Bk-lok på 1960-talet och S/S Diana. (Fordon: lok)

av Björn Malmer, Monday, February 06, 2012, 08:16 (4678 dagar sedan)

[image]

Bk 749 med godståg i trakten av Agnesberg den 25 maj 1965. Loket som transporteras är Bk 737.

[image]

Bk 746 med godståg på väg mot Göteborg i Agnesberg år 1965.

[image]

S/S Diana glider ljudlöst fram på Göta Älv någon gång försommaren 1967. Kanske var Diana på sin tid Sveriges sista ångfartyg i reguljär trafik? Ångmaskinen byttes dock ut mot dieselmotor på Falkenbergs varv år 1969.

Björn M.

Bk-lok på 1960-talet och S/S Diana.

av Alex, Monday, February 06, 2012, 09:29 (4678 dagar sedan) @ Björn Malmer

Den här gången blev det dött lopp mellan Bk och S/S Diana. Vacker bild!

Bilderna på godstågen ger en lektion i konsten hur man sätter ihop ett godståg med så många udda vagnar som möjligt. Är det någon i gänget som kan dissekera den första bilden? Ser ut att vara både gammalt och nytt samt svenskt och utländskt material. Mvh/Alex

Bk-lok på 1960-talet och S/S Diana.

av BJ, Tuesday, February 07, 2012, 20:44 (4677 dagar sedan) @ Alex

Bilderna på godstågen ger en lektion i konsten hur man sätter ihop ett godståg med så många udda vagnar som möjligt. Är det någon i gänget som kan dissekera den första bilden? Ser ut att vara både gammalt och nytt samt svenskt och utländskt material. Mvh/Alex

Håller med.
Första vagn efter loken??? Vad är det? Något från öst.
Tredje och fjärde vagnen är typiskt tyska lådvagnar.
Även den elfte vagnen ser ut att vara en utlänsk Tbis vagn.
BJ

S/S Diana vs S/S Mariefred

av QZGBT5, Monday, February 06, 2012, 09:48 (4678 dagar sedan) @ Björn Malmer

S/S Diana glider ljudlöst fram på Göta Älv någon gång försommaren 1967. Kanske var Diana på sin tid Sveriges sista ångfartyg i reguljär trafik? Ångmaskinen byttes dock ut mot dieselmotor på Falkenbergs varv år 1969.

S/S Mariefred?

/Bengt

S/S Diana vs S/S Mariefred

av Björn Malmer, Monday, February 06, 2012, 11:58 (4678 dagar sedan) @ QZGBT5

Ja, hur kunde jag glömma S/S Mariefred? Jag hämtade uppgifterna om Diana från Göta Kanalbolagets hemsida under rubriken "Fartygsfakta", dock utan att ha hjärnan påkopplad. Som väl var satte jag ett frågetecken efter påståendet.

Björn M.

S/S Diana vs S/S Mariefred

av smalspårig, Monday, February 06, 2012, 14:00 (4678 dagar sedan) @ Björn Malmer

Och glöm inte W-bolagets tre ångare Waxholm, Storskär och Norrskär. Fr o m 1969 tillhörde även ss Drottningholm reguljärtrafikgänget. För att få upp tråden på spåret igen kan man väl påminna om Blandarens konstaterande i början av 50-talet (efter några tågolyckor och ett antal W-bolagshaverier): " SJ - ett Waxholmsbolag på hjul"

Bk-lok på 1960-talet och S/S Diana.

av Richard Loe, Monday, February 06, 2012, 21:43 (4678 dagar sedan) @ Björn Malmer

Intressant att se älven som den var innan kanalen och fartygsleden gjordes om 1975 (tror jag) för att tillåta trafik dygnet runt, året runt. För ni som undrar, de upplysta skärmar som nu finns längs med älven saknas i dessa bilder!

Bk-lok på 1960-talet och S/S Diana.

av Nicke nyfiken, Tuesday, February 07, 2012, 01:07 (4677 dagar sedan) @ Richard Loe

Nu kliver vi ur spåret igen, många minns nog Waxholmsbolagets flaggskepp S/S Waxholm som tyvärr brann upp i Stavsnäs en natt i mars 1978, W-bolagets flaggkapten framlidne Stig Ekberg kom ut med första bussen från Stockholm på morgonen för att ta henne med gods till Sandhamn och fick se sin älskade båt nedbrunnen, en tragedi för Stig. Själv minns jag de trevliga vinterreorna med fartyget som Stiftelsen Skärgårdsbåten anordnade, vid besöket i den vackra matsalongen blev man serverad en god ångbåtsbiff av servitrisen Sonja Karlsson tillagad i byssan av kocken Sigge.
Nja, maten ombord på TR:s restaurangvagnar var inte heller dum, smakar alltid gott att äta på tåg:-) :-)