Farväl till framtida rullande Xoa5 221 ?

mormorsgruvan
Inlägg: 256
Blev medlem: 11 jan 2024, 08:46

Re: Farväl till framtida rullande Xoa5 221 ?

Inlägg av mormorsgruvan »

Kan vi inte bygga nytt då?

Visst kan järnvägsmusei vänner bygga nytt åt järnvägsmuseum. Med lite träning kan vi mura 400 tegelstenar per timme.
Tegelstenar får vi gratis där hus rivs.
Självfallet måste vi vara motiverade till att utföra detta arbete. Kanske är det bara 1% av medlemmarna som har så stort intresse för Xoa5, att de kommer att ställa upp. Detta borde naturligtvis ha gjorts redan för 10-20 år sedan. Klockan har slagit 12.
Senast redigerad av mormorsgruvan den 02 mar 2024, 21:33, redigerad totalt 1 gånger.
mormorsgruvan
Inlägg: 256
Blev medlem: 11 jan 2024, 08:46

Re: Farväl till framtida rullande Xoa5 221 ?

Inlägg av mormorsgruvan »

Micke Carlsson skrev: 04 jan 2024, 22:28
Anders Järvenpää skrev: 04 jan 2024, 18:29
Vi lever i fria demokratiska samhällen. Om vi vill ändra på museiväsendets uppgift sker det via debatter och valurnorna.
Eller genom arbete.
K Lemming
Inlägg: 76
Blev medlem: 21 dec 2023, 23:31

Re: Farväl till framtida rullande Xoa5 221 ?

Inlägg av K Lemming »

mormorsgruvan skrev: 02 mar 2024, 21:18 Kanske är det bara 1% av medlemmarna som har så stort intresse för Xoa5, att de kommer att ställa upp. Detta borde naturligtvis ha gjorts redan för 10-20 år sedan. Klockan har slagit 12.
Vilka medlemmar?

Med ditt resonemang att "detta borde naturligtvis ha gjorts redan för 10-20 år sedan. Klockan har slagit 12." så finns det rejält med gamla järnvägsfordon ståendes, ånglok m.m., som stått i mer än 20 år och som då alltså bara bör skrotas för "klockan har slagit 12". 🤔
Senast redigerad av K Lemming den 03 mar 2024, 13:22, redigerad totalt 3 gång.
Micke Carlsson
Inlägg: 61
Blev medlem: 17 dec 2023, 11:10

Re: Farväl till framtida rullande Xoa5 221 ?

Inlägg av Micke Carlsson »

Johan Vinberg skrev: 06 jan 2024, 19:22 Nyfiken fråga: (ej ifrågasättande) Jag visste inte att cortenstål också var fuktbestänidgt? Endast värmebeständigt (som exempel på alla rostrbuna skorstenar på värmeverk).
På ULJ anvönds cortenstål i sotskåpen och asklådorna på de åmglok som är i drift - och på den under revision SRJ 28 Stortysken.
Även svenska personvagnar av "60-talsmodell" är byggda med cortenstål i korgarna.

Ännu har ingen byggt järnvägsfordon i Hardox men det vore, om inte annat, lite häftigt :-)
K Lemming
Inlägg: 76
Blev medlem: 21 dec 2023, 23:31

Re: Farväl till framtida rullande Xoa5 221 ?

Inlägg av K Lemming »

järnvägsungdomen skrev: 03 mar 2024, 15:53 Man kan inte renovera allt. Vilken museiförening har råd att renovera alla sina fordon och tiden dessutom?. Att sitta och gnälla över att fordon skrotas är bara patetiskt av den anledningen att de som säger mest gör oftast ingenting själva för att renovera fordonen. Varken ekonomiskt eller praktiskt.
Och vad vet du överhuvudtaget om vad jag (eller andra för den delen) som är kritiska mot skrotningen gör för att renovera och jobba med museifordon? Men tiden (och ekonomi) räcker inte till för oss att fara runt och vara aktiv i alla Sveriges museiföreningar som du kanske förstår. För övrigt är det ett statligt museum vi pratar om som äger fordonet i fråga och inte någon medlemsförening.

Dessutom har det inte överhuvudtaget pratats om något krav på renovering utan det handlar om att motorvagnen ska skrotas och att därmed försvinner alla möjligheter till en eventuell framtida revision och driftsättande av motorvagnen som är den enda i sitt slag bevarad och är vårt första "snabbtåg" (ja Xoa8 var ett år före men någon sådan finns inte kvar, tyvärr, då dessa dessutom var vackrare i mitt tycke), lite av 40-talets X2(000).

Skrota ut lite av annat mindre unikt. För att ta ett exempel, varför bevaras t.ex N loket som står i beredskapsskjulet och som fått donera koppelstång och vevstake (möjligen ytterligare delar) till det driftsatta N 576. Börja med att skrota det så är nästan halva längden av Xoa5 motorvagnens spårmeter uppnådd. Hur många B lok behövs det t.ex. sparas?

Däremot är det patetiskt att sitta och fälla domar och omdömmen över andra personer som du vet absolut ingenting om, och uppenbarligen vet du inte heller något om ägandeförhållandena till Xoa5:an då du pratar om föreningar som inte har med saken att göra öht.
Granis
Inlägg: 47
Blev medlem: 19 dec 2023, 11:54

Re: Farväl till framtida rullande Xoa5 221 ?

Inlägg av Granis »

Ni har båda rätt, liksom. Även om det blir lite ”äpplen och päron” när man jämför ett statligt skattefinansierat museum med ideella föreningar, som väl sign Klemming också är inne på. ”Se över samlingarna” är nåt alla behöver göra innan tiden och naturens krafter gör det åt en. Ett skattefinansierat museum kanske måste göra det mer än en ideell förening, även om dessa givetvis också har ekonomi och andra resurser att väga in i besluten. Eller också att man skjuter på/ undviker dessa då man ”tänker med hjärtat” och har förhoppningar (önsketänkanden?) om att ”det kommer att lösa sig i framöver”? Där man kanske har dålig koll på tiden och vad den har för effekter. Och en fordonsförteckning är en bevarandeplan… :|

Synpunkter på prioriteringar i detta sammanhang (också) kan man naturligtvis ha. Och som skattebetalare på museer. Vad gäller just Järnvägsmuseum så har t ex jag redan för flera år sedan nämnt detta med att man lät en unik korg (med underrede, vill jag minnas) till en ”träboggihilding” litt UBFo gå till skrot när föregående ägaren NBVJ inte ansåg att de kunde behålla den. Medan Jvm hade en lämplig dragkraft (litt Yo1) till den och rimligen resurser. Om man hade velat. Samtidigt som Jvm jobbade för att kunna renovera ytterligare ett F-ånglok som ”superdriftslok”, eller nåt sånt. Och det är ju mer spektakulärt än ett rälsbussläp…. Och nu (typ) blev det inget med nåt av detta då.

Nu kanske det blir ”lite äpplen och päron” där också (Jvm ägde ju inte släpet/ korgen), men det är just i detta sammanhang saker måste ske för att resurser och insatser ska kunna prioriteras på rätt sätt. Vilket givetvis bygger på samverkan och enighet. Där man då måste ta hänsyn till elementär civilrätt, äganderätt inte minst, så där styrmedlet blir ”morötter” och inte ”piskor”. En nationell bevarandeplan kopplad till ekonomiska styrmedel =bidrag t ex. Men i den mån såna finns blir den tilldelade summan låg och andra resurser behövs ju också. Och inget i dagsläget pekar väl på utökade bidrag på detta område?

Men bevarandeplaner utan styrmedel blir bara rekommendationer och pappersprodukter. Där framförallt föreningarna ändå gör som de vill. Och oftast då vad de tror. Eller hoppas… För finansierade museer kanske det blir nåt annat. Men nåt som kanske inte alltid önskas då..

/ L G
HenrikR
Inlägg: 31
Blev medlem: 02 jan 2024, 12:48

Re: Farväl till framtida rullande Xoa5 221 ?

Inlägg av HenrikR »

N 641 står utomhus, ej i lokhus./HP
K Lemming
Inlägg: 76
Blev medlem: 21 dec 2023, 23:31

Re: Farväl till framtida rullande Xoa5 221 ?

Inlägg av K Lemming »

HenrikR skrev: 04 mar 2024, 17:51 N 641 står utomhus, ej i lokhus./HP
Ok, det kan inte vara många år den gjort det. Men då finns ju halva spårmetern för Xoa5:s motorvagn där oavsett. Förvarad utomhus väl förpackad är ändå bättre än oåterkallelig skrotning.

Vad har då förärats 641:s plats i lokhuset då?
Det är väl inte många andra lok i samlingarna som har N-lokets Löb och mitt minne av det aktuella lokhuset var att fordonen stod i princip buffert mot buffert från gavel till gavel.
HenrikR
Inlägg: 31
Blev medlem: 02 jan 2024, 12:48

Re: Farväl till framtida rullande Xoa5 221 ?

Inlägg av HenrikR »

Vad som står exakt var i JVM lokhus är inget jag vill diskutera öppet eftersom det kan påverka "oönskade element" att göra inbrott, stjäla grejor och klottra.

Sedan är det inte så enkelt att 10 m ut blir 20+ meter in. Det är en mycket tuff prio vad som kan stå inne eller inte samt ett enormt pussel särskilt nu när fordon som ska till utställningen ska ut, AGEVE är vi uppsagda från, och inomhusbehoven växer. I din värld verkar det enkelt, i vår är det en helt annan sak. Vi sitter med alla fakta och parametrar, inte många har tillgång till hela bilden.

Att därför diskutera exakt varför vi gjorde si eller så ger inte direkt något än mer tyckande från ej insatta personer. Men vill du veta mer kan jag förklara om du mailar mig under ditt riktiga namn.

Henrik Reuterdahl, JVM
henrik.reuterdahl@smtm.se
K Lemming
Inlägg: 76
Blev medlem: 21 dec 2023, 23:31

Re: Farväl till framtida rullande Xoa5 221 ?

Inlägg av K Lemming »

HenrikR skrev: 07 mar 2024, 16:43 Vad som står exakt var i JVM lokhus är inget jag vill diskutera öppet eftersom det kan påverka "oönskade element" att göra inbrott, stjäla grejor och klottra.

Sedan är det inte så enkelt att 10 m ut blir 20+ meter in. Det är en mycket tuff prio vad som kan stå inne eller inte samt ett enormt pussel särskilt nu när fordon som ska till utställningen ska ut, AGEVE är vi uppsagda från, och inomhusbehoven växer. I din värld verkar det enkelt, i vår är det en helt annan sak. Vi sitter med alla fakta och parametrar, inte många har tillgång till hela bilden.

Att därför diskutera exakt varför vi gjorde si eller så ger inte direkt något än mer tyckande från ej insatta personer. Men vill du veta mer kan jag förklara om du mailar mig under ditt riktiga namn.

Henrik Reuterdahl, JVM
henrik.reuterdahl@smtm.se
Och varför skulle det öka risken för inbrott och stöld i lokhuset på museiområdet för att du berättar vad som fått N 641:s plats i lokhuset? Inbrott i ett lokhus för att klottra? Den var ny för mig, klottrare vill ju att deras klotter ska synas. 😉

Nej 10 meter kan aldrig bli 20 meter, det förstår vem som helst och är inte heller något som påståtts. Men det finns en hel del mer "bös" som känns mindre bevaransvärt än Xoa5:an och som skulle kunna släppa till resterande 14 meter, antingen under tak eller utomhus efter att 641 skrotet skrotats. För som jag skrev, utomhusförvaring väl inpackad är bättre än en oåterligkallelig skrotning.

Enkelt och enkelt, det har väl aldrig påståtts, men särskilt svårt är det inte. Det är ju knappast som så att var endaste spårmeter museet har till förfogande är fylld med fordon. På Nynäs t.ex finns det bra med spårmeter på spåren som leder till lokhusen, det är ju knappast som så att ni växlar in och ut ur dessa lokhus var och varannan vecka.

En annan lösning är att bygga ett spår som ej är anslutet till några spår och ställa Xoa5:an på detta, det rör sig ju om en långtidsförvaring så det finns isåfall inget behov av att växla om Xoa5:an då och då.

Det handlar om vad som anses bevaransvärt och vilka prioriteringar museet väljer utifrån detta. Man kan undra vad som var så viktigt med att totalrenovera en T21 som det redan finns bevarade exemplar av i landet och samtidigt anse att det enda exemplaret av en Xoa5 enbart är värd att skrotas.

Museet finansieras delvis av våra gemensamma skattepengar, kan du/ni då inte föra diskussionen öppet på Järnvägsmuseivänners forum om hur ni tänker kring att motivera skrotningen av Xoa5:an. Underligt.

Jag ser ingen poäng i att hålla någon privat mailkontakt med dig angående detta. Jag har hört en hel del i museitågsbranchen kring Xoa5 frågan och då uppgifter direkt från folk som frekventerar museet i Gävle bra mycket oftare än jag själv gör numera och många är väldigt kritiska till skrotningsbeslutet för motorvagnen men få vågar uttrycka det offentligt. Då jag och fler med mig vet vilket skitsnack det pågår bland vissa personer på JVM rörande personer som inte "rättar in sig i leden" eller "passar in" i "klubben för inbördes beundran" ser jag ingen anledning till att maila dig under "mitt rätta namn", om det nu eventuellt skulle vara något annat än K Lemming. 🤔😉
Låst