Sv/v 70-tal: Klassiskt "Parktåg". (Bana)
X4P 44 + BP 907 i tåg mot Stockholm Ö lämnar hållplatsen.
Foto i Näsbyallé (Roslagsbanan; Näsbyparkslinjen) den 10 juni 1976.
X4P 44 + BP 907 i tåg mot Stockholm Ö lämnar hållplatsen.
Foto i Näsbyallé (Roslagsbanan; Näsbyparkslinjen) den 10 juni 1976.
Underbart!
Som sagt, tänk om gamla bilder hade ljudfiler...
/Micke
Kul med en bild bakifrån. Det som slog mig var att slutsignalen satt på vagnans främre ände. På rätt sida (förarsidan) förvisso men...
Det vet du väl - att vi saxade dom...
Jo, jag vet...men då ska de sitta tvärt om.
Jo, jag vet...men då ska de sitta tvärt om.
På den där vagnen sitter det ju ingen i bakänden, så det känns mera som om man haft bråttom vid rundgången och låtit båda sitta kvar i söderänden av vagnen?
Den satt i alla fall på sista vagnen, de flesta var nog nöjda med det
/Jonas
Slutsignalerna satt ju troligen i bakänden från Ösby till Näsby Park. På den tiden hade väl "Parktågen" bara (lös) slutsignal på sträckan Djursholms Ösby - Näsby Park och tillbaka. När Eddavägsräven kopplades på där bak igen plockades slutsignalerna ner och stod ofta på golvet i vestibulen om jag inte minns helt fel. Man brydde sig väl helt enkelt inte om att både sätta upp / ta ner dem i Ösby och dessutom byta plats i Parken.
Nix!
Obs. att fotot är taget i juni -76 = Edv-trafiken är redan borta!
Troligt scenario i stället: Växlaren som gjorde rundgång inne på Öst placerade signalerna helt enl. "the book"; däremot brydde sej inte knr om att flytta dom sen i Nbp.
Troligt scenario i stället: Växlaren som gjorde rundgång inne på Öst placerade signalerna helt enl. "the book"; däremot brydde sej inte knr om att flytta dom sen i Nbp.
Glömma i brådskan med rundgången i Näsbypark var väl inte ovanligt.
/tell