R 976 och F 1200 (Fordon: lok)

av Mats J, Friday, December 28, 2007, 15:48 (6181 dagar sedan)

Så då har man varit på sitt livs första besök på Järnvägsmusem i Gävle.
Riktigt fint museum och att se F 1200 live var mäktigt.

Men kom att tänka på R 976 som är Sveriges starkaste lok, hur uppnår den styrkan?
Med tanke på bilderna så ser den "bara" ut och vara 2 cylindrig?
Är det extra drivhjulen och stora cylindrar och panna som ger kraften?

Undrar
Mats J

R 976 och F 1200

av Urban Åkesson @, Sunday, December 30, 2007, 10:57 (6179 dagar sedan) @ Mats J

Fler drivhjul ökar inte styrkan på loken utan är ett sätt att utjämna vikten över ett större område, däremot så gör fler drivhjul att loket inte slirar så lätt. Vad som gör R-loket så starkt (enligt svenska mått) är små drivhjul och stora cylindrar och för att kunna få fram tilräckligt med ånga så behövs det också en stor panna.

R 976 och F 1200

av Anders Sandgren, Monday, January 07, 2008, 00:38 (6171 dagar sedan) @ Urban Åkesson

Antalet drivhjul påverkar förvisso hur mycket man får 'ner i rälsen', eller mer preciserat det totala trycket från drivhjulen ner mot rälsen (adhesionsvikten). Alternativet till fler drivhjul är ökat tryck per hjul, men spåret begränsar det tillåtna trycket. Detta var ju bl.a A-lokens svaghet, adhesionvikten för de två drivaxlarna understeg kraftigt vad som maskinineriet klarade av. Hos OKB byggdes loken om från 2B1 till 2C (samt tre av de kvarvarande SJ-loken), då blev det tillräckligt. Även de ursprungliga A loken (1A1) var nog undermåliga i detta avseende och det var nog inte bara utseendet som gav upphov till namnet spinnrockar.
Om R-loken t.ex byggts som 1D så skulle de inte klarat av att få ner maskinkraften i spåret utan slirat betänkligt och därmed haft svårt att dra de tåg de var avsedda att dra. Annars kunde de ju byggts som 2A2...
Det är ju två parametrar som avgör den praktiska dragkraften, dels den maskinella som beror på kolvyta, slaglängd, ångtryck och drivhjulsdiameter och dels adhesionsvikten och greppet i rälsen som påverkas av fukten mm.
Jag vill minnas att den överförda dragkraften är 0.17 * adhesionsvikten vid 'normal räls' (0.14 vid fuktig räls och 0.2 vid torr).
För R-loket blir det 14.4 ton (normala spår) och 8.2 ton för F-loket att jämföra med maskinella kraften på 18.8 resp 8.7 ton (9.4 på bara lågtryckscylindrarna).
R-loket är m.a.o något slirbenäget trots sina fem drivaxlar och skulle behöva väga 110 ton (=22ton per axel) för att inte slira vid max pådrag.

R 976 och F 1200

av Mats J, Monday, January 07, 2008, 07:12 (6171 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Okej tror jag börjar greppa för att F loken behöver 4 st cylindrar för att orka dra men den tiden mått tunga passangerartåg i vettiga hastigheter på grund av de stora hjulen som behövs för just passagerartågsfarten , medans godsditot räcker med 2st cylindrar för de inte behöver den farten och därav hjulstorleken.

Tackar för utförliga svar.


/Mats

R 976 och F 1200

av Anders Sandgren, Monday, January 07, 2008, 11:58 (6171 dagar sedan) @ Mats J

Att F-loket har 4 cylindrar beror på att det är ett compound-lok där ångan expanderar i två steg. Fördelen är bättre utnyttjande av ångan samt bättre utbalansering genom att hög- och lågtryckscylindrarna går i motfas. Detta leder till lugnare gång. på 20-talet övergick man till trecylindriga lok bl.a av denna anledning. 4-cylindriga compoundlok var ganska ovanliga om man vortser från ett antal smalpåriga mallet-lok.
UGJ hade dock såväl 4-cylindriga compoundlok som fyrlinglok av vilka ett av de senare finns kvar.
Nackdelen med stora utvändiga cylindrar i tvillinggång är stora rörliga massor som kan orsaka ojämn gång, speciellt med kort hjulbas. Detta led de 6 I-loken mycket av vilket gjorde att de fick övergå till växlingstjänst när Kd-loken kommit som ersättare dragkraftsmässigt. Även R-loken har en relativt kort hjulbas (men längre än I-loken) och kan ha haft tendenser till galoppering även om hjulupphängning nog hade utvecklats sedan 1870-talet.
Föregångaren Ma/Mb hade ju en cylinder som var större än R-loken, den andra var mindre (2-cyl compound).
Någon som vet hur R-loken var att åka på?