Tidtabeller i Uppsala under 1880 talet

Granen
Inlägg: 2
Blev medlem: 22 dec 2023, 12:05

Tidtabeller i Uppsala under 1880 talet

Inlägg av Granen »

Hej alla!
Jag har köpt och ska spela rollspelet Nordiska Väsen som utspelar sig i Uppsala under 1880 talet. Då jag alltid brukar gå lite för långt så har jag börjar läsa på vart mina spelare skulle kunna ta sig med tåg.

Jag har förstått att det fanns 4 linjer från Uppsala. Stambanan till Stockholm som går söderut, Dalabanan som går österut, stambanan till Gävle som går norrut och det smalare spåret österut mot Länna (och vidare efter spåret byggdes ut).

Men något jag inte har lyckats hitta är hur lång tid det tar? Jag har förstått att stambanan från Stockholm går snabbare än tågen som går på dom smalare spåren till Länna. Men hur mycket är det? Hur ofta tågen går skulle också vara kul o veta. Enligt länkhttps://bygg.uppsala.se/planerade-omrad ... i-uppsala/ tar det 2.5 timmar till Stockholm och tåget går typ 3 gånger om dagen. Men hur är det med dom andra linjerna? Stannar alla tåg på alla stationer? Gick det bara godståg på vissa spår?

Jag är mest intresserad av hur det ser ut runt omkring Uppsala. Utan för Uppsala län är för långt bort då allt spelande kommer vara runt omkring Uppsala.
harald
Inlägg: 84
Blev medlem: 15 dec 2023, 16:29
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Tidtabeller i Uppsala under 1880 talet

Inlägg av harald »

Inskannade gamla tidtabeller finns här: http://www.samlingsportalen.se/all/sver ... ioner.html
Granen
Inlägg: 2
Blev medlem: 22 dec 2023, 12:05

Re: Tidtabeller i Uppsala under 1880 talet

Inlägg av Granen »

Tack!!
Granis
Inlägg: 37
Blev medlem: 19 dec 2023, 11:54

Re: Tidtabeller i Uppsala under 1880 talet

Inlägg av Granis »

Granen skrev: 22 dec 2023, 13:34 Jag har förstått att det fanns 4 linjer från Uppsala. Stambanan till Stockholm som går söderut, Dalabanan som går österut, stambanan till Gävle som går norrut och det smalare spåret österut mot Länna (och vidare efter spåret byggdes ut).
Kanske lite petitesskommentarer här, men det ska ju handla om 1880-tal, så: "Dalabanan" gick/ går inte österut utan västerut. Namnet -ibland benämnd "Salabanan" under modern tid (typ)- är dock ett modernt påfund. Egentligen är det ju den som är (norra) stambanan som via Krylbo sedan går norrut. Banan direkt från Uppsala och norrut, mot Gävle, skulle idag väl kallas "Gävlebanan" och var aldrig någon stambana utan privata Upsala- Gefle Jernväg (UGJ) när den byggdes på 1870-talet. Så småningom (typ) insåg väl staten sitt misstag med att inte bygga stambanan längs kusten varför UGJ och fortsättningen Ostkustbanan (OKB) från Gävle till Sundsvall (kallades väl då "Trafikförbundet (?) Uppsala- Norrland") förstatligades på 1930-talet. Banan åt sydväst, Uppsala- Enköpings Järnväg, tillkom först 1912 så den fanns ju inte på 1880-talet.

/ L G
Eje Larsson
Inlägg: 4
Blev medlem: 16 dec 2023, 16:08

Re: Tidtabeller i Uppsala under 1880 talet

Inlägg av Eje Larsson »

OKB (Gävle - Sundsvall - Härnösand) öppnades 1927. UGJ hade tillsammans med staten ägarintressen i OKB. När lågkonjunkturen drabbade landet i början på 30-talet hade OKB ännu inte hunnit bygga upp några ekonomiska reserver. 1933 var banan akut konkurshotad. Eftersom staten låg ute med lån till OKB ville man inte att den skulle gå i konkurs. Man befarade att även UGJ som dittills haft god ekonomi skulle dras med i fallet p.g.a. sina lån till OKB. Därför övertogs båda banorna av staten från 1.8 1933. UGJ trafikerade Gävle - Ockelbo, GOJ, som inte omfattades av beslutet om statsövertagande. Några tankar om UGJ - GOJ som en stambana verkar inte ha funnits då. Huvuddelen av trafiken på Övre Norrland gick via Norra Stambanan Uppsala - Krylbo - Storvik - Ockelbo fram till tidtabellsrevolutionen 1968. Då fick f.d. UGJ och GOJ överta denna trafik. OKB elektrifierades inte förrän 1953 och framåt.
mormorsgruvan
Inlägg: 178
Blev medlem: 11 jan 2024, 08:46

Re: Tidtabeller i Uppsala under 1880 talet

Inlägg av mormorsgruvan »

"Tågtidtabellen" började utges år 1887. 300 sidor för endast 50 öre.
harald
Inlägg: 84
Blev medlem: 15 dec 2023, 16:29
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Tidtabeller i Uppsala under 1880 talet

Inlägg av harald »

50 öre var inte "endast" år 1887. Det motsvarar 41,52 i år om man jämför priser. Jämför man i stället löner för arbetare så motsvarar det 682,40.
Skriv svar