Edsbro - Erken (Järnväg allmänt)

av Johan Vinberg, Sunday, January 29, 2012, 23:51 (4616 dagar sedan) @ Granis

Instämmer i hyllningskören.
Dessutom var Hallstalinjen min favorit bland SRJs alla förgreningar. Nu har jag förvisso aldrig åkt på FGJ....men ändå. :-)
Denna sträckning hick genom hjärtat av det ursprungliga Roslagen med dess karaktäristiska natur som man inte hittar i södra och västra Uppland.

Sista bilden torde väl föreställa stickspåret mot Sättraby grusgrop, och vagnarna tillhör (eller de kanske bara lånades vid denna tidpunkt?) SRJmf vilka passade på att ta grus från gropen innan spåret skulle rivas samma sommar vid en halv(?)mytisk nattlig tur på just våren 1977 bakom SRJ Z6 3. Eller? Nån som var med kanske kan klara ut detta?

Nej, nej, nej, neeeej....
Vagnarna var vid denna tid fortfarande SJs men ULJ/SRJmf hade dock tingat på dem. SJ hade sparat dem i fall man skulle behöva grusa nån sträckning. PÅ samma sätt hade man sparat en uppsättning grusvagnar på södra banan som sedan SL övertog 1973.
Att man valde låta dem stå i SÄttraby och inte med övriga fordon i Rimbo beror nog på att det fanns en hög med makadam inne i gropen som man snabbt skulle kunna lasta på vagnarna.
En av grusvagnarna var rullagrad medan resten hade glidlager. SL hade enligt köpehandlingarna övertagit 10 vagnar med rullager av SJ men hade bara nio på sin bandel. Det föresvävade aldrig RB-ledningen att leta efter sin tionde vagn utmed SJs del av SRJ. :-P

Från augusti 1977 började Persöner riva spåret från Hallstavik och söderut. Rälslängderna kapades i 6-meters längder innan de gick vidare till en bana i Venezuela. Kring nyår 1977-78 hade man kommi bara halvvägs till Rimbo.
Ändå fick SRJmf det lite överraskade beskedet att stallarna iRimbo skulle utrymmas för plötsligt skulle man börja riva Rimbo-Faringe även om man inte var klara med Hallstalinjen.
MAkadamhögen i grusgopen fick SRJmf överta gratis och vagnarna köptes in till skrotpris. EN svinkall januarinatt 4 eller 5 januari 1978(minus 25 grader) hämtades de lastade vagnarna och drogs till Rimbo för att nån vecka senare köras till FAringe. Både SRJ och SJ Z4p 407 var med. Det var denna svinkalla nat som det inom ULJ mytomspunna debaclett i i Sättraby grusgrop inträffade men som slutade under vänskalipga och fredliga former! Debaclett pågick på sin höjd i 10 sekunder. :-)


/ L G

.. som inte var med :-(

JV
.....som var med :-D


Hela tråden: