Hej !
'SJ 1032' som finns på Järnvägsmuseet är ju återställd till ett äldre / ursprungligt utförande. Jag söker mer info och historia om denna vagn, framför allt info om återställningen/rekonstrueringen.
Jag har hittat ett dokument från 1968, där JVM verkar föreslå en restaurering av denna vagn i Örebro. Texten/förslaget är dock överstruket med bläckpenna vilket får mig tro att det inte blivit utfört då.
MVH
Martin - Intendent Järnvägsmuseet.
SJ BCo1 nr 1032.
SJ BCo1 nr 1032.
- Bilagor
-
- 1032.JPG (37.38 KiB) Visad 1692 gånger
-
- Inlägg: 86
- Blev medlem: 23 dec 2023, 19:42
Re: SJ BCo1 nr 1032.
Vagnen renoverades invändigt och utvändigt 1970. Om jag minns rätt utfördes renoveringen vid Huvudverkstaden i Örebro. Den visades upp i Krylbo 1970-05-24 tillsammans med elloket Z 31 som samtidigt fått en yttre renovering. Huruvida vagnen ytterligare återställts därefter finns det säkert andra som känner till. Jag har tyvärr inga interiör bilder från 1970.Martin skrev: ↑15 mar 2024, 08:21 Hej !
'SJ 1032' som finns på Järnvägsmuseet är ju återställd till ett äldre / ursprungligt utförande. Jag söker mer info och historia om denna vagn, framför allt info om återställningen/rekonstrueringen.
Jag har hittat ett dokument från 1968, där JVM verkar föreslå en restaurering av denna vagn i Örebro. Texten/förslaget är dock överstruket med bläckpenna vilket får mig tro att det inte blivit utfört då.
-
- Inlägg: 256
- Blev medlem: 11 jan 2024, 08:46
Re: SJ BCo1 nr 1032.
1968 var det så ovanligt att använda bläckpenna som idag. (Däremot var det ovanligare med museibanor då än nu.)
-
- Inlägg: 10
- Blev medlem: 16 dec 2023, 15:53
Re: SJ BCo1 nr 1032.
Misstänker att även kulspetspenna innefattas i begreppet bläckpenna.
Borde kanske tillsättas en utredning.
Borde kanske tillsättas en utredning.
-
- Inlägg: 30
- Blev medlem: 20 dec 2023, 19:38
Re: SJ BCo1 nr 1032.
Min far använde bläckpenna (reservoarpenna) fram till någon gång mitten-slutet av 70-talet.
-
- Inlägg: 125
- Blev medlem: 15 dec 2023, 11:05
- Ort: Vallentuna
Re: SJ BCo1 nr 1032.
Vagnen fick storrevision i februari 1950 och september 1954.
Avställd vid Malmö huvudverkstad 1958 där den besiktigades och bedömningen var "mycket dåligt yttre och intre skick". Vagnen slopades 9 juli 1959.
Anmärkning i Vagninventeringsboken är "58.04 ombyggd fr ABo5c " (som säkert innebar att sovinredningen för 8 personer togs bort) samt "Jvm 1960.11.21".
Beslut om överföring till Jvm gjordes 26 september 1960 vilket åtgärdades 21 november samma år (se ovan).
Tidigare, 1936, hade vagnen tryckluftbroms som 2/3-36 kompletterades med vakuumledning som kopplades ihop med tryckluftbromsens nödbromsanordning.
Avställd vid Malmö huvudverkstad 1958 där den besiktigades och bedömningen var "mycket dåligt yttre och intre skick". Vagnen slopades 9 juli 1959.
Anmärkning i Vagninventeringsboken är "58.04 ombyggd fr ABo5c " (som säkert innebar att sovinredningen för 8 personer togs bort) samt "Jvm 1960.11.21".
Beslut om överföring till Jvm gjordes 26 september 1960 vilket åtgärdades 21 november samma år (se ovan).
Tidigare, 1936, hade vagnen tryckluftbroms som 2/3-36 kompletterades med vakuumledning som kopplades ihop med tryckluftbromsens nödbromsanordning.
Re: SJ BCo1 nr 1032.
Tack för alla svar, både om vagn och om bläckpennans vara eller inte vara.
Finns det någon som sitter på mer information om just vagnen så fyll gärna på
MVH
Martin
Finns det någon som sitter på mer information om just vagnen så fyll gärna på
MVH
Martin