Antal ekrar på KA (andra ånglok i allmänhet).
-
- Inlägg: 136
- Blev medlem: 27 dec 2023, 18:33
Antal ekrar på KA (andra ånglok i allmänhet).
Tycker mig se 11 ekrar på en del bilder och 10 på andra. Hur många ekrar hade hjulen på Litt KA?
Finns det någon sammanställning med ekerantal på olika ånglok?
Hade man några standardhjul eller är de unika på olika loktyper?
(Är nästan glad över att ”äntligen” intressera mig för ånglok).
Finns det någon sammanställning med ekerantal på olika ånglok?
Hade man några standardhjul eller är de unika på olika loktyper?
(Är nästan glad över att ”äntligen” intressera mig för ånglok).
Museiintendent på Rubensgårdens skogsmuseum och modelljärnvägsfabrikör på H0Fidelity.se samt bloggar på halvnollan.blogg.se
-
- Inlägg: 39
- Blev medlem: 17 dec 2023, 16:24
Re: Antal ekrar på KA (andra ånglok i allmänhet).
Har sökt på KA och Ka.
Det verkar vara 11 ekrar. Vevtappen sitter i linje med en eker.
Flera kontrakt jag kikat på hänvisar till en hjulritning som har nummer Mbr6365, från 25 Augusti 1898.
Det verkar vara 11 ekrar. Vevtappen sitter i linje med en eker.
Flera kontrakt jag kikat på hänvisar till en hjulritning som har nummer Mbr6365, från 25 Augusti 1898.
-
- Inlägg: 136
- Blev medlem: 27 dec 2023, 18:33
Re: Antal ekrar på KA (andra ånglok i allmänhet).
Tack för svar.Fanns det någon standard när det gäller kvartning? Om man står på lokets högersida kan ju vänstersidan vara 90 grader medsols eller motsols.
Museiintendent på Rubensgårdens skogsmuseum och modelljärnvägsfabrikör på H0Fidelity.se samt bloggar på halvnollan.blogg.se
-
- Inlägg: 126
- Blev medlem: 15 dec 2023, 11:05
- Ort: Vallentuna
Re: Antal ekrar på KA (andra ånglok i allmänhet).
Mbr 6365
Axlar med sprängringshjul till lok litt Kd2 Keh
Axlar med sprängringshjul till lok litt Kd2 Keh
- Bilagor
-
- Mbr 6365.jpg (299.36 KiB) Visad 1268 gånger
-
- Inlägg: 39
- Blev medlem: 17 dec 2023, 16:24
Re: Antal ekrar på KA (andra ånglok i allmänhet).
Vedertagen standard brukar vara att höger sida går 90° före. Står på ritningen, under hjulet till vänster. "Höger vef går före"Jan_Murberger skrev: ↑27 feb 2024, 05:10 Tack för svar.Fanns det någon standard när det gäller kvartning? Om man står på lokets högersida kan ju vänstersidan vara 90 grader medsols eller motsols.
Får väl tillägga att 90° gäller för tvåcylindriga lok.
Tillagt, rättat 2ggr...
-
- Inlägg: 136
- Blev medlem: 27 dec 2023, 18:33
Re: Antal ekrar på KA (andra ånglok i allmänhet).
Tack föe hjälp. 11 ekrar är udda i modellsammanhang…
Museiintendent på Rubensgårdens skogsmuseum och modelljärnvägsfabrikör på H0Fidelity.se samt bloggar på halvnollan.blogg.se
Re: Antal ekrar på KA (andra ånglok i allmänhet).
En intressant ritning på axeln.
Går den att erhålla med sådan upplösning att måtten är läsbara, eller kan man få reda på vad den har för ritningsnummer?
Går den att erhålla med sådan upplösning att måtten är läsbara, eller kan man få reda på vad den har för ritningsnummer?
-
- Inlägg: 12
- Blev medlem: 17 dec 2023, 09:39
Re: Antal ekrar på KA (andra ånglok i allmänhet).
Från början smiddes hjulstommarna. Antagligen förekom även gjutjärn och sedan ca 1870-talet utomlands stålgjutning av hjulstommar. Av någon anledning kom stålplåt och stål i vanrykte som konstruktionsmaterial för ångpannor och som fartygsplåt.
På 1870-talet började en fransk firma att tillverka smidespressade hjulstommar och hade bl a Nydqvist & Holm som kund. N & H var mycket undrande över vem som tillverkat hjulen på HWJ lok från Krauss efter det att en konstruktör varit hos HWJ för att rita av loken från Krauss. Senare fick N & H tag på Krauss ritningar. För N & H kopior av Kraussloken kom hjulstommarna, antagligen smidda, från Borsig. En tid därefter kom N & H i kontakt med den franska firman genom firmans agent i Tyskland. Det förekom att Kristinehamn tog franska hjulstommar från N & H, möjligen i tron att de tillverkats i Trollhättan.
Sedan köpte N & H hjulstommar från Frankrike fram till dess att Kolsva började leverera stålgjutna hjulstommar strax innan mitten av 1890-talet. Efter sekelskiftet 1900 byggde N & H ett eget stålgjuteri vilket förargade VD på Kolsva till den grad att han gick till domstol mot N & H.
Att smidda hjulstommar kan gå upp i vällen visas här ovan.