Efterlysning: Tysk ”Kleinbahn 331” bild och littera.

Jan_Murberger
Inlägg: 80
Blev medlem: 27 dec 2023, 18:33

Efterlysning: Tysk ”Kleinbahn 331” bild och littera.

Inlägg av Jan_Murberger »

Hittade för ett tag sedan en bild från fyrtiotalet med två utländska vagnar. En med platt tak och en med högt tak, bilden var tagen i Sverige. Om någon känner till den på Digitalt Museum- länka gärna.
Det borde ha varit en vagn som förekom även i Tyskland (KB-modellen är ÖBB). Det utmärkande är två gälventiler på båda sidor istället för gälar+lucka, som var vanligare.
Vidare undrar jag om det finns någon bra hemsida eller bok med äldre tyska godsvagnar? Har googlat men hittar inget. Söker bilder på samma littera samt vilken littera vagnarna hade.
Senast redigerad av Jan_Murberger den 09 mar 2024, 17:08, redigerad totalt 1 gånger.
Museiintendent på Rubensgårdens skogsmuseum och modelljärnvägsfabrikör på H0Fidelity.se
Bertil Bengtsson
Inlägg: 36
Blev medlem: 22 dec 2023, 17:30

Re: Efterlysning: Tysk ”Kleinbahn 331” bild och littera.

Inlägg av Bertil Bengtsson »

Godsvagnen "Kleinbahn 331" är en fantasimodell, utan riktig förebild. Korgen ser ut som en preussisk IId8, men otroligt förkortad. Dörren ser tjeckisk ut. Lagergafflar/lagerboxar är rena leksakspåhitt.
Om du kan specificera litet beträffande den bild du sett (så jag får något att söka efter), kan jag kanske hjälpa dig litet.
Berra
Jan_Murberger
Inlägg: 80
Blev medlem: 27 dec 2023, 18:33

Re: Efterlysning: Tysk ”Kleinbahn 331” bild och littera.

Inlägg av Jan_Murberger »

Jag syftar på en vagn som ser ut som en G10, fast med två symmetriskt placerade gälventiler, som på Kleinbahn- vagnen. Därav min referens till denna. Det fanns även en vagn med högt tak som också hade samma typ av ventiler. I bilden står vagnarna efter varandra till höger. Det är en svartvit bild tagen i Sverige på fyrtiotalet. Glömde indexera den, så nu är den ”borta.”
Museiintendent på Rubensgårdens skogsmuseum och modelljärnvägsfabrikör på H0Fidelity.se
Thomas Tell
Inlägg: 50
Blev medlem: 15 dec 2023, 11:05
Ort: Vallentuna

Re: Efterlysning: Tysk ”Kleinbahn 331” bild och littera.

Inlägg av Thomas Tell »

Jan_Murberger skrev: 09 mar 2024, 17:04 Jag syftar på en vagn som ser ut som en G10, fast med två symmetriskt placerade gälventiler, som på Kleinbahn- vagnen.
Om det är den Kleinbahnvagn jag tror har jag gjort om sådana vagnar till SJ Gs och SJ F1. Jag använde "gäl"-gallret och satte karm runtom så blev det en Gs.
Jan_Murberger
Inlägg: 80
Blev medlem: 27 dec 2023, 18:33

Re: Efterlysning: Tysk ”Kleinbahn 331” bild och littera.

Inlägg av Jan_Murberger »

Ok, vi kan glömma detta med Kleinbahn. Jag ska göra privatbanevagnar av mina men nu är jag ute efter en tysk vagn. Har hittat att det fanns två varianter där den ena hette G10. En hade något högre, platt tak. Är det möjligen samma littera, fast bara med olika ventiler och placering av ventiler? Bild och littera hittades här, fast jag tror fortfarande att vagnen jag såg i bild hade samma ventilplacering som vagnen längst bort, fast med platt tak:
https://www.jvmv2.se/forum/index.php?mo ... &id=267250
Museiintendent på Rubensgårdens skogsmuseum och modelljärnvägsfabrikör på H0Fidelity.se
Per Ljungberg
Inlägg: 22
Blev medlem: 17 dec 2023, 11:18

Re: Efterlysning: Tysk ”Kleinbahn 331” bild och littera.

Inlägg av Per Ljungberg »

I boken "GÛTERWAGEN" band 1 av Stefan Carstens och Rudolf Ossig (ISBN 3-921590-07-8) finns beskrivning av många slutna vagnar. Även med måttskisser. Jag kan tänka mig att den bortre vagnen med välvt tak är en G19, Gr20, Gmhs30 eller Gmhs35. Svårt att se på bilden.
Bertil Bengtsson
Inlägg: 36
Blev medlem: 22 dec 2023, 17:30

Re: Efterlysning: Tysk ”Kleinbahn 331” bild och littera.

Inlägg av Bertil Bengtsson »

Per Ljungberg skrev: 10 mar 2024, 08:34 I boken "GÛTERWAGEN" band 1 av Stefan Carstens och Rudolf Ossig (ISBN 3-921590-07-8) finns beskrivning av många slutna vagnar. Även med måttskisser. Jag kan tänka mig att den bortre vagnen med välvt tak är en G19, Gr20, Gmhs30 eller Gmhs35. Svårt att se på bilden.
Nej, den bortre vagnen är inte någon av de vagnar du nämner. De vagnar du nämner, har tre "väggfält" på var sida om dörren, och de har alla cirkelrunt tak, vilket den bortersta vagnen inte har. Den har också fyra "väggfält" på var sida om dörren, och taket är "högvälvt" (på tyska "Korbbogen"), vilket de preussiska vagnarna enligt ritning Ce5 och "enhetsvagnarna" ("Verbandswagen") enligt ritning A9 hade. De var lika, men de nyare A9 hade bredare dörrar, och var därför längre. På fotot är det aningen svårt avgöra om dörren är 1500mm eller 2000mm... men jag tycker det ser ut som den är längre än på de andra två vagnarna.
Den preussiska vagnen Ce5 fick "litt" G07 hos DB och "enhetsvagnen" A9 "litt" Gl11
Den mellersta vagnen är en preussisk IId8, som hos DB fick "litt" G02. Både den närmaste vagnen (en A2, mer känd som G10 eftersom det var den västtyska benämningen) och denna har samma tak, lågt eller platt - vilket man vill. Men den preussiska vagnen har väggsidor som är 50 mm lägre, vilket syns på bilden!
Berra
Skriv svar