Vad är en smörjvagn?

Jan_Murberger
Inlägg: 135
Blev medlem: 27 dec 2023, 18:33

Vad är en smörjvagn?

Inlägg av Jan_Murberger »

I en tråd om rammsäkra vagnar läser jag om smörjvagn. Vad anvädes de till, vilken littera och i vilka tåg?
Museiintendent på Rubensgårdens skogsmuseum och modelljärnvägsfabrikör på H0Fidelity.se samt bloggar på halvnollan.blogg.se
torbjorn_forsman
Inlägg: 29
Blev medlem: 20 dec 2023, 19:38

Re: Vad är en smörjvagn?

Inlägg av torbjorn_forsman »

En enkel googling utvisar att den i Sverige mest kända smörjvagnen tycks ha varit RB 880. Det finns olika uppgifter om littera, t ex BP, Bp och Bop, jag avstår från att spekulera i vilket som är eller var korrekt under vilken tidsperiod. Den tycks i varje fall ha tagits med i ordinarie persontåg någon eller några gånger i veckan. Syftet är/var att smörja rälsen för att minska slitage och gnissel i skarpa kurvor.
Smörjvagnar verkar också vara vanliga i spårvägssammanhang.
Ulf L Eriksson
Inlägg: 71
Blev medlem: 19 dec 2023, 21:00
Ort: Luleå

Re: Vad är en smörjvagn?

Inlägg av Ulf L Eriksson »

Vad som sig tilldragit på RB är totalt obekant, åtminstone för mig.
Men var det inte så att även de 12 st sitt- och resgodsvagnarna som en tid gick utrustade med rälssmörjningsutrustning i boggin under resgodsrummet och därvid fick littera BF1G också kallades "smörjvagnar"? Om inte världsberömda i hela Sverige så i vart fall betydligt mer talrika. Var det inte också så att när utrustning för samma ändamål sattes upp på Rc-lok dessa i vissa sammanhang kallades "smörjlok"
Skriv svar