Totebo på linjen Växjö-Västervik. (Bana)

av Kjell Aghult, Friday, December 16, 2011, 18:39 (4816 dagar sedan) @ S-O Johansson

Någon form av undantag var det nog...

Det krävdes "skräddarsydda" Säo-undantag för sådant här på den tiden och de stod i linjeboken. I Fjugesta på svartåbanan skedde från X16-premiären 1978 både tågdelning och tågvändning på
obevakad station (Tågsammankopplingen på morgonen i F. krävde förstås lokal tkl). Tåganmälan utväxlades normalt mellan tågx Örebro C och "fjärren" i
Hallsberg, som styrde Svartå. Vid sidan av grafiska tdt fick Värmlands-fjtkl
ha två journaler för örebrolinjen i Svartå. För Strömtorp, med NBJ åt två håll,
fick han ha dubbla tåganmälningsblad.

En annan variant var att linjens ändpunkt var obevakad, permanent eller vid veckoslut. Den varianten kom redan på 1950-talet, i Fagerhult (F d MÅJ) och i Ottenby (Men ej Böda) på Öland. Lärbro på Gotland betraktades med dagens termer som linjeplats, enda kända fallet.

Reglerna för sådant här är i dag normalbestämmelser och finns i JTF bilaga 19.


Hela tråden: