Dromopetard

Jim Hansson
Inlägg: 19
Blev medlem: 19 dec 2023, 21:55

Re: Dromopetard

Inlägg av Jim Hansson »

Sven-Olof Johansson skrev: 26 feb 2024, 17:56 Var det verkligen en Dromopetard? Någon form av hastighetsövervakning efter ett tag var det eftersom största hastighet var 20 km/tim. Eftersom man kunde gå in och läsa av hastigheten på en skrivare på dåvarande tågexpeditionen så tror jag att hastigheten lästes av på annat sätt. Kommer inte ihåg att namnet Dromopetard kom upp.
Kanske jag som minns fel efter alla år.
Jim
Sven-Olof Johansson
Inlägg: 25
Blev medlem: 16 dec 2023, 16:59

Re: Dromopetard

Inlägg av Sven-Olof Johansson »

Skall försöka forska med andra kollegor. 40 år är ändå lång tid tillbaka. Men jag är nog hundra procent säker att man kunde läsa av tågens hastighet på tågexpeditionen.
Sven-Olof Johansson
Inlägg: 25
Blev medlem: 16 dec 2023, 16:59

Re: Dromopetard - Ej sista gången i Linköping.

Inlägg av Sven-Olof Johansson »

Har kontrollerat med några gamla kollegor, både lokförare och tågklarerare, och man mätte hastigheten på annat sätt än med Dromopetard. Mätningarna skrevs alltid ut på en skrivare på tågexpeditionen. Var hastigheten för hög var banavdelningen tvungna att syna av bron. Hände ett par gånger med utskällning av lokala Banmästaren som påföljd. Det senare enligt en kollega som kört lite för fort med ett Y6-tåg. Linköping var under den tiden inte ATC-utrustat.
Så sista gången en Dromopetard användes var inte i Linköping utan på någon annan plats.
Skriv svar