Spårvagnar på Säröbanan - hjulmått mm (Elektrifiering/elektrisk drift)

av Gunnar Ekeving, Monday, January 09, 2012, 00:37 (4714 dagar sedan)

I en tidigare tråd om hur GSJ rälsbussar och GS spårvagnar trafikerade samma spår kom det upp en fråga om hjulprofil och växlarnas konstruktion.

Det hade redan från slutet av 1930-talet börjat planeras för att elektrifiera norra delen av Säröbanan och trafikera med spårvägsmateriel.

Jag hittade nu ytterligare en del skrivelser från Väg- och vattenbyggnadsstyrelsens järnvägsavdelning, där frågor om hjulprofil och växlar tas upp. 1955 var frågan aktuell, och då kan man gissa att det handlade om den samdrift som faktiskt genomfördes från 1962.

Sidan 2 - 3 i pdf-filen handlar antagligen om de multipelkörbara mustangerna som GS snart byggde om till vanligt utförande. Multipelutrustningen hade väl mest kommit till i försökssyfte, kanske inför konstruktionen av vagntyp M25 några år senare. Hjulprofil för körning på Säröbanan tas upp i punkt 16. Det hänvisas till en skrivelse till GS år 1948, och den kommer i andra halvan av filen. Där skriver järnvägsinspektören Fredrikson att man nog måste ha separata vagnar för Särötrafiken "om man skall ha någon fart på Säröbanans tåg". Detta tydligen med utgångspunkt från att en hjulringsbredd motsvarande den på Ängbybanan i Stockholm anses nödvändig för att köra 60 km/h. Däremot var det ju i Åkermans utredning, som Fredrikson läst fram till sidan fem, inte tal om att behålla gammal järnvägsmateriel på Säröbanan, så någon kompromiss mellan järnvägs- och spårvägsstandard var inte nödvändig. Men kanske klarade växlarna i innerstaden inte hjul enligt Ängbystandard?

Hela frågan om spårvagnshjulens profil och hjulringsbredd gällde alltså Hägglundsmustanger, som började levereras till Göteborg först 1948. Men innan dess ville den omtänksamme inspektör Fredrikson "härda" GS direktör inför vagnsleveransen, detta framgår av sista sidan i pdf-filen. Det hade tydligen varit en hel del problem med de av Hägglund byggda Stockholmsmustangerna typ A26. "Vagnarna gå i övrigt bra, varför Du inte skall förtrösta" står det dock i Fredriksons skrivelse. Om man byter "förtrösta" mot "förtvivla" blir det mer begripligt. Och då liksom nu gällde det för GS att ha "gott om stallrum". Vilket 2012 kommer att ordnas genom att göra om Säröbanans rälsbussgarage till spårvagnshall :-)

Spårvagnar på Säröbanan - hjulmått mm

av Harald, Monday, January 09, 2012, 00:56 (4714 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Då kan man konstatera att det som Fredriksson inte ville tillåta har tillåtits senare, 60 km/h med 90 mm bred hjulring och utan sprängring, och det har gått bra. Det skulle vara intressant att veta när hastigheten på spårvägen höjdes till den nuvarande, 50 km/h på gatuspår och 60 km/h på särskild banvall.

Jag har i en utredning också sett något som kallas SRJ hjulprofil nämnas. Vet någon vad det är? Hade djursholmstågen någon speciell hjulprofil som skulle passa gatuspåret?

Spårvagnar på Säröbanan - hjulmått mm

av Ulf Smedbo, Monday, January 09, 2012, 22:11 (4713 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Mycket intressant läsning om hjulringarnas utformning!
Det väcks ju också ytterligare några frågor.
På den tredje sidan i pdf-dokumentet (märkt sidnummer 2) punkt 16 refererar man till två ritningsnummer, 6431 respektive 46071. Det hade varit mycket intressant att få ta del av dessa.
Här nämner man att hjulringarna bör vara 100 mm breda. Det framgår dock inte åt vilket håll (inåt eller utåt) som hjulringarna förutsågs breddas.
På den fjärde sidan i pdf-dokumentet nämns också 100 mm bredd. Dessutom skall flänsarna vara ’svarvade liknande normal standard för bredspår’.
När jag läser punkt 3 på den sjätte sidan i pdf-dokumentet blir jag lite förvirrad. Skulle man få köra 40 km/h på Säröbanan med befintliga spårvagnshjul och på befintligt spår? Eller skulle det också krävas att man byggde om växlarnas korsningar för att få moträlerna närmare rälerna?
I punkt 4 på den sjunde sidan i pdf-dokumentet nämns att den ökade hjulringsbredden behövdes för att hjulen inte skulle kunna riskera att trilla ner mellan rälerna. I detta fall skulle ju den ökade hjulringsbredden utnyttjas utåt. Här hänvisar man också till en ritning med nummer V 16310.
För att kunna få nytta av de då befintliga moträlerna så hade ju breddningen behövt göras inåt, alltså likt den profil som finns på Tvärbanans fordon i Stockholm.
Fortfarande har vi ju inte svaret hur man i verkligheten löste problematiken under åren 1962-65.
Finns det någon som kan bringa ytterligare lite ljus över detta?

Spårvagnar på Säröbanan - hjulmått mm

av Harald, Monday, January 09, 2012, 22:49 (4713 dagar sedan) @ Ulf Smedbo

Ritning 6431 skulle kunna vara en GS-ritning. Den finns i så fall kvar hos GS. Det högsta numret på de GS-ritningar som finns på Stadsarkivet är 3444. Ritning 46071 är väl troligen en Hägglundsritning. Numret är antingen Hägglunds eget eller ett GS-nummer för inkommande ritningar (IR). Högsta IR-nummer hos Stadsarkviet är 28612 så om det är en IR-ritning bör den också finnas hos GS.

Spårvagnar på Säröbanan - hjulmått mm

av Sune Nylén, Tuesday, January 17, 2012, 19:35 (4705 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Jag har inte läst allt som skrivits om hjulens form här eller om någon tidigare påpekat detta, men jag vill ändå framhålla en del väsentliga skillnader mellan spv räls och jvg dito , och även då hjulens löpbanor, som man kanske inte tänker på alltid. Järnvägsräls lägges genom laftning i en lutning av 1:20 inåt. Då samtidigt löpbanan på ett jvg hjul är svarvat med konicitet. d.v.s att det har olika lutning beroende på var på hjulet man mäter. Löpbanan, som normalt vid gång på rakspår ligger an mot rälsen, svarvas med en lutning och yttre partiet men en större. Detta gör att vid gång på rakspår strävar hjulet att befinna sig mellan de två rälssträngarna, utan att flänsen stöter mot rälsen, det är först vid gång i kurva , som flänsen ligger an mot yttre rälen. Genom att samtidigt spårvidden ökas, olika beroende på kurvradien, så kommer inre hjulet att löpa med den del som har större lutning, mot rälsen.Då denna har mindre hjuldiameter än närmast flänsen rullar den kortare sträcka för varje varv än det yttre. Då båda sitter fast på samma axel blir slirningen mindre, än t.ex. på det avbildade spv hjulet' som har en svarvning som visserligen lutar, men är anpassad för spv rälsläggning. Normalt ligger, vad jag sett i gbg spv räls plant på slipers utan någon lutning inåt. Sammantaget kan man säga att köra med spv på jvg räls eller med tvärtom kan sägas vara mindre lyckat.Den riktigt intresserade kan ju studera löpbanorna i t.ex. lokläran och rälsläggningen i 1916 års banlära.:-) Sune