Möblemang m.m. andraklass väntsal a la 20-30-tal (Byggnad)

av Peter Sjöquist ⌂ @, Nacka (och rätt oifta Virserum), Thursday, July 17, 2008, 13:16 (6118 dagar sedan)

Kan hända att jag har frågat om detta förut. Men i alla fall. Vi satt en kväll och diskuterade inredning, tavlor m.m. till den förra året renoverade andra klass-väntsalen i Virserums stn. Virserum var ju slutstation åren 1911-1922 och försågs med både 3 och 2 klass väntsalar. Andraklassväntsalen slopades kring 1929 och blev istället förråd.

Det skulle vara kul att få se bilder från en andraklassväntsal på en halvstor landsortsstation typ 20 eller 30-tal. Eller lite ideer om hur möblemanget kan ha sett ut. Det finns inga som helst spår av fasta bänkar e.d. Kaminens plats finns kvar, i övrigt är det svårt att se spår i golvet e.d. av soffor, fåtöljer e.d. På tapeterna, som var ganska skadade av uppsatta hyllor m.m. kunde man se enstaka spår av tavelkrokar (?). Jag antar att ett kungaporträtt säkert fanns där.

Vad tror expertisen - sköna fåtöljer, golvmatta, tavlor?

Apropå möbler kan ett besök på Virserums möbelindustrimuseum rekommenderas, trevlig utställning med på orten tillverkade möbler från olika årtionden. Och den återskapade snickeriverkstaden med vattenhjulsdrivna remmaskiner är otoligt ball! Dessutom finns det i hela komplexet DackeStop massor av gamla bilder, även på järnvägen.

Men som sagt, inspiration i ord och bild tack! :)

[image]

Här skymtar den gamla tapeten bakom den tvinnade elkabeln, före renoveringen.

[image]

Tredjeklassväntsalen

[image]

Länsstyrelsen i Kalmar har beviljat bidrag upp till 80% av kostnaderna för att renovera trapphuset till övervåningen i år 2008. Arbetet inleds mot slutet av sommaren och det kommer att omfatta elinstallationer, målning av dörrar, tak och väggar, ny korkmatta i entrén och djuptvättning av korkmattan i trappen m.m. Det ska bli intressant att se vilken färgsättning länsmuseet väljer, det finns åtm tre lager färg, varav en mycket mörkgrön.

Möblemang m.m. andraklass väntsal a la 20-30-tal

av Kurt Möller, Sthlm, Thursday, July 17, 2008, 15:03 (6118 dagar sedan) @ Peter Sjöquist

Grattis till en trevlig station att renovera! Fin kamin!!

Jag antar att ni redan har ett bra tak på kåken, eftersom ni vill/törs ägna er åt annat...

Länsmuseerna har ofta fått ihop rätt bra bilddatabaser numera - har ni kollat dom nånting? Kalmars, t ex.

Möblemang m.m. andraklass väntsal a la 20-30-tal - PS

av Kurt Möller, Sthlm, Thursday, July 17, 2008, 15:08 (6118 dagar sedan) @ Kurt Möller

Har det varit servering i väntsalen tidigare, månntro? Detta skulle kanske förklara det lite ovanliga, fasta rundbordet m pelare i mitten...!

av Jonny Saljefeldt, Friday, July 18, 2008, 19:37 (6117 dagar sedan) @ Kurt Möller

Har det varit servering i väntsalen tidigare, månntro? Detta skulle kanske förklara det lite ovanliga, fasta rundbordet m pelare i mitten...!

Kan det inte vara ett bord där man kunde stå och läsa i Sveriges Kommunikationer (eller motsvarande)?

av Erik Samuelsson, Tuesday, July 22, 2008, 18:04 (6113 dagar sedan) @ Jonny Saljefeldt

Kan det inte vara ett bord där man kunde stå och läsa i Sveriges Kommunikationer (eller motsvarande)?

Har man tagit ner en bärande vägg och ersatt med pelare?

ES

av Peter S, Tuesday, July 22, 2008, 18:21 (6113 dagar sedan) @ Erik Samuelsson

Nej, det har nog inte funnits en bärande vägg där. Har sett en gammal ritning över bottenvåningen och inte heller då fanns någon vägg. I taket finns en stålbalk som spänner över hela väntsalens bredd. Rakt ovanför balken finns f.ö. en vägg på ovanvåningen.

av Peter S, Thursday, July 17, 2008, 15:10 (6118 dagar sedan) @ Kurt Möller

Hej, taket är hyfsat, men kommer att behöva omsorg inom ett antal år, främst ommålning för att skydda mot rostangrepp etc. Det är ett projekt som också diskuteras med länsstyrelsen, men de har prioriterat bidrag till exteriör (fönster, borttagning av plastfärg och rödfärgning), och de två väntsalarna hittills. Om jag minns rätt är plåttaket omlagt kring 1980, men jag kan minnas fel.

Bra tips om länsmuseets databas, vad jag vet har de i a f ingen bild från just Virserums andraklassväntsal. Men det kan ju bli en vinteruppgift att gå igenom. Har en ide att ägna en och annan vinterdag åt att gräva i lokaltidningarnas arkiv också.

Men som sagt, även allmänt - hur brukade man inreda? Bilder på andra ställen?

av Kurt Möller, Sthlm, Friday, July 18, 2008, 13:03 (6117 dagar sedan) @ Peter Sjöquist

Nånting att ha kanke:

Sjöstrand, Henry
Frinnaryd i Småland - Bygdefotografen Oskar Jaréns värld
Lokalhistoria från småländskt järnvägssamhälle med fina fotografier från ca 1911-1930. Jönköpings läns museum 1983. Inbunden, 158 sid. Nära nyskick.
100 kr Säljare: Antikvariat Akvileja, (Privat)

av Stefan Skoglund, Friday, July 18, 2008, 15:18 (6117 dagar sedan) @ Peter Sjöquist

Men som sagt, inspiration i ord och bild tack! :)

[image]

Här skymtar den gamla tapeten bakom den tvinnade elkabeln, före renoveringen.

Vad beträffar elkabeln kan jag säga att modern dylik sådan finns att
köpa på rulle liksom porslinsisolatorer osv.
Den moderna är isolerad med plast ev pvc men kan vara pvc-fri och
med ett spunnet trådhölje. Har man isolatorer så är det bara
att montera tråden och koppa in i strömbrytare och lampor.
Om det finns nytillverkade gruppcentraler med gammalt uteseende vet
jag inte.

[image]

[x]
[*]