När byttes bron?

OlleThåström
Inlägg: 9
Blev medlem: 15 dec 2023, 16:47

När byttes bron?

Inlägg av OlleThåström »

Detta är en bild på järnvägsbron över Höje å, Källbybron kallad, vid Lund fotograferad 1913 (enligt digitaltmuseum.se). Den bör ha funnits kvar många år. Men när byttes bron ut? Det har jag inte lyckats få klarhet i. Men här i detta forum finns förstås någon som vet!

Bild JvmKBED00573
JvmKBED00573.jpg
JvmKBED00573.jpg (193.87 KiB) Visad 554 gånger
K Lemming
Inlägg: 71
Blev medlem: 21 dec 2023, 23:31

Re: När byttes bron?

Inlägg av K Lemming »

Inget svar på din fråga men en fråga på ämnet. Har bron bytts ytterligare en gång nu i samband med fyrspårsbygget eller har det tillkommit en ytterligare bro för dom nya spåren? Eller slutar fyrspåret söder om bron?
OlleThåström
Inlägg: 9
Blev medlem: 15 dec 2023, 16:47

Re: När byttes bron?

Inlägg av OlleThåström »

Och då får jag fylla på med ytterligare en tilläggsfråga - Var det dubbelspår på bron på bilden (redan 1913)? Det ser nästan ut så. På nya ortofoton ser det ut som om spåren 3+4 är nyare än 1+2. Så bron bör ha byggts om vid två tillfällen. Ortofoton 1960 och 1975 ser ut som 2 spår.
Göran Kannerby
Inlägg: 65
Blev medlem: 01 jan 2024, 10:44

Re: När byttes bron?

Inlägg av Göran Kannerby »

K Lemming skrev: 02 mar 2024, 20:57 Inget svar på din fråga men en fråga på ämnet. Har bron bytts ytterligare en gång nu i samband med fyrspårsbygget eller har det tillkommit en ytterligare bro för dom nya spåren? Eller slutar fyrspåret söder om bron?
Ny bro.

Den äldre av dagens broar byggdes sannolikt intill sin föregångare då det varit en annars omotiverad krök på banan.
K Lemming
Inlägg: 71
Blev medlem: 21 dec 2023, 23:31

Re: När byttes bron?

Inlägg av K Lemming »

Göran Kannerby skrev: 02 mar 2024, 21:59
K Lemming skrev: 02 mar 2024, 20:57 Inget svar på din fråga men en fråga på ämnet. Har bron bytts ytterligare en gång nu i samband med fyrspårsbygget eller har det tillkommit en ytterligare bro för dom nya spåren? Eller slutar fyrspåret söder om bron?
Ny bro.

Den äldre av dagens broar byggdes sannolikt intill sin föregångare då det varit en annars omotiverad krök på banan.
Du får gärna förtydliga dig. Ny fyrspårsbro eller en ytterligare tvåspårsbro? Du nämner "den äldre av dagens broar" vilket jag bara kan tolka som att tvåspårsbron som fanns fram till fyrspårsbygget påbörjades fortfarande finns kvar så att det tillkommit ytterligare en tvåspårsbro.
Lennart Fransson
Inlägg: 25
Blev medlem: 11 feb 2024, 10:26

Re: När byttes bron?

Inlägg av Lennart Fransson »

Göran Kannerby skrev: 02 mar 2024, 21:59
K Lemming skrev: 02 mar 2024, 20:57 Inget svar på din fråga men en fråga på ämnet. Har bron bytts ytterligare en gång nu i samband med fyrspårsbygget eller har det tillkommit en ytterligare bro för dom nya spåren? Eller slutar fyrspåret söder om bron?
Ny bro.

Den äldre av dagens broar byggdes sannolikt intill sin föregångare då det varit en annars omotiverad krök på banan.
Nu har jag sällan ärende så långt söderut i landet, och har inte direkt följt fyrspårsbygget (räknar med att premiäråka nu i mars), men jag vill fritt ur huvudet minnas att det är ungefär såhär: Runt 1980 byttes bron till en ny, som för att minimera trafikavbrottet byggdes intill den bro som ersattes, vilken i sin tur inte behöver vara samma bro som på bilden i ursprungsinlägget. I samband med bygget av fyrspåret nyligen tillkom en tvåspårig bro, som kan ligga i samma läge som den som ersattes omkring 40 år tidigare,
OlleThåström
Inlägg: 9
Blev medlem: 15 dec 2023, 16:47

Re: När byttes bron?

Inlägg av OlleThåström »

Lennart Fransson skrev: 03 mar 2024, 07:24 .... fritt ur huvudet minnas att det är ungefär såhär: Runt 1980 byttes bron till en ny, som för att minimera trafikavbrottet byggdes intill den bro som ersattes, vilken i sin tur inte behöver vara samma bro som på bilden i ursprungsinlägget. I samband med bygget av fyrspåret nyligen tillkom en tvåspårig bro, som kan ligga i samma läge som den som ersattes omkring 40 år tidigare,
Det låter troligt tillsammans med annat jag sett, t.ex. en bild från 1975 där "1913 års bro" är med.

Men om vi börjar från allra första början; Malmö-Lund var klar 1856 och då borde det ha varit en annan bro och enkelspår.
Hur såg den konstruktionen ut? Finns någon bild?

Nästa fråga blir: När byggdes "1913 års bro", den med underhängda parabelfackverk?
Och var det redan då en dubbelbro? 1913 ser det ut som det var det enligt en delförstoring. Och var det alltså dessa broar som låg kvar ända till 1980.

Mellan 1980 och 2020 var det alltså en dubbelspårsbro?
1913-JvmKBED00573.jpg
1913-JvmKBED00573.jpg (178.6 KiB) Visad 384 gånger
Edit: Facebookssidan https://www.facebook.com/fyrsparet. Fyrspåret ger svar på hur det ser ut nu.
Skriv svar