Roslagsbanan del 2 (Fotografier/bildfrågor)
Här kommer dagens dos av RB.
Bp892_Öst_1976
Bp900_Öst_1976
Bp_Öst_1976
Bvv_1975
Djö_Ösverket_1974
Fp_162_Öst_1977
Gp_Öst_1977
Enjoy:-)
av Pär Engström , Falun, Wednesday, July 16, 2008, 10:03 (6056 dagar sedan)
Här kommer dagens dos av RB.
Bp892_Öst_1976
Bp900_Öst_1976
Bp_Öst_1976
Bvv_1975
Djö_Ösverket_1974
Fp_162_Öst_1977
Gp_Öst_1977
Enjoy:-)
av Rolf Segelström , Vallentuna, Monday, July 21, 2008, 00:39 (6052 dagar sedan) @ Pär Engström
Kul med dina bilder.
Jag hade missat den här serien.
Gp var stora godsvagnar som SJ skickade till RB från Gotlands järnvägar. Om jag minns rätt gick just den här vagnen tillbaka till Gotland och deras museibana.
Fpn blev följevagn till hjälpvagnen innan Mv 56 tog över denna roll. Följevagnen innan var en SRJ finka av sedvanlig modell som med tiden blev ganska rutten. Den gick också till en museibana. Jag minns inte vilken. Fpn finns kvar. Då den pensionerades från sin hjälpvagnstjänst tog Roslagsbanans Veterantågsförening över den och den rullar fortfarande. Jag såg den inväxlad i venerantåget i söndags.
av Rolf Segelström , Vallentuna, Monday, July 21, 2008, 00:52 (6052 dagar sedan) @ Pär Engström
Översta bilden syns YBo 797 som vid den här tidpunkten var undervisningslokal för trafikpersonal. Den var tömd på säten och inredd som en skolsal. Jag har för mig att den hamnade på smalspåret i Småland. Den är ju vid sidan av 796 som gick till ULJ de enda kvarvarande YBo:r som levererats gula och gröna som SJ:s landsvägsbussar. Som kuriosa kan jag berätta att 797 var den snabbaste och en av de dragvilligaste YBo på Roslagsbanan. Mycket populär.
Personvagnarna är ju vackra nyreviderade men deras öden är för mig ovissa. Jag blandar ihop varenda vagn.
av Kurt Möller, Sthlm, Monday, July 21, 2008, 02:12 (6052 dagar sedan) @ Rolf Segelström
"Gp Öst 1977" visar den G-finka som vi hade som förrådsvagn för div. redskap, sandspridare m m. Den brukade stå på lilla sticken, sp 15, väl, intill asfalterade körvägen, så det var lätt att hämta prylar ur den m h a "hinkens" dragkärra... (Ett antal "standard" Gp och Op-vagnar, med samma underreden, byggdes av SJ ca 1950 som ersättning för div risiga vagnar övertagna av småbanorna - och behovet av slutna godsvagnar ökade ju oxå...)
av Granis, Monday, July 21, 2008, 08:46 (6051 dagar sedan) @ Kurt Möller
"Gp Öst 1977" visar den G-finka som vi hade som förrådsvagn för div. redskap, sandspridare m m.
Detta är väl "RB Gp 42", alias SJ Gp 310033, som numera finns på GHJ? Eller? SL/ "RB" hade väl tre stycken sådana, varav nån användes/ används för "kabeldragningar"? ULJ har ju också en av dessa vagnar, närmare bestämt SJ Gp 310031 (se bild nedan), som SJ tog till Roslagen från Gotland runt 1959, varför de på Roslagsbanorna lär ha kallats för "Gotlandsvagnar" eller "Gotlandsfinkor". Tio dylika vagnar, tillverkade av KVAB 1950, togs nämligen av SJ till "37:e drs" på Gotland men blev där övertaliga rätt snart i o m nedläggningen av "Romabanorna" (= fd SlRJ och KlRJ) 1953 och godstrafiken på fd GJ 1957. Därför tog man över dessa till fastlandet och Roslagen, varav tre alltså 1972 kom till landstinget och "RB". Artiklar om dessa finns i såväl "Spårstumpen" som "Roslagsexpressen" i några nummer... 1994-95. Tror jag det var. :-)
/ L G