Sture Petterssons modell 5005

Tore Blom
Inlägg: 10
Blev medlem: 17 dec 2023, 17:11

Sture Petterssons modell 5005

Inlägg av Tore Blom »

loket20190708_073128 (1).jpg
loket20190708_073128 (1).jpg (228.26 KiB) Visad 2871 gånger
I en pågående diskussion över Sture Petterssons fina lok 5005 har ställts frågan om ev skala? detta vet jag inte och undrar om det går att få fram något utifrån spårbredden ev? Rälsen på bron det står på är c-c 152mm De stora drivhjulen är 188mm.


Se länken nedan.



https://www.facebook.com/groups/rubensv ... %2CO%2CP-R
Senast redigerad av Tore Blom den 27 dec 2023, 22:32, redigerad totalt 1 gånger.
Klas Mårtensson
Inlägg: 1
Blev medlem: 16 dec 2023, 19:22

Re: Sture Petterssons modell 5005

Inlägg av Klas Mårtensson »

Enligt Wikipedia har originalets drivhjul diametern 1880 mm. Så skala 1:10.
Tore Blom
Inlägg: 10
Blev medlem: 17 dec 2023, 17:11

Re: Sture Petterssons modell 5005

Inlägg av Tore Blom »

Ok bra där med Diametern på hjulen men c-c måttet på rälsen mätt 152mm kan inte bli 1:10? Hur mäter man spårvidden egentligen? Är det C-C mått eller är det emellan rälsen som det gäller?
Göran
Inlägg: 5
Blev medlem: 21 dec 2023, 07:45

Re: Sture Petterssons modell 5005

Inlägg av Göran »

Spårvidden mäts mellan rälshuvudenas innerkanter 14 mm under överkanten.
Per Ljungberg
Inlägg: 40
Blev medlem: 17 dec 2023, 11:18

Re: Sture Petterssons modell 5005

Inlägg av Per Ljungberg »

Såvitt jag kan se är detta ingen exakt modell. Den har drag av ett F-lok, men mycket stämmer inte med originalet. Är loket avsett att kunna köras med ånga?
Tore Blom
Inlägg: 10
Blev medlem: 17 dec 2023, 17:11

Re: Sture Petterssons modell 5005

Inlägg av Tore Blom »

Nej på sätt och vis rätt. Det verkar inte finnas någon fullskalig förebild för denna modell. Men det verkar ändå som att modellen är en skala 1:10. Baserat på drivhjul från F loket och spårvidd. Så långt räcker detta för mig.
Vad beträffar loket sedan så är det nog så närma man kan komma i modellbygge, med detaljer och proportioner. Att loket är just så gjort att det mesta är i proportion gör det nog opraktiskt att elda och nog är nog inte tänkt att eldas enär byggaren aldrig gjorde det på alla år. Vi kommer aldrig att försöka skita ner ett mästerverk som detta med att köra. Finns bara ingen anledning alls då detta är handarbetet vi betraktar och uppskattar. Det vore att förringa Sture Pettersson arbete.
Olof W
Inlägg: 63
Blev medlem: 21 dec 2023, 20:10

Re: Sture Petterssons modell 5005

Inlägg av Olof W »

Per Ljungberg skrev: 27 dec 2023, 08:23 Såvitt jag kan se är detta ingen exakt modell. Den har drag av ett F-lok, men mycket stämmer inte med originalet. Är loket avsett att kunna köras med ånga?
Fast varför skulle förebilden vara ett svenskt F-lok från 1914? Jag har inte sett något i tråden om det och ingenting förutom att det är ett pacific-lok med snedställda cylindrar påminner om SJ littera F. Jag tycker det ser ut som ett betydligt modernare lok från någonstans i Centraleuropa eller mindre Asien. Hytten och luftpumparnas placering ger mig sådana vibbar.

Det står en signatur på skylten på cylinderkåpan och det står också något under numret på nummer skylten men det är för smått på detta foto för att jag skall kunna tolka det.

God fortsättning
/Olof
johanmmolin
Inlägg: 40
Blev medlem: 15 dec 2023, 13:09

Re: Sture Petterssons modell 5005

Inlägg av johanmmolin »

Jag fick vibbar av något lok från Bayern, SNCF eller dylikt mht färgen och förarhyttens fönster. Men den "svenska" lokskylten förvirrar. Fanns det fler järnvägsförvaltningar som hade liknande lokskyltar?
Ulf L Eriksson
Inlägg: 67
Blev medlem: 19 dec 2023, 21:00
Ort: Luleå

Re: Sture Petterssons modell 5005

Inlägg av Ulf L Eriksson »

Per Ljungberg skrev: 27 dec 2023, 08:23 Såvitt jag kan se är detta ingen exakt modell. ...
Exaktheten må vara en sak för sig själv, men jag betvivlar att modellen har en enda tydligt igenkännbar förebild.
Vad som talar för det är att det finns detaljer som knappast lär härstamma från annat än svenska förebilder, de 2-axliga boggierna, som har långt mer än slumpmässiga likheter med förebilder på svenska A-lok och tendrar. Likheten med ett F-lok är däremot begränsad. Det ger inte intryck av att vara ett kompoundlok på det sätt som F-loket avslöjar sig. Hur vanligt var det med röda skorstensband utom i Danmark?
Det måste vara ett rätt stort lok med högt pannläge även för att vara en Pacific på normalspår. Men att en sådan "bjässe" skulle ha lyckats kräla under radarn hela ånglokshistorien utan att direkt bli igenkänd verkar extremt osannolikt.
Betydligt mer sannolikt är att det är ett på byggarens köksbord konstruerat hopkok av inspiration från flera håll. Att på det sättet få ihop en anslående modell är inte mindre imponerande än det likaså utförda hantverket med tillverkningen.
Leif B
Inlägg: 86
Blev medlem: 22 dec 2023, 15:30

Re: Sture Petterssons modell 5005

Inlägg av Leif B »

Fantastiskt hantverk!

Fråga till Tore: Vad står det för text på skyltarna? Skylten på cylindern? På lokskylten (förutom 5005)? På tendern? Finns det fler skyltar med text?
Skriv svar