Timmerlastningsapparater, bland annat Puller.

Jan_Murberger
Inlägg: 116
Blev medlem: 27 dec 2023, 18:33

Timmerlastningsapparater, bland annat Puller.

Inlägg av Jan_Murberger »

Jag äger en sån här maskin. Köpte den till vårt museum och hade tyckt det vore kul att ställa upp en stolpvagn för lastning. Sen hittade jag denna bild:
https://digitaltmuseum.se/021018157582/ ... av-sliprar
Tyvärr saknas motorn på min.
Sen finns ytterligare varianter:
https://digitaltmuseum.se/021018143831/ ... av-slipers
Typen verkar ha uppfunnits av en man i Sikås i början av femtiotalet:
http://www.sikasbulletinen.se/19501959.html
Med den här typen lastadess ”pinne för pinne.” Dock kunde man lägga ett par massavedsbitar framför varandra för att öka effektiviteten. Lastarna drevs ofta med små stationära Jap motorer.

En helt annan variant som jag gjort en prototypmodell av i skala 1:87 är Puller timmerlastningsapparat. SJ ägde ett femtontal såna här, som ibland dyker upp på bilder. De fanns tillgängliga för uthyrning:
https://digitaltmuseum.se/021018058726/ ... ngsapparat
Med den här typen lastade man på hela bunten på en gång. Hur man fick loss stolparna på lastbilen vet jag inte men antar att man björnare ihop bunten.

Om någon har bilder på fler sätt att lasta timmer vore det kul att se.
Museiintendent på Rubensgårdens skogsmuseum och modelljärnvägsfabrikör på H0Fidelity.se samt bloggar på halvnollan.blogg.se
Olle Lindgren
Inlägg: 4
Blev medlem: 30 dec 2023, 14:21

Re: Timmerlastningsapparater, bland annat Puller.

Inlägg av Olle Lindgren »

Om man söker på "Timmerelevator" i Digitalt museum så hittar man denna anordning som fanns på Virå station på Stafsjö järnväg.

https://digitaltmuseum.se/021018050018/ ... ia?slide=0
https://digitaltmuseum.se/021018462093/ ... ia?slide=0

Enligt Lennart Welanders bok "Nunnebanan - Stafsjö Järnväg - Kolmårdens egen järnväg" så hade man två timmerelevatorer, den ena på Virå station som visas på bilderna och den andra vid Stafsjö såg. Dessa timmerelevatorer kom till under första världskriget.
Användningen var här att lyfta upp flottat timmer ur sjön och upp på järnvägsvagn.
Jag vet inte hur de här elevatorerna drevs, Elektricitet, handkraft? På den ena bilden ser man något som liknar cykelhjul, men jag vet inte om de användes för drivning eller för någon form av riktning/inställning av elevatorn.

Det ser ut som om stockarna lastas en och en och det verkar finnas någon sorts "pinnar" som stockarna ligger på.

Jag håller på med en modell av Virå station och där har jag gjort ett försök att efterlikna elevatorn utifrån bilderna.
Jag förstår dock inte alla detaljer så en del är utelämnat än så länge ...
Bild på modellen kommer om intresse finns.
Jan_Murberger
Inlägg: 116
Blev medlem: 27 dec 2023, 18:33

Re: Timmerlastningsapparater, bland annat Puller.

Inlägg av Jan_Murberger »

Timmerhäst, timmerelevator, uppfordringsverk, timmerlastningsapparat. Om man ändå kunde enats om ett namn! Tack för ännu en benämning för denna anordning. Det var ganska vanligt att uppfordra direkt från vatten till järnväg. Det var ju förr de enda två sätten att transportera saker längre sträckor. Tyvärr tycks alla anordningar vara rivna. Var för en tid sedan vid Risån och tittade men det enda jag fann var en bit fönsterglas där maskinhuset möjligen stått. Här är en icke så järnvägsmässig bild av en timmerhäst. För säkerhets skull har man placerat en kvinna nedanför som kunde fånga nedfallande mannar och stockar om olyckan skulle vara framme. Nåja, hon ger paternosterverket lite skala i alla fall.
https://digitaltmuseum.se/011014644794/ ... nt-sagverk
Museiintendent på Rubensgårdens skogsmuseum och modelljärnvägsfabrikör på H0Fidelity.se samt bloggar på halvnollan.blogg.se
Per Ljungberg
Inlägg: 32
Blev medlem: 17 dec 2023, 11:18

Re: Timmerlastningsapparater, bland annat Puller.

Inlägg av Per Ljungberg »

På tysk TV har jag sett en metod att lasta timmer på en vagn: Två träbalkar läggs lutande mot vagnen. en (eller två?) linor läggs från vagnen ner runt stocken och sedan drar man med någon form av winch så att stocken rullas upp på vagnen. Det framgick inte hur man gör om fler lager timmer ska lastas för sidostolparna var borttagna på den sidan man lastade. En ganska enkel metod i varje fall för enstaka stockar.
Jan_Murberger
Inlägg: 116
Blev medlem: 27 dec 2023, 18:33

Re: Timmerlastningsapparater, bland annat Puller.

Inlägg av Jan_Murberger »

Det var vanligt även i Sverige före hydraulikens tid. Har dock aldrig sett bilder när man lastar järnvägsvagnar med knekt och lina. Det finns bilder på Digitalt Museum där Kopparfors allhjulsdrivna Scania Vabis lastas på det viset. De bilarna hade linspel som drevs av kraftittag. Vi gjorde en film där vi lastar med stållina. Metoden användes även med häst och kätting:
https://m.youtube.com/watch?v=zHEHDj-Uw ... aW1tZXI%3D
Museiintendent på Rubensgårdens skogsmuseum och modelljärnvägsfabrikör på H0Fidelity.se samt bloggar på halvnollan.blogg.se
BD-
Inlägg: 95
Blev medlem: 16 dec 2023, 05:26

Re: Timmerlastning i Lettland under 30-talet

Inlägg av BD- »

Bild

Notera även gaveln på en "svensk gondola" (Lettiskbyggd litt O).

Bild
Jan_Murberger
Inlägg: 116
Blev medlem: 27 dec 2023, 18:33

Re: Timmerlastningsapparater, bland annat Puller.

Inlägg av Jan_Murberger »

Det förekom även i Sverige att man strödde stockarna men vilka utstick! Lettland är ju dock mest öppet landskap, så det gick nog bra. Är det bredspår, tro? Vagnen med fasade sidolämmar var läcker. Ser jag rätt, att stållinan (eller är det tamp?) vänder på stolparna till höger om spåret?
Museiintendent på Rubensgårdens skogsmuseum och modelljärnvägsfabrikör på H0Fidelity.se samt bloggar på halvnollan.blogg.se
BD-
Inlägg: 95
Blev medlem: 16 dec 2023, 05:26

Re: Timmerlastningsapparater, bland annat Puller.

Inlägg av BD- »

Dessa två bilder var de enda med detta motiv jag såg på Järnvägsmuseet i Riga. Beträffande längden på strövirket justeras detta lätt med en såg i likhet med vad som sker även i dag. Men numera används då en motorsåg.
Jan_Murberger
Inlägg: 116
Blev medlem: 27 dec 2023, 18:33

Re: Timmerlastningsapparater, bland annat Puller.

Inlägg av Jan_Murberger »

Jag tror inte man offrade strövirket. I Sverige stack 3m längderna en bit utanför vagnen, men bara 1dm.
Museiintendent på Rubensgårdens skogsmuseum och modelljärnvägsfabrikör på H0Fidelity.se samt bloggar på halvnollan.blogg.se
Skriv svar