Re: Olyckan i Grycksbo 1957
>>>>Loket var ett av ASJ Falun tillverkat dieselelektriskt lok med två dieselmotorer.
>>>>SSAB äger väl numera de flesta av de som tillverkades av typen.
>>>>De ursprungliga Cumminsmotorerna är numera utbytta mot Volvo och Scania.
>>>Något korrigerad uppgift från Janis Priedits lista:
>>>ASJF 799/1960 1435 de Cummins 2x400 hk SJ V1 4 (????), 1962 SSAB/Domnarvets järnverk 6, 1981 nya motorer Scania 2x430 hk, 1998 SSAB/Luleå järnverk 519, 2003 kvar.
>>>Nu blev jag konfunderad. 1960? Det skall kanske vara detta i stället:
>>>ASJF 787/1958 1435 de Scania-Vabis 2x300 SSAB/Domnarvets järnverk 4 ”KÅRE”, 1995 kvar, 1976 nya motorer Scania 2x350 hk, 19? SSAB/Oxelösunds järnverk 4, 2003 kvar.
>>>Var det för övrigt inte "SJ V4" som ASJ-demonstrationsloket kallades? Hjälp behövs!
>>>Tack på förhand!
>>>Ola
>>Loket benämndes V4 113 under proven./kf
>Bilder på ASJF-lok i Oxelösund finns på Bussmickes sida (följ länken!).
>M.v.h.
>OlaOm man tittar på dessa lok i SLM-06 ser man att något måste vara fel där.
Det första loket i listan nedan har samma tillverkningsnummer som det andra, och samma ASEA-nummer som det femte. Hur ska det vara egentligen?
VM 794 ASEA 1534 1960 SSAB Tunnplåt 520, Luleå
VM 794 ASEA 1535 1960 Oxelösund Jvk 7350
VM 796 ASEA 1537 1960 Oxelösund Jvk 7340
VM 797 ASEA 1538 1960 Oxelösund Jvk 7330
VM 798 ASEA 1534 1960 Oxelösund Jvk 7320
VM 799 ASEA 1539 1960 SSAB Tunnplåt 519, Luleå
VM 800 ASEA 1540 1961 SSAB Tunnplåt 521, Luleå
Hur många sådana lok tillverkades?
Hela tråden: