Fråga om viadukt i Malmö

Lennart Carlsson
Inlägg: 6
Blev medlem: 31 dec 2023, 17:17
Ort: Malmö

Fråga om viadukt i Malmö

Inlägg av Lennart Carlsson »

Hittade en bild på Digitalt Museum, som uppges visa ett viaduktbygge över gata i Malmö, för dåvarande MYJ, omkring år 1900.

https://digitaltmuseum.se/021018135503/ ... ge-i-malmo

Jag får inte ihop detta. MYJ gick väl i marknivå hela vägen genom Malmö.

Tror att fotot istället visar ett viaduktbygge för Kontinentalbanan, som ju lades i ett högre läge under 1910-talet. Brons form påminner om viadukten över Lundavägen, men då borde spårvägsspår ha synts. Tror snarare på viadukten över Sallerupsvägen i Malmö, som syns här:

[https://digitaltmuseum.se/021018044509/ ... lerupsvage][/url]

Bildtexten hänvisar visserligen till sträckan Eslöv - Malmö, vilket jag ifrågasätter. Sallerupsvägen i Eslöv korsar inte någon järnväg.
harald
Inlägg: 89
Blev medlem: 15 dec 2023, 16:29
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Fråga om viadukt i Malmö

Inlägg av harald »

Ja, det är väl välkänt vid det här laget att det vimlar av fel i texterna till Jvm bilder. Dessutom har man stängt av kommenteringen, så att det inte går att lägga in en kommentar med korrekt information.
Jan-Anders Wihrén
Inlägg: 44
Blev medlem: 23 dec 2023, 09:11

Re: Fråga om viadukt i Malmö

Inlägg av Jan-Anders Wihrén »

Broarna (de är två parallella) över Lundavägen kan det inte vara eftersom dessutom spårvägens (MSS - Malmö Stads Spårvägar) linje 1 drogs ut i Lundavägen redan 1907. Båda bilderna bör vara bron över Sallerupsvägen. Även här under gick spårväg, MSS linje 6, men först från 1924.
mormorsgruvan
Inlägg: 256
Blev medlem: 11 jan 2024, 08:46

Re: Fråga om viadukt i Malmö

Inlägg av mormorsgruvan »

Fanns det ett eller två spår på viadukten ?
När kom spår 2 ?
Vad är det för byggnad i bakgrunden på bild 2 ?
Lennart Carlsson
Inlägg: 6
Blev medlem: 31 dec 2023, 17:17
Ort: Malmö

Re: Fråga om viadukt i Malmö

Inlägg av Lennart Carlsson »

Jan-Anders Wihrén skrev: 22 feb 2024, 15:21 Broarna (de är två parallella) över Lundavägen kan det inte vara eftersom dessutom spårvägens (MSS - Malmö Stads Spårvägar) linje 1 drogs ut i Lundavägen redan 1907. Båda bilderna bör vara bron över Sallerupsvägen. Även här under gick spårväg, MSS linje 6, men först från 1924.
Sallerupsvägen, ja. Här är en något yngre bild av bron, från tidsperioden 1962-67 (vänstertrafik, och vänstra bilen har i Facebook-gruppen Malmöbilder från förr uppgetts vara av årsmodell 1962).

https://gamlahakanstorp.wordpress.com/2 ... gt-60-tal/
Jan-Anders Wihrén
Inlägg: 44
Blev medlem: 23 dec 2023, 09:11

Re: Fråga om viadukt i Malmö

Inlägg av Jan-Anders Wihrén »

Stämmer bra. Spåret i förgrunden är den tidigare linjesträckningen av MKontJ och till höger om vägkorsningen låg en banvaktsstuga men den var nog riven då (se annars Banvakt.se). Just som det ser ut på denna bild minns jag mycket väl (jag var 16 år 1962 och bodde i Malmö från födseln fram till 1979).
Jan-Anders Wihrén
Inlägg: 44
Blev medlem: 23 dec 2023, 09:11

Re: Fråga om viadukt i Malmö

Inlägg av Jan-Anders Wihrén »

Jag ser nu på bilden (som är samma som på Banvakt.se) att banvaktsstugan finns med längst till höger i bild. Jag kan inte säga att jag minns banvaktssugan men det betyder inte att den inte fanns där i början av 1960-talet. Enligt Banvakt.se revs den på 1960-talet. Det kan dock sägas att spåret närmast i bild fanns kvar ganska länge som industrispår åt olika håll, bland annat ända fram till Nobelvägen i en vid båge. Det fanns flera industrier i området som betjänades av detta spår.
Leif B
Inlägg: 84
Blev medlem: 22 dec 2023, 15:30

Re: Fråga om viadukt i Malmö

Inlägg av Leif B »

Lennart Carlsson skrev: 22 feb 2024, 16:09
Jan-Anders Wihrén skrev: 22 feb 2024, 15:21 Broarna (de är två parallella) över Lundavägen kan det inte vara eftersom dessutom spårvägens (MSS - Malmö Stads Spårvägar) linje 1 drogs ut i Lundavägen redan 1907. Båda bilderna bör vara bron över Sallerupsvägen. Även här under gick spårväg, MSS linje 6, men först från 1924.
Sallerupsvägen, ja. Här är en något yngre bild av bron, från tidsperioden 1962-67 (vänstertrafik, och vänstra bilen har i Facebook-gruppen Malmöbilder från förr uppgetts vara av årsmodell 1962).

https://gamlahakanstorp.wordpress.com/2 ... gt-60-tal/
Vad är det för bropelare, placerad i gräsremsan, som syns mitt under brovalvet? Är denna bropelare den del av en andra bro på bortsidan av valvbron - eller står den mitt under valvet och förstärker detta? Ska jag gissa så står den bortom brovalvet men det är svårt att avgöra.

/Funderar
Leif
harald
Inlägg: 89
Blev medlem: 15 dec 2023, 16:29
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Fråga om viadukt i Malmö

Inlägg av harald »

Den står nog bortom valvet och bär upp viadukten för Ystadbanans spår som togs i drift 2 juni 1957.
Lennart Carlsson
Inlägg: 6
Blev medlem: 31 dec 2023, 17:17
Ort: Malmö

Re: Fråga om viadukt i Malmö

Inlägg av Lennart Carlsson »

harald skrev: 23 feb 2024, 00:08 Den står nog bortom valvet och bär upp viadukten för Ystadbanans spår som togs i drift 2 juni 1957.
I gräsremsan, där bropelaren står, gick spårvägslinje nr 6, nedlagd 1949. Kontaktledningsstolpar finns kvar på bilden.
Skriv svar