".... hittills finns fyra anmälningar på Robert Sjöös bord" . Ska bli intressant att se hur det bli med detta. Apropå diskussioner i ämnet på detta forum: Vilka föreningar (jag utgår alltså från att många, ja säkert rentav de flesta av dessa fordon kommer att hamna hos etablerade föreningar) tycket att de har för lite fordon nu? Och/ eller tillgängligt förvaringsutrymme under tak? Risken är dessvärre stor att nåt privatbanetanklok om inte "hamnar i snödrivan" så åtminstone ställs längre bak i revisionskön för att de få tillräckligt kunniga och intresserade medlemmarna nu ska "jobba med Det Nya Driftsloket" man erhållit "så vi kan spara på de mer museala sakerna" (eller nåt liknande). Men i slutändan innebär det nog att alla resurser måste läggas på dessa och "de mer museala" blir mer och mer skrot...
Är det då bättre att skrota dessa fordon? Hmm. Tja, generellt kan inte ens jag yttra mig så. "Alternativet är att inget ånglok (eller lok ö h t kanske!) är körbart hos XYJmf", har någon i o f s inte helt orealistikt invänt vid tidigare debatter i ämnet. Så: Endera får vi vänja oss vid B och E2 (och T21 och T23 "i reserv" ) och SJ (60-tals!!?) stålvagnar i våra normalspåriga musei- och veterantåg -eller också blir det inga tåg alls! Blir det så illa? Låt oss hoppas att såväl jag som andra som tänker åt det hållet "målar f-n på väggen". Ty, som jag sagt mer än en gång, det är skönt att ha fel. Ibland... ;-)
/ L G