15, 2011, 13:04 (4894 dagar sedan) @ Granis

Yp 727 hadde vel samme kork som Y mens de to
andre var litt kortere tror jeg.

Arne

av Anders Johansson, Thursday, December 15, 2011, 13:49 (4894 dagar sedan) @ Arne Syverstad

De två andra smalspårsbussarna (361 och 362?) var en halv meter kortare, både korg och hjulbas. De vara avsedda för Harmångersbanan och man var rädda för att de skulle galoppera på 10 spårlängd (dubbla hjulbasen) varför den kortades 0.5m

av Rebecka18, Thursday, December 15, 2011, 16:41 (4894 dagar sedan) @ Johan Vinberg

Det var ett fint foto från Vena Björn men det tog en väldig fart ang. "sputnik" och hur TJF förvarar den och en väldig massa andra spekulationer om både det ena och andra.
Jag vill bara berätta var TJF står i denna frågan som vi inte lagt så mycket kraft på utan den står i Jenny täckt ordentligt. Har heller inte sett eller hört några stora röster eller formel begäran att detta fordon skulle prioteras före några andra. Vi inom TJF har ägnat stora krafter åt att renovera våra boggier till våra motorvagnar som nu är färdigt till fem vagnar. Vidare så har vi snyggat upp en del motorvagnar samt våra trafikvagnar till vårat loktåg, och nu håller vi på med några täckta godsvagnar. Vi arbetar hårt för att få in så mycket fordon som möjligt under tak och täcka inför vinterförvaring. Våran vagnhall havererade föra vintern annars står där många fordon inomhus så en dag kommer även Sputnik in och även då tas om hand, enligt en nyligen kontroll av Sputnik så var skicket det samma som för 8år sen när vi tog över den från SMAB.
Det är tråkigt med sådan här diskutioner på detta trevliga forum och Palle du brukar inte tala för döva öron jag hör bra och lyssnar således även på dig min vän vilket jag gjort i många år, du vet också vad vi kämpar med innom TJF.

MVH
Anders Henriksson
Vice ordf. TJF

av Kurt G Möller, Thursday, December 15, 2011, 19:38 (4894 dagar sedan) @ Rebecka18

Det är tråkigt med sådana här diskussioner på detta trevliga forum ...

Varför det? KOM IHÅG att verkligheten är vår enda verkliga fiende.

Nu är det dags att börja hålla koll på vilka innehavare av absolut unika fordon som inte sköter dessa - långsiktigt.

Och - om nödvändigt - vidtaga åtgärder.

av JK, Thursday, December 15, 2011, 20:22 (4894 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Kurt, vad menar du?

Det är väl knappast ett okänt fenomen i den här branschen att det saknas inomhusförvaring till alla fordon, även unika tillika mindre unika fordon. Tyvärr.

Det är inte heller ett okänt fenomen att pengar och tid utgör viktiga faktorer. Att trafikfordon har högre prioritet när en förenings resurser ska fördelas på många svarta hål.

Titt som tätt dyker denna lite tröttsamma diskussion upp. Finns synpunkter är det väl det allra bästa att rikta dessa till fordonsägaren i fråga? Har man ork tid pengar att bidra är nog ingen ledsen.

F.ö. Sputnik är väl minst lika unik som motortralla än som återskapad rälsbuss. Skicket som MTR53p har den ju haft längre än rälsbuss...

av Kurt G Möller, Thursday, December 15, 2011, 21:19 (4894 dagar sedan) @ JK

F.ö. Sputnik är väl minst lika unik som motortralla som den är som återskapad rälsbuss. Skicket som MTR53p har den haft längre än som rälsbuss...

Exakt. E X A K T.

Och vad får jag för svar när jag erbjuder mej att bidra med pengar...?

Jo, precis den sortens ursäktande svammel du just levererade.

av Jesper, Friday, December 16, 2011, 00:56 (4894 dagar sedan) @ Kurt G Möller

F.ö. Sputnik är väl minst lika unik som motortralla som den är som återskapad rälsbuss. Skicket som MTR53p har den haft längre än som rälsbuss...

Exakt. E X A K T.

Och vad får jag för svar när jag erbjuder mej att bidra med pengar...?

Jo, precis den sortens ursäktande svammel du just levererade.

Svammel??? Du använder en ton som i princip kräver att TJF dumpar vagnen hos ULJ "Sälj den GENAST till ULJ" och DÅ erbjuder du ULJ pengar... Varför inte skänka pengarna direkt till TJF istället. Det skulle säkert vara ett uppskattat bidrag för reparation av vagnhall och underhåll av motortrallan. Med tillskott av resurser är de säkert väl så goda förvaltare som någon annan förening.

av Kurt G Möller, Friday, December 16, 2011, 10:59 (4893 dagar sedan) @ Jesper

...Varför inte skänka pengarna direkt till TJF istället. Det skulle säkert vara ett uppskattat bidrag för reparation av vagnhall och underhåll av motortrallan. Med tillskott av resurser är de säkert väl så goda förvaltare som någon annan förening.

Gärna det. Bara det händer något! Ska vi säja 25.000:- som start-peng?

Observera att ett fordon av just denna typ hör lika mycket till vårt museala tåg-arv som en massa ånglok - HC-rälsbussar som blivit (hårt) ombyggda till tj-vagnar har det funnits massor av, men alla andra är redan borta, såvitt jag vet.

Man tenderar (med ngn sorts automatik?) att placera udda fordon längst ner på göra åt-listan. Detta är synnerligen beklagligt. En ny inställning på den punkten skulle dessutom kanske bättra på nyrekryteringen av aktiva...

av Kent A, Friday, December 16, 2011, 12:03 (4893 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Som gammal Norrköpingsbo som ofta sett tåg till Söderköping passera (visserligen långt efter att SJ:s förstörelsverk inleddes men ändå)
skulle jag bli obeskrivligt glad över att denna unika maskin renoverades, men då givetvis till originalskick. Det var ju som VB5 den var unik, den enda i sitt slag tillverkade maskinen. Som mtr är den ju inte särskilt speciell, men med originalkorg och i VB lackering. Maskinellt hoppas jag att man kan räkna med stöd och hjälp från tillverkaren (Scania) och som slutkläm hur fantastiskt vore det inte att återskapa ett VB-fordon, det finns ju högst två kvar och DEVA:n var ju i betydligt sämre skick redan när jvg-minnen skrevs.

OBS!! Detta är min personliga åsikt framförd upa och i slutänden är det ju ändå ägaren som avgör (eller avyttrar)

av Kurt G Möller, Friday, December 16, 2011, 13:11 (4893 dagar sedan) @ Kent A

Läs gärna mitt förra inlägg en gång till...

Det är (i dag) INTE en tvåaxlig original-Hilding som är/blir unik (minst två finns, kanske flera, plus vrak m m) utan den ombyggda.

Stirra dej inte blind på EN enda banas materiel!

av Kent A, Friday, December 16, 2011, 13:26 (4893 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Ok, först av allt, om du och ägarföreningen kommer fram till någonting så är det helt och hållet er sak, jag vidhåller dock att VB5 var unik.

Som framförts i ett inlägg tidigare i denna tråd var det DEN ENDA smalspåriga Hildingen i detta utförande. Det har funnits två andra smalspåriga, men de var avkortade och (tror jag) inte försedda med SCANIA-motorer.

av Lasse M, Friday, December 16, 2011, 01:35 (4894 dagar sedan) @ Rebecka18

Tack för förklaringen om hur det ligger till, det känns ju bra. Man ju lite orolig för att "Sputnik" stog och for illa utomhus.

/Lasse som precis blivit medlem i TJF

av Morshyttan, Friday, December 16, 2011, 16:40 (4893 dagar sedan) @ Rebecka18

Det var ett fint foto från Vena Björn men det tog en väldig fart ang. "sputnik" och hur TJF förvarar den och en väldig massa andra spekulationer om både det ena och andra.

MVH
Anders Henriksson
Vice ordf. TJF

Till trots så har det ju skapats en möjlighet eller anledning att berätta om läget hos er, och här uppe upplevs det som inspirerande:-).
För att man har diskussioner och önskemål är ju i sig ett gott tecken, och där det finns vilja finns det också åsikter ;-) .

Största elogen skall väl ges att fordonet överhuvudtaget är bevarat för det är inte många av Hildingarna förundrat :-P så redan det applåderas !

Hilding-sanktuariet i den lilla orten utanför Horndal ser med förtjusning att det finns både planer och ideer om dess framtid, något som för några dagar sedan inte var så känt :-) .

Låt oss nu ge föreningen lite, uppmuntran och några timmar då och då så kommer vi nog få se ett resultat som tilltalar alla, i alla fall Hildingland uppe i Morshyttan.:-) ;-) :-D :-D :-D :-D

(med stort och punkter, men ska punkten vara före eller efter smileyn!?:-| ):-) ;-) ;-)

av Granis, Friday, December 16, 2011, 16:56 (4893 dagar sedan) @ Morshyttan

Helt rätt. Låt Morshyttan bli en Hilding Heaven. Vilket naturligtvis inte hindrar att dylika fordon (också) kan tas gott om hand även på andra håll. Såsom t ex i Västervik. Jag har inte haft några andra tankar än att nuvarande ägare, TJF, funderar och beslutar hur den ska bevaras. Och därmed i vilket skick. Detta vare sig den fortsätter vara motortralla eller byggs tillbaka som rälsbuss.

/ L G :-)

MTR 53p 381 i Vena - men se!!

av Morshyttan, Thursday, December 15, 2011, 00:16 (4895 dagar sedan) @ Kurt G Möller

vi är med åsså, ulj + morshyttan= större nytta för fler:-) ;-) :-D :-D

av Christer Fredriksson, Thursday, December 15, 2011, 09:18 (4894 dagar sedan) @ Björn Malmer

Var det inte MTR 53p 381 "Sputnik" som vi använde vid SJK jubileumsresa från Växjö till Västervik som brandsläckningsdressin efter tåget?

Vi gick ca 20 minuter efter tåget och hade radiokontakt med personal på tågets sista plattform. Problem med kommunikationen efter avgång Växjö gjorde att jag som radiooperatör på dressinen fick krypa ut genom sidofönstret i dörren under gång för att komma lite högre upp samt få mindre störningar. Naturligtvis kom det en obev. vägövergång varvid föraren använde tyfonen som var 2 dm från mitt högra öra. Det gjorde "djävligt" ont och jag kröp in i dressinen illa fort. Sviterna efter detta sitter fortfarande kvar. Trevligt minne från ett antal småbränder efter sträckan, främst mellan Hultsfred och Västervik, där föraren passade på att blåsa asklådan ett antal gånger. Han hade tidigare varit förare och stationerad i Vvk men var nu stationerad i Hagalund. Han körde efter gamla minnen från Hulltsfred och upp till Vvk, dvs samma hastighet som förr och det gick fort, vi hann knappt med, ty vi måste ju stanna ett antal gånger och släcka i det torra gräset. Vi hade ett antal oljefat fulla med vatten samt hinkar och ett antal handbrandsprutor på dressinen. Väl framme i Vvk på kvällen var man mycket trött.

Vi på dressinen hade två förare, bl.a. Herbert Paalberg samt en från RB och jag tror att Kurt Möller skötte radioapparaten på tågets sista vagn.
Vilka var namnen på de övriga som var med på dressinen?
Jag åkte hela sträckan Vö - Vvk.

Brandbevakning från Mtr, men vilken beteckning på mtr?

av Bobo L, Thursday, December 15, 2011, 10:31 (4894 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Var det inte MTR 53p 381 "Sputnik" som vi använde vid SJK jubileumsresa från Växjö till Västervik som brandsläckningsdressin efter tåget?

Vi gick ca 20 minuter efter tåget och hade radiokontakt med personal på tågets sista plattform. Problem med kommunikationen efter avgång Växjö gjorde att jag som radiooperatör på dressinen fick krypa ut genom sidofönstret i dörren under gång för att komma lite högre upp samt få mindre störningar. Naturligtvis kom det en obev. vägövergång varvid föraren använde tyfonen som var 2 dm från mitt högra öra. Det gjorde "djävligt" ont och jag kröp in i dressinen illa fort. Sviterna efter detta sitter fortfarande kvar. Trevligt minne från ett antal småbränder efter sträckan, främst mellan Hultsfred och Västervik, där föraren passade på att blåsa asklådan ett antal gånger. Han hade tidigare varit förare och stationerad i Vvk men var nu stationerad i Hagalund. Han körde efter gamla minnen från Hulltsfred och upp till Vvk, dvs samma hastighet som förr och det gick fort, vi hann knappt med, ty vi måste ju stanna ett antal gånger och släcka i det torra gräset. Vi hade ett antal oljefat fulla med vatten samt hinkar och ett antal handbrandsprutor på dressinen. Väl framme i Vvk på kvällen var man mycket trött.

Vi på dressinen hade två förare, bl.a. Herbert Paalberg samt en från RB och jag tror att Kurt Möller skötte radioapparaten på tågets sista vagn.
Vilka var namnen på de övriga som var med på dressinen?
Jag åkte hela sträckan Vö - Vvk.

Jag och Peter Flink utgjorde det ena laget på motortrallan, och vi alternerade med en eller två andra personer på så sätt att vi åkte på trallans flak under någon timme och bytte sedan med den/de andra som under tiden åkt på tågets sista plattform. På återvägen från Vk gjorde vi likadant men på så sätt att vi åkte tralla de sträckor där vi åkt tåg och vice versa. Och jag håller med, trött som f-n var man efter 18 mils brandbevakning vardera dagen, trots rutin från ULJ vid samma tid (en trafikdag på ULJ innebar på den tiden ca 15 mil på Kamikazetralla!).

Och nej, det var inte sputnik, utan Mtr 30(?)p nr 3049 (?)som var en av de tre (?) tillverkade 891-trallorna, snarlika de normalspåriga Mtr 30 (tvådörrars hytt med flak.

Brandbevakning från MTR31p 3037

av Peter Sjöquist, Saturday, December 17, 2011, 19:14 (4892 dagar sedan) @ Bobo L

Bobo m.fl, det har utretts och berättats i ett inlägg i den här långa trevliga tråden. Det var MTR31p 3037 den gången. Där fanns också en bild med Palle, men den verkar ha utgått nu. Kul berättelser i tråden om hela researrangemanget.
Här en trevlig bild av 3037 i Växjö också.

Det fanns som sagt tre av denna, två finns hos oss på Smalspåret, varav 3050 är under revision i Hultanäs. 3037 är dessvärre ganska risig efter vandalism och - tror jag det var - ett axelhaveri nån gång före 1992.

[x]
[*]