HvSJ lok 1
-
- Inlägg: 20
- Blev medlem: 15 dec 2023, 12:48
HvSJ lok 1
Hej!
Jag har en yngre bekant i en annan del av vår värld och som märkligt nog bl a "nördat in sig" på svenska smalspåriga järnvägar och museibanor. Han gör 3D-modeller av svenska ånglok. Han har nu bett mig om mer fakta om Hvetlanda-Sävsjö Järnväg lok nr 1 VITTALA. Alltså tillverkare, han tror det är MV, tillverkningsår och nummer. Gärna en del om lokets historik från "vaggan till graven" och annat som kan vara intressant!
Hälsningar
Torbjörn
Jag har en yngre bekant i en annan del av vår värld och som märkligt nog bl a "nördat in sig" på svenska smalspåriga järnvägar och museibanor. Han gör 3D-modeller av svenska ånglok. Han har nu bett mig om mer fakta om Hvetlanda-Sävsjö Järnväg lok nr 1 VITTALA. Alltså tillverkare, han tror det är MV, tillverkningsår och nummer. Gärna en del om lokets historik från "vaggan till graven" och annat som kan vara intressant!
Hälsningar
Torbjörn
Re: HvSJ lok 1
Lite information hittar man på här, https://www.historiskt.nu/smalsp/hvj/hvj_fakta.html.
Bland annat följande text, "Inför banbyggnadsarbetet av HvMJ, 1905, hade HvSJ förpliktat sig att överlåta ett ånglok och några godsvagnar till HvMJ. Ångloket som överläts blev lok nummer 1 "HVETLANDA".
Som ersättning för lok nummer 1 beställde man ett nytt tanklok från Motala Verkstad. Nu blev det ett större modernt ånglok med axelföljden 1D. Loket levererades 1907 och numrerades som nummer 1 och fick namnet "VITTALA".."
Bland annat följande text, "Inför banbyggnadsarbetet av HvMJ, 1905, hade HvSJ förpliktat sig att överlåta ett ånglok och några godsvagnar till HvMJ. Ångloket som överläts blev lok nummer 1 "HVETLANDA".
Som ersättning för lok nummer 1 beställde man ett nytt tanklok från Motala Verkstad. Nu blev det ett större modernt ånglok med axelföljden 1D. Loket levererades 1907 och numrerades som nummer 1 och fick namnet "VITTALA".."
-
- Inlägg: 20
- Blev medlem: 15 dec 2023, 12:48
Re: HvSJ lok 1
Tack, jag missade att kolla där, utförlig info.
-
- Inlägg: 8
- Blev medlem: 04 mar 2024, 10:31
Re: HvSJ lok 1
Knappast ett "modernt ånglok" när det byggdes 1907. Mer typiskt Motala 1890-tal, med ledskenegnistsläckare, planslider och Allanslidstyrning.
Men ett klart intressant lok som prototyp till Sveriges kanske bästa och mest karaktäristiska smalspårsånglok: Motalas Np-lok. Levererat till en stor mängd banor under flera decennier i ständigt nya detaljutföranden.
För övrigt, var kom namnet Vittala ifrån (låter finskt)?
Dag B
Men ett klart intressant lok som prototyp till Sveriges kanske bästa och mest karaktäristiska smalspårsånglok: Motalas Np-lok. Levererat till en stor mängd banor under flera decennier i ständigt nya detaljutföranden.
För övrigt, var kom namnet Vittala ifrån (låter finskt)?
Dag B
Re: HvSJ lok 1
Vittala, eller Vitala, var en stad som enligt sagorna var en föregångare till Vetlanda.
(källor: tidningar.kb.se och Wikipedia)
(källor: tidningar.kb.se och Wikipedia)
Re: HvSJ lok 1
Hittade under rullande material och Motala verkstad.
Tillverknings-nummer: 398
Tillverkningsår: 1907
Spårvidd: 891
Axelföljd: 1D
Järnvägens signatur: HvSJ
Lokets nummer: 1
Anmärkning, Namn, Littera: VITTALA
-
- Inlägg: 221
- Blev medlem: 16 dec 2023, 01:37
Re: HvSJ lok 1
Loket blir N3p 4046 och slopas 1954 och skrotas året efter.
Systerloket VJ 6 blir N3p 4047, verkar ha fått överhettare under 1949, slopas 1959 och skrotas året därefter.
Systerloket VJ 6 blir N3p 4047, verkar ha fått överhettare under 1949, slopas 1959 och skrotas året därefter.
-
- Inlägg: 39
- Blev medlem: 25 dec 2023, 21:42
Re: HvSJ lok 1
Några noteringar gällande fd VJ 1 och 6:
1946-08-14 Mbr 175/46 Mbr 522/40
Skrivelse till Kalmar V
På litt N3p nr 3046 som är intaget på Kalmar V för revision skall följande ändringsarbeten utföras: Undersmörjning, ormroster, fallrost, större kolbehållare, ångvärmeledning. Ombyggs till överhettning vid revision klass II A.
1946-09-02 Mbr 522/40 Mbr 175/46
Skrivelse till Kalmar V
På litt N3p nr 3046 som är intaget på Kalmar V för revision klass III A skall följande ändringsarbeten utföras: Tryckluftbromsapparater, tryckluftsandning, ångbroms och AGA-belysning.
1946-12-23 Mbr 175/46
Skrivelse till Kalmar V
På litt N3p nr 3047 som är intaget på Kalmar V för revision klass III A skall följande ändringsarbeten utföras: Undersmörjning, tryckluftbromsapparater, tryckluftsandning, ångbroms, AGA-belysning, ormroster, större kolbehållare och ångvärmeledning. Ombygges till överhettning vid revision klass II A.
1953-05-05 Miö 27
Rapport
Litt N3p nr 3046 från 27ms till 36ms 1953-05-01
Litt N3p nr 3047 från 27ms till 36ms 1953-05-01
1946-08-14 Mbr 175/46 Mbr 522/40
Skrivelse till Kalmar V
På litt N3p nr 3046 som är intaget på Kalmar V för revision skall följande ändringsarbeten utföras: Undersmörjning, ormroster, fallrost, större kolbehållare, ångvärmeledning. Ombyggs till överhettning vid revision klass II A.
1946-09-02 Mbr 522/40 Mbr 175/46
Skrivelse till Kalmar V
På litt N3p nr 3046 som är intaget på Kalmar V för revision klass III A skall följande ändringsarbeten utföras: Tryckluftbromsapparater, tryckluftsandning, ångbroms och AGA-belysning.
1946-12-23 Mbr 175/46
Skrivelse till Kalmar V
På litt N3p nr 3047 som är intaget på Kalmar V för revision klass III A skall följande ändringsarbeten utföras: Undersmörjning, tryckluftbromsapparater, tryckluftsandning, ångbroms, AGA-belysning, ormroster, större kolbehållare och ångvärmeledning. Ombygges till överhettning vid revision klass II A.
1953-05-05 Miö 27
Rapport
Litt N3p nr 3046 från 27ms till 36ms 1953-05-01
Litt N3p nr 3047 från 27ms till 36ms 1953-05-01
-
- Inlägg: 20
- Blev medlem: 15 dec 2023, 12:48
Re: HvSJ lok 1
Stort tack Anders för uttömmande svar ! Jag ska vidarebefordra detta till den unge mannen, 16 år, som bor i Thailand. Han skriver alldeles utmärkt engelska så med lite hjälp av Google translate blir det bra !