Roslagsbanan del 3 (Fotografier/bildfrågor)

av Pär Engström @, Falun, Thursday, July 17, 2008, 09:19 (6057 dagar sedan)

Här kommer dagens laddning av RB.

[img]http://www.stateofquo.com/kort/RB/Soder_Om_Rbo_1976.jpg[/img]
Söder_Om_Rbo_1976

[img]http://www.stateofquo.com/kort/RB/X3p_36_Ost_1976.jpg[/img]
X3p_36_Öst_1976

[img]http://www.stateofquo.com/kort/RB/X3p_Ost_1976.jpg[/img]
X3p_Öst_1976

[img]http://www.stateofquo.com/kort/RB/X4p_Ost_1976.jpg[/img]
X4p_Öst_1976

[img]http://www.stateofquo.com/kort/RB/X7p_52_Ost_1977.jpg[/img]
X7p_52_Öst_1977

Roslagsbanan del 3

av Christer Göransson @, Thursday, July 17, 2008, 10:12 (6057 dagar sedan) @ Pär Engström

Om du ska använda förkortningar, använd då inte hemmagjorda sådana.
Rbo = Röstbo

Rimbo förkortades Rm under den privata SRJ-tiden, Rmb under statliga SRJ-tiden och Rmo unde SJ- o SL-tiden.

/Christer

Roslagsbanan del 3

av Pär Engström @, Falun, Thursday, July 17, 2008, 10:20 (6057 dagar sedan) @ Christer Göransson

jag ber så hemskt mycket om ursäkt om det ställde till det för dej:-D

Roslagsbanan del 3

av WS, Thursday, July 17, 2008, 10:44 (6057 dagar sedan) @ Pär Engström

jag ber så hemskt mycket om ursäkt om det ställde till det för dej:-D

Fina tidsdokument det här. Man förvånas lite över det fina skicket på järnvägsfordonen och att alt ser så välskött ut. Men detta var väl före indragningar, nerdragningar och rationaliseringar. WS.

Trevliga bilder!

av Mikael Hillbo, Thursday, July 17, 2008, 18:45 (6057 dagar sedan) @ Pär Engström

Hej!
Mycket trevliga bilder, med eller utan rätt bokstavskombinationer!! Flera, tack!
Den andra bilden på en X3p visar motorvagn 35. Motståndskåporna på taket sitter nämligen nära varandra. Jämför med bilden på mv 36.
Mvh
Micke H

Trevliga bilder!

av pär engström @, Thursday, July 17, 2008, 20:17 (6057 dagar sedan) @ Mikael Hillbo

Kul med lite uppskattning, istället för griniga kommentarer om småfel:-)

Trevliga bilder!

av rolfsegelstrom, Thursday, July 17, 2008, 21:28 (6057 dagar sedan) @ pär engström

Tack för dina bilder som föder en spontan kommentar:
3:je bilden visar en ganska ovanlig bild nämligen en nyreviderad X4p som levererats från Mörby verkstad men ännu ej satts i trafik. De ställdes alltid på spåret utmed mtvstallet (värmespåret, spår 8)
Fortfarande målade man taken på dragfordonen i silverfärg. (Utom X2p o X3p som var svarta). I början på 80-talet målades taken ljusgrå för att i mitten av 80-talet bli mörkare grå.
Mvh: Roffe S

Roslagsbanan del 3

av Kurt Möller, Sthlm, Thursday, July 17, 2008, 22:16 (6057 dagar sedan) @ WS

Fina tidsdokument det här. Man förvånas lite över det fina skicket på järnvägsfordonen och att allt ser så välskött ut. Men detta var väl före indragningar, nerdragningar och rationaliseringar. WS.

Nåja, nåja... Pär har ju i första hand fotat nyreviderade fordon! "Roslagsgrönt" var VÄLDIGT snyggt - ett tag. Inte sen. Med lite tur kunde man hitta ett par-tre stycken lok/mtv/psv som var sprajtans, samtidigt... Eller möjligen fyra, då.

Roslagsbanan del 3 - PS - ?

av Kurt Möller, Sthlm, Thursday, July 17, 2008, 22:25 (6057 dagar sedan) @ Kurt Möller

Ngn som vet när "Grisen" blev av med sina fina nummerskyltar?

På Thomas Tells bild i RB 100 År sid 101 (år 1970) är dom fortfarande kvar.

Jfr även bokens sid 98.

Trevliga bilder!

av Kurt Möller, Sthlm, Thursday, July 17, 2008, 22:29 (6057 dagar sedan) @ rolfsegelstrom

Trefliga bilder, ja. En sak till: När sattes gavelnumren upp på dragfordonen? 1980? (Jag har frågat förut men glömt svaret igen...)

Trevliga bilder!

av rolfsegelstrom, Friday, July 18, 2008, 01:54 (6057 dagar sedan) @ Kurt Möller

1984 med stor sannolikhet kom frontnummren.

Trevliga bilder!

av John Thoweman, Friday, July 18, 2008, 20:37 (6056 dagar sedan) @ rolfsegelstrom

Fortfarande målade man taken på dragfordonen i silverfärg. (Utom X2p o X3p som var svarta). I början på 80-talet målades taken ljusgrå för att i mitten av 80-talet bli mörkare grå.

Är du säker?

Jag har för mig att jag sett nyrevade mtv med silverfärg även under senare år, innan blåvagnarna tog över fullständigt.

Har en känsla av att den där ljusgrå resp. mörkgrå färgnyansen efterträdde silverfärgen helt automatiskt en tid efter revision av resp. fordon... :-)

Trevliga bilder!

av rolfsegelstrom, Saturday, July 19, 2008, 03:18 (6056 dagar sedan) @ John Thoweman

Ja! Jag är säker så när som Mv 46 som Mörby ville hålla i originalskick. Verkmästarna med Pär Kroon i spetsen ville att denna skulle bevaras och skonade den från all ombyggnad. Tyvärr var det ingen som uppskattade detta utan vagnen skrotates i originalskick. Den fick silvertak vid sita revisionen i mitten på 80-talet.

Roslagsbanan del 3

av Jan Frelin, Saturday, July 19, 2008, 10:26 (6055 dagar sedan) @ WS

Fina tidsdokument det här. Man förvånas lite över det fina skicket på järnvägsfordonen och att alt ser så välskött ut. Men detta var väl före indragningar, nerdragningar och rationaliseringar. WS.

Som jag minns 70-talet på RB (jag bodde i Mörby C och Enebyberg då) var allting mest smutsbrunt.

Trevliga bilder!

av John Thoweman, Saturday, July 19, 2008, 12:19 (6055 dagar sedan) @ rolfsegelstrom

Ja! Jag är säker så när som Mv 46 som Mörby ville hålla i originalskick. Verkmästarna med Pär Kroon i spetsen ville att denna skulle bevaras och skonade den från all ombyggnad. Tyvärr var det ingen som uppskattade detta utan vagnen skrotates i originalskick. Den fick silvertak vid sita revisionen i mitten på 80-talet.

Aha - ok, tack. Då handlade det alltså bara om en vagn, det kan vara den som förvillat mig. F.ö. brukade ju det silvermålade bli smutsigt ganska fort...