Spårvagnar på Säröbanan - hjulmått mm (Elektrifiering/elektrisk drift)
I en tidigare tråd om hur GSJ rälsbussar och GS spårvagnar trafikerade samma spår kom det upp en fråga om hjulprofil och växlarnas konstruktion.
Det hade redan från slutet av 1930-talet börjat planeras för att elektrifiera norra delen av Säröbanan och trafikera med spårvägsmateriel.
Jag hittade nu ytterligare en del skrivelser från Väg- och vattenbyggnadsstyrelsens järnvägsavdelning, där frågor om hjulprofil och växlar tas upp. 1955 var frågan aktuell, och då kan man gissa att det handlade om den samdrift som faktiskt genomfördes från 1962.
Sidan 2 - 3 i pdf-filen handlar antagligen om de multipelkörbara mustangerna som GS snart byggde om till vanligt utförande. Multipelutrustningen hade väl mest kommit till i försökssyfte, kanske inför konstruktionen av vagntyp M25 några år senare. Hjulprofil för körning på Säröbanan tas upp i punkt 16. Det hänvisas till en skrivelse till GS år 1948, och den kommer i andra halvan av filen. Där skriver järnvägsinspektören Fredrikson att man nog måste ha separata vagnar för Särötrafiken "om man skall ha någon fart på Säröbanans tåg". Detta tydligen med utgångspunkt från att en hjulringsbredd motsvarande den på Ängbybanan i Stockholm anses nödvändig för att köra 60 km/h. Däremot var det ju i Åkermans utredning, som Fredrikson läst fram till sidan fem, inte tal om att behålla gammal järnvägsmateriel på Säröbanan, så någon kompromiss mellan järnvägs- och spårvägsstandard var inte nödvändig. Men kanske klarade växlarna i innerstaden inte hjul enligt Ängbystandard?
Hela frågan om spårvagnshjulens profil och hjulringsbredd gällde alltså Hägglundsmustanger, som började levereras till Göteborg först 1948. Men innan dess ville den omtänksamme inspektör Fredrikson "härda" GS direktör inför vagnsleveransen, detta framgår av sista sidan i pdf-filen. Det hade tydligen varit en hel del problem med de av Hägglund byggda Stockholmsmustangerna typ A26. "Vagnarna gå i övrigt bra, varför Du inte skall förtrösta" står det dock i Fredriksons skrivelse. Om man byter "förtrösta" mot "förtvivla" blir det mer begripligt. Och då liksom nu gällde det för GS att ha "gott om stallrum". Vilket 2012 kommer att ordnas genom att göra om Säröbanans rälsbussgarage till spårvagnshall :-)