Pa 89 'Lejonet' -> Skånska Cementgjuteriet 11

kirby
Inlägg: 17
Blev medlem: 17 dec 2023, 17:07

Pa 89 'Lejonet' -> Skånska Cementgjuteriet 11

Inlägg av kirby »

Enligt SJ-Lok.se - Pa 89 Beyer 1867 "Lejonet". Omlittererades 1886 från SJ P 89. Slopat 1907. Sålt 1910 till AB Skånska Cementgjuteriet 11. Skrotat 1928.

Vad uppgifter hade loket med AB Skånska Cementgjuteriet 11? Hyras det ut?

https://www.svenska-lok.se/damp.php?s=1 ... Pa&typenr=

Tackar
Kirby
Conny Sernfalk
Inlägg: 34
Blev medlem: 23 dec 2023, 19:42

Re: Pa 89 'Lejonet' -> Skånska Cementgjuteriet 11

Inlägg av Conny Sernfalk »

Svenska-lok.se innehåller många felaktigheter och anger ej några källor men i detta fall är det allmänna uppgifter som återfinns i både Normalspåriga ånglok vid Statens Järnvägar (SJK 13) och boken Ånglok vid Sveriges industrier.
Loket anges som afskrifven i Str77 1910-01-01 och säljs samma år till Skånska Cementgjuteriet AB där det enligt ovanstående böcker erhöll inventarienr 11. På det kända fotot från Boda grusgrop 1926 syns ingen märkning.
Enligt Wikipedia genomgick även företaget Skånska Cementgjuteriet (numer Skanska) ett förändring till att bli ett mer bygg- och anläggningsföretag.
Eftersom loket sägs tjänstgjort vid DVVJ anläggande (bl.a genom fotot i Boda grusgrop 1926) ställs din grundfråga på sin spets. Hyrdes loket ut till företag / DVVJ som anlade järnvägen eller var det Skånska Cementgjuteriet som var delaktiga i anläggningen av DVVJ t.ex. broar och hus?
Enligt en privatperson ska loket ha funnits kvar vid DVVJ 1928 och samma år som det skrotades.
89 Pa 1926 Boda grusgrop foto Nybergska saml Järnvägsmuseet.jpg
89 Pa 1926 Boda grusgrop foto Nybergska saml Järnvägsmuseet.jpg (144.49 KiB) Visad 295 gånger
kirby
Inlägg: 17
Blev medlem: 17 dec 2023, 17:07

Re: Pa 89 'Lejonet' -> Skånska Cementgjuteriet 11

Inlägg av kirby »

Tack Conny för svaret.

Meningen backom min fråga är att någon hade föreslog att efter lokets användning på DDVJ, hyrdes ut loket till ÅmÅJ för grusningen. Jag har inte sett någon bevis för det här och är lite tvivelaktigt.

Om jag förstår rätt, du är tvivelaktigt om hela historien.

När jag har tittat i NAD om Skånska arkiv verkar det att det skulle ta länge att hitta uppgifter.

Tackar Kirby
Skriv svar