Grönskande f.d stationsplan - Vilken? [Bildgåta] (Fotografier/bildfrågor)

av jean, Wednesday, December 14, 2011, 12:14 (4665 dagar sedan)

Någon som känner igen sig? Fotot taget 11-08-15.

[image]

Grönskande f.d stationsplan - Vilken? [Bildgåta]

av Anders Johansson, Wednesday, December 14, 2011, 12:18 (4665 dagar sedan) @ jean

Man få associationer till Fagersanna och Igelstorp på Skövde Karlsborg i alla fall...

Grönskande f.d stationsplan - Vilken? [Bildgåta]

av jean, Wednesday, December 14, 2011, 12:28 (4665 dagar sedan) @ Anders Johansson

Man få associationer till Fagersanna och Igelstorp på Skövde Karlsborg i alla fall...

Sant, där grönskar det friskt men järnvägen som faktiskt finns bakom riset är fortfarande aktiv idag. Om jag fattat det hela rätt så stod det f.d stationshuset ungefär där båten står idag..

Så det är alltså inte Karlsborgsbanan.

Grönskande f.d stationsplan - Vilken? [Bildgåta]

av Danne J, Wednesday, December 14, 2011, 12:50 (4664 dagar sedan) @ jean

Nå´t säger mig att det kan vara Byvalla........??

// D

Grönskande f.d stationsplan - Vilken? [Bildgåta]

av jean, Wednesday, December 14, 2011, 13:05 (4664 dagar sedan) @ Danne J

Nej, inte Byvalla heller.

Grönskande f.d stationsplan - Vilken? [Bildgåta]

av Christer Fredriksson, Wednesday, December 14, 2011, 13:12 (4664 dagar sedan) @ jean

Kan man få en liten ledtråd till all spenat och pessimisten i djungeln samt den forna ljusspridaren för dåvarande verksamhets säkerhet.

Grönskande f.d stationsplan - LEDTRÅD [Bildgåta]

av jean, Wednesday, December 14, 2011, 13:27 (4664 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Då jag gav mig av till denna ogräsbemängda djungel så trodde jag felaktigt att stationen fanns kvar, vilket jag ju med önskvärd tydlighet insåg inte var rätt.

På denna lilla ort har tidigare funnits ett järnverk, ett industrispår till järnverket hade anslutning till denna station.

Nedan visas en annan grönskande stationsplan från en station belägen ca 43 km söderut efter linjen, två gamla kämpar vilar ut efter spåret:

[image]

Grönskande f.d stationsplan - Vilken? [Bildgåta]

av Morshyttan, Wednesday, December 14, 2011, 13:29 (4664 dagar sedan) @ jean

Någon som känner igen sig? Fotot taget 11-08-15.

[image]

en båt! är det nära göta kanal tro!? :-D ;-)

nej frågan är om det kan vara vid ryssjön, mellan taxinge och nykvarn:-)

(området användes väl som upplag ett tag vilket skulle motivera stolp-belysningen;-) )

Grönskande f.d stationsplan - Vilken? [Bildgåta]

av jean, Wednesday, December 14, 2011, 13:34 (4664 dagar sedan) @ Morshyttan

Båten känns väldigt malplacerad i denna miljö. men faktum är att det faktiskt finns en ca 2 km lång kanal på platsen, men det är inte Göta Kanal.

Grönskande f.d stationsplan - Vilken? [Bildgåta]

av Christer Fredriksson, Wednesday, December 14, 2011, 13:36 (4664 dagar sedan) @ jean

Bångbro?

Grönskande f.d stationsplan - RÄTT SVAR - BONUSBILDER

av jean, Wednesday, December 14, 2011, 13:42 (4664 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Christer, helt rätt! Bångbro stationsplan är det jag fotograferat.

Du är klurig du, men i och för sig är väl detta din "hemmabana"..

Om ingen misstycker så tar vi en vykortresa mellan Kopparberg och Frövi/Vanneboda på F.L.J!

Jag använder 1930 års tidtabell, vi hoppar på eftermiddagståget..

Kopparberg 15:55 (Vykortet postgånget 1904)
[image]

Bånghammar 15:59 (Vykortet postgånget ca 1910)
[image]

Så här ser Bånghammars station ut idag:
[image]

I Bånghammar anslöt ju en tid Bånghammar-Klotens Järnväg.
Här finns en stor bild på stationen i Kölsjön

Så kommer vi fram till fotoplatsen, Bångbro station, klockan är nu 16:03 (Vykortet postgånget 1941)
[image]

Rällså 16:12 (Vykortet postgånget 1905)
[image]

Vasselhyttan 16:20 (Vykortet postgånget 1908)
[image]

Storå 16:26 (Vykortet från ca 1920-25)
[image]

Gusselby 16:39 (Vykortet postgånget 1911)
[image]

Lindesberg 16:46 (Uselt inscannat, fotot från ca 1940-45)
[image]

Vedevåg 17:00 (Vykortet ej postgånget men troligen taget ca 1902-1903)
[image]

Slutligen framme i Vanneboda 17:13 (Egentligen Frövi enl tidtabell, vykortet postgånget 1902)
[image]

Vi har färdats 55 km på 1h18 minuter. Samma sträcka tar idag ca 80 år senare mellan 43-48 minuter.

Till sist en bonusbild till Christer från Ullersäter. (Vykortet postgånget 1911)
[image]

Grönskande f.d stationsplan - RÄTT SVAR - BONUSBILDER

av Christer Fredriksson, Wednesday, December 14, 2011, 14:09 (4664 dagar sedan) @ jean

Vilken underbar historisk resa du tog oss med på genom det fagra Bergslagen med knorren till Ullersäter på slutet.

Jag glömmer aldrig vintrarna kring 1950 i Ullersäter där bönderna med häst och släde röjde bangården samt somrarna med Ringabyåns översvämningar av Fenningegärdena samt banan mot Fellingsbro, ca 1 dm vatten över rällsen. Samt sommartid vandringarna efter banan mot Vanneboda för att plocka svamp, lingon, blåbär samt smultron i stora mängder.

Tänka sig att denna lilla station dagligen hade växling med lokalgodstågen av vagnar till Lantmannaföreningen, lanthandlarna, bönderna, osv. För styckegodset fanns en stationsvagn på spår 3 som flyttades för hand med spett mellan godsmagasinet vid spår 3 och styckegodsvagnarna. Denna vagn medförde alltid extra växelslag vid växling från båda hållen då den stod mellan lok och vagnarna, ty stationsvagnen skulle ju alltid stå vid godsmagasinet.

Min fader var stf 1944-52 vid denna enmansstation och vid hans ledigheter togs reserv från Fellingsbro eller Arboga som fick sova över inne på resgodset.

Från Ullersäter, KHJ/ÖKJ, flyttade vi till Gusselby, FLJ, för tre års tjänst, sedan blev det OFWJ och Eskilstuna.

Det var tider det, mycket trivsel, gemyt, gemenskap, och framför allt:

Tågen gick som regel i rätt tid, sommar som vinter, och man kom alltid fram dit man skulle på en och samma biljett!
Man får tacka alla de personer, och det var många då från alla håll, som hjälpte till att hålla tågvägarna rena från snö!

Grönskande f.d stationsplan - RÄTT SVAR - BONUSBILDER

av jean, Wednesday, December 14, 2011, 14:17 (4664 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Tack själv Christer för att du delger oss dina minnen från Ullersäter!

Storå - När revs stationen?

av Lasse M, Wednesday, December 14, 2011, 21:45 (4664 dagar sedan) @ jean

Storå 16:26 (Vykortet från ca 1920-25)
[image]

När revs Storå station?

Storå - När revs stationen?

av Ola Almquist, Wednesday, December 14, 2011, 21:51 (4664 dagar sedan) @ Lasse M

När revs Storå station?

2007. Komplettera gärna banvakt.se. Visst är väl även Rällså borta? Åkte Frövi - Borlänge i maj och det fanns inte många stationshus kvar. Även en del banvaktstugor har försvunnit, men jag är inte säker på att jag hann kolla alla.

M.v.h.
Ola

Banorna mellan Ställdalen - Grängesberg?

av Lasse M, Wednesday, December 14, 2011, 22:00 (4664 dagar sedan) @ Ola Almquist

När revs Storå station?


2007. Komplettera gärna banvakt.se. Visst är väl även Rällså borta? Åkte Frövi - Borlänge i maj och det fanns inte många stationshus kvar. Även en del banvaktstugor har försvunnit, men jag är inte säker på att jag hann kolla alla.

M.v.h.
Ola

Oj, så sent ändå.

Åkte också sträckan Frövi - Borlänge nu för en vecka sen på väg till Västerdalsbanan och tänkte ungefär som du när det gällde vad som fanns kvar av stationshus. Tyckte det låg ett allmänt vemod över dom flesta orter utmed banan, Ställdalen kändes verkligen som ett helt utdött samhälle.

På tal om Ställdalen, på hemvägen från Västerdalsbanan åkte jag samma väg och fick då mellan Grängesberg och Ställdalen åka på den västra banan, brukar södergående tåg ta den vägen? Hur var det nu, vilken bana hörde till vilket bolag mellan Ställdalen - Grängesberg - Ludvika?

Banorna mellan Ställdalen - Grängesberg?

av Eric Henriksson, Thursday, December 15, 2011, 00:20 (4664 dagar sedan) @ Lasse M

Hur var det nu, vilken bana hörde till vilket bolag mellan Ställdalen - Grängesberg - Ludvika?

Den västra till hörde ursprunglingen BJ (över Hörken) och den östra (Silverhöjden) tillhörde TGOJ.

Banorna mellan Ställdalen - Grängesberg?

av Lasse M, Friday, December 16, 2011, 01:16 (4663 dagar sedan) @ Eric Henriksson

Hur var det nu, vilken bana hörde till vilket bolag mellan Ställdalen - Grängesberg - Ludvika?


Den västra till hörde ursprunglingen BJ (över Hörken) och den östra (Silverhöjden) tillhörde TGOJ.

Tack, då hade jag rätt i min minnesbild. Men hur var det norr om Grängesberg, var det även här BJ på västra sidan (över Blötberget)?

Banorna mellan Ställdalen - Grängesberg?

av Eric Henriksson, Friday, December 16, 2011, 03:08 (4663 dagar sedan) @ Lasse M

Tack, då hade jag rätt i min minnesbild. Men hur var det norr om Grängesberg, var det även här BJ på västra sidan (över Blötberget)?

Nej, BJ korsade TGOJ strax norr om Silverhöjden.
BJ-banan går efter Grängesberg över Klenshyttan till Ludvika.
TGOJ gick över Blötberget till Ludvika. Sträckan Grängesberg - Blötberget - Ludvika är idag en väldigt fin cykelbana.
/Eric

Kvarvarande banvaktsstugor

av Eric Henriksson, Thursday, December 15, 2011, 00:23 (4664 dagar sedan) @ Ola Almquist

Visst är väl även Rällså borta? Åkte Frövi - Borlänge i maj och det fanns inte många stationshus kvar. Även en del banvaktstugor har försvunnit, men jag är inte säker på att jag hann kolla alla.


M.v.h.
Ola

Rällså är rivet.

Längs Frövi - Grängesberg C

Stationshus som finns kvar är;
Frövi, Lindesberg, Bånghammar, Kopparberg, Grängesberg C

Bland banmästare/Banförman/Banvaktsstuga finns
Röjen (8), Kopparberg (8K), Silverhöjden (8C)

Bland banvaktsstugorna är följande kvar
N:o 79, 81, 82, 84, 85, 90, 94, 95, 97, 98, 100, 101, 104, 105 och 107.

Rivna stugor och Stationshus längs sträckan

av Eric Henriksson, Thursday, December 15, 2011, 01:00 (4664 dagar sedan) @ Ola Almquist

Stationshus som är rivna;

Rosenlund (Troligen redan 1909)
Vedevåg (2005)
Gusselby (1985)
Storå (2007)
Vasselhyttan (1992)
Rällså (2002)
Bångbro (1981)
Ställdalen [gemensamma] (2009)
Ställdalen [FLJ] (1955)
Ställberg (1983)
Silverhöjden (1960)

Banvaktsstugor som är rivna;

N:o 80 (troll. 1961)
N:o 83 (1999)
N:o 86 (ej ännu klarlagt)
N:o 87 (1991)
N:o 88 (1995)
N:o 89 (1978)
N:o 91 (2009)
N:o 93 (1962)
N:o 96 (1956)
N:o 99 (196x - före 1962?)
N:o 102 (2007)
N:o 103 (1961)
N:o 106 (troligen redan före 1930)
N:o 108 (1928)
N:o 109 (1963)
N:o 110 (troligen 1960-tal)

/eric

Rivna stugor och Stationshus längs sträckan - Vedevåg

av jean, Thursday, December 15, 2011, 07:54 (4664 dagar sedan) @ Eric Henriksson

Så Vedevåg revs så sent som 2005, naturen är ju bra på att återta förlorad mark, här är två bilder tagna 11-08-15 från Vedevåg:


[image]

[image]

Rivna stugor och Stationshus längs sträckan - Vedevåg

av Christer Fredriksson, Thursday, December 15, 2011, 10:09 (4664 dagar sedan) @ jean

Det är dystert när man ser hur det ser ut idag mellan Fv och La när man minns hur det såg ut längs linjen under 1950 - 1970-talen med all den trafik, verksamhet och personal som då fanns längs linjen samt hur alla fria ytor som gångar, plattformar, gräsmattor och planteringar, bangårdar, mm sköttes.

Det måste väl ändå kallas förfall i avvecklingens tecken?

Utvecklingen ligger väl endast i de återstående spåren genom stationerna/mötesplatserna samt förbi de forna banvaktsstugorna som nu tillåter högre hastigheter samt axellaster genom bättre bankroppar och rälls?

Rivna stugor och Stationshus längs sträckan - VYKORTSRESA nr 2

av jean, Thursday, December 15, 2011, 10:22 (4664 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Ja, det är lite sorgligt att se förfallet längs F.L.J. Är det inte dessutom skarvspår mellan Ställdalen och Grängesberg på F.L.J?

För att kanske minnas det som varit tar väl en vykortsresa norrut från Kopparberg, mot Ludvika, längs FLJ.

Även nu använder jag 1930 års tidtabell, Förmiddagståget denna gång.

Kopparberg 09:00 (Vykortet postgånget 1904)
[image]

Så här såg det ut i Kopparberg 1986, TGOJ X16 959 har ankommit Kopparberg den 31 mars 1986
(Ursäkta usel bildkvalitet, min förra scanner var inte bra..)
[image]

Ställdalen 09:15-09:23 (Vykort från ca 1902-1903)
[image]

Ställberg 09:43 (Vykort från ca 1910)
[image]

Silverhöjden/Hörk 10:05 (Foto från tidigt 1900-tal)
[image]

Grängesberg 10:18-10:38 (Vykort postgånget ca 1910)
[image]

Björnhyttan, Blötberget samt Gonäs saknar jag vykort från i skrivande stund så från dem visas inget

Framme i Ludvika 11:41 (Vykort postgånget 1902)
[image]

Dessa 43 km tog 1930 hela 2h41 minuter! Fast normalt sett tog det 1h20 minuter. Varför just denna förbindelse var så långsam kan jag inte svara på

Idag åker man denna sträcka på mellan 30-35 minuter.

Rivna stugor och Stationshus längs sträckan - VYKORTSRESA nr 2

av Christer Fredriksson, Thursday, December 15, 2011, 11:03 (4664 dagar sedan) @ jean

Mycket tack för denna resa i dåtidens tecken!

Rivna stugor och Stationshus längs sträckan - VYKORTSRESA nr 2

av Lasse M, Friday, December 16, 2011, 01:22 (4663 dagar sedan) @ jean

Är det inte dessutom skarvspår mellan Ställdalen och Grängesberg på F.L.J?

Nej det är skarvfritt där vill jag minnas, brukar lägga märke till när det dyker upp skarvspår och på återresan söderut när vi åkte via BJ spåret över Hörken reagerade jag direkt på att det var skarvspår.

Rivna stugor och Stationshus längs sträckan - VYKORTSRESA nr 2

av Christer Fredriksson, Friday, December 16, 2011, 07:53 (4663 dagar sedan) @ Lasse M

På fd FLJ/TGOJ mellan Grängesberg C och Ställberg är det ett mycket dåligt skarvspår där skarvarna är mycket nerkörda. Det börjar likna Berg- och Dalbana på de flesta ställen och det är otäckt att se de tunga tågen dundra över denna sträckning. Vid blöt väderlek så skall man inte stå nära skarvarna, ty då blir man nedstänkt av lervattnet under sleeprarna.

När tågen passerar strax söder om Grängesberg C och efter Grängesbergs Malmbangård mot Silverhöjden, så hörs tågen på mer än 5 km avstånd på grund av skarvdunkandet. Konstigt att det inte uppstår fler rällsbrott än det gör. Nu har det gått så långt med nedkörning av skarvarna att det inte räcker med att justera sleepersen, nu måste man byta rällsen på denna sträcka. Eftersatt underhåll leder ju alltid till högre kostnader för att rätta till förslitningarna.

Skarvspår Ställdalen - Grängesberg...

av Lasse M, Saturday, December 17, 2011, 01:12 (4662 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

På fd FLJ/TGOJ mellan Grängesberg C och Ställberg är det ett mycket dåligt skarvspår där skarvarna är mycket nerkörda.

Oj, där ser man, måste ha varit en intressant diskussion som fördes just då eftersom jag inte reagerade på att det var skarvspår här.