Xoa5-turer 1956

Jan-Anders Wihrén
Inlägg: 24
Blev medlem: 23 dec 2023, 09:11

Xoa5-turer 1956

Inlägg av Jan-Anders Wihrén »

I mitten av 1950-talet användes Xoa5 bland annat i xt 45 och 46 Stockholm C (Cst) - Malmö C M) och åter (Skåningen). Xt 45 avgick Cst 16.40 dagligen och ankom M 23.05. Xt 46 avgick M 16.33 dagligen och ankom Cst 23.15. När jag tittade igenom tågordning för Hässleholm fr.o.m. 3 juni 1956 fick jag syn på att det för två persontågspar M - Cr (Kristianstad C) angavs Xoa5 dagligen utom vardag före sön- och helgdag. Efter att ha konsulterat Sveriges Kommunikationer och grafiska tidtabeller för samma tid kan konstateras att Xoa5 har meranvänts för detta tågpar i stället för att ha stått still i Malmö. Xoa5 gick då i följande tåglägen: Pt 1722 avg M 8.30, ank Hässleholm (Hm) 9.32 Uppehåll endast i Lund (Lu) för påstigande och i Eslöv (E). I Hm byttes tågnummer till pt 603 avg Hm 9.34, ank Cr 10.00 (utan uppehåll). Återfärden gick som pt 604 avg Cr 12.50, ank Hm 13.16 och pt 1725 avg Hm 13.18, ank M 14.20 med uppehåll i E och Lu (avstigande).
Xoa5 fanns i endast sex exemplar (byggår 1948). Jag antar att de även användes Cst - G (Göteborg C) från 1948 och fram på 1950-talet men gick de på fler linjer då (förutom till Cr). Själv åkte jag en gång flera år senare G - M i Xoa5 och under sin sista aktiva tid framfördes de i en del persontåg lite varstans i landet.
Anders Wejryd
Inlägg: 7
Blev medlem: 18 dec 2023, 09:35

Re: Xoa5-turer 1956

Inlägg av Anders Wejryd »

Tidigt gick Xoa5 i Mälardalen, snart nog ersatt av TGOJ Yoa104. Alltså expresståget med detta namn, som gjorde en sväng Stockholm-Örebro och åter förmiddag/eftermiddag.
Senast redigerad av Anders Wejryd den 11 mar 2024, 22:12, redigerad totalt 1 gånger.
mormorsgruvan
Inlägg: 179
Blev medlem: 11 jan 2024, 08:46

Re: Xoa5-turer 1956

Inlägg av mormorsgruvan »

155 sittplatser och 135 ton. Hur stor var elförbrukningen per passagerare under en resa Stockholm-Malmö eller omvänt.
Har något annat eldrivet tåg haft lika låg elförbrukning ?
Gunnar Lilienberg
Inlägg: 33
Blev medlem: 15 dec 2023, 15:04

Re: Xoa5-turer 1956

Inlägg av Gunnar Lilienberg »

Jag har inga siffror men X16 och X17 var ju erkänt energisnåla.
mormorsgruvan
Inlägg: 179
Blev medlem: 11 jan 2024, 08:46

Re: Xoa5-turer 1956

Inlägg av mormorsgruvan »

Men X16 och X17 gick inte att köra i 135 km/h.
Skriv svar