Peter Sjunnefeldts Roslagsbanebilder

Peter Bolin
Inlägg: 6
Blev medlem: 31 dec 2023, 13:26

Peter Sjunnefeldts Roslagsbanebilder

Inlägg av Peter Bolin »

Här kommer ytterligare en omgång Roslagsbanebilder. Den här gången är fotografen Peter Sjunnefeldt. Detta är den sista omgången Roslagsbanebilder, åtminstone under överskådlig framtid. Nu har jag slut på historiska bilder att visa från den banan.

Länkar till mina tidigare bildvisningar från Roslagsbanan.

Bild
X2p 33 + okänd X4p vid Djursholms Ösby 1973. Klassiskt Parktåg från denna tid.

Bild
X2p 33 + okänd X4p lämnar Djursholms Ösby och okänd YP vid infarten till stationen 1973.

Bild
X7p 46 + okänd passvagn + okänd X2p vid Stocksund ca 1966. Jag gissar att motorvagnen som för dagen utgör Långängslådan är X2p 32 eftersom den huvudsakligen användes på den banan.

Bild
Okänd X2p vid infarten till Stocksund ca 1966. Sannolikt är detta X2p 32.

Bild
Okänd X3p som ledarvagn vid Viggbyholm ca 1970.

Bild
YP 897 vid Eddavägen 1973.

Bild
X2p 33 och andra motorvagnar vid Stockholm Ö 1973.

Bild
YP-tågsätt med YP 886 närmast kameran vid Stockholm Ö ca 1972.

Bild
Okänd X4p vid Eddavägen ca 1970.

Bild
YP 897 vid infarten till Ankarsrum, juni 2016. Bilden är tagen på nationaldagen i samband med Smalspårsdagarna det året. Granis brukar visa nutida bilder av bevarade fordon, så jag tänkte att jag kan göra detsamma eftersom jag råkade ha en bild av YP 897.

Tack vare mina bildvisningar från framför allt Eddavägslinjen på forumet har jag fått i uppdrag av Samfundet Djursholms Forntid och Framtid att leda en historisk vandring från Djursholms Sveavägen till Svalnäs i maj. Med på vandringen följer även en växtfysiolog som ska berätta om växtligheten längs banvallen.

Nästa månad blir det fler av Björn Alnebos järnvägsbilder från andra järnvägar. Av Peter Sjunnefeldt har jag även fått bilder från Saltsjöbanan, så de tänkte jag visa i maj.

Hälsningar
Peter Bolin
John T
Inlägg: 15
Blev medlem: 15 dec 2023, 21:43

Re: Peter Sjunnefeldts Roslagsbanebilder

Inlägg av John T »

Mycket trevliga bilder - tack för att vi får se dem!

Den här bilden har råkat bli spegelvänd:
[edit: nu visas den rättvända bilden]
Peter Bolin skrev: 11 mar 2024, 23:44
Bild
Okänd X2p vid infarten till Stocksund ca 1966. Sannolikt är detta X2p 32.
Senast redigerad av John T den 14 mar 2024, 23:37, redigerad totalt 1 gånger.
Leif B
Inlägg: 47
Blev medlem: 22 dec 2023, 15:30

Re: Peter Sjunnefeldts Roslagsbanebilder

Inlägg av Leif B »

Peter Bolin skrev: 11 mar 2024, 23:44 Här kommer ytterligare en omgång Roslagsbanebilder. Den här gången är fotografen Peter Sjunnefeldt. Detta är den sista omgången Roslagsbanebilder, åtminstone under överskådlig framtid. Nu har jag slut på historiska bilder att visa från den banan.

Länkar till mina tidigare bildvisningar från Roslagsbanan.

Bild
X2p 33 + okänd X4p vid Djursholms Ösby 1973. Klassiskt Parktåg från denna tid.

Bild
X2p 33 + okänd X4p lämnar Djursholms Ösby och okänd YP vid infarten till stationen 1973.

---

Bild
X2p 33 och andra motorvagnar vid Stockholm Ö 1973.

---
Den "okända X4p" är nr 45. Den s.k. "sjuglasvagnen" känns ingen på sina hörnfönster som annars bara fanns på X7p.

Jag vet inte hur det var på 70-talet men kring 1990 var det bara på helgerna som Parktågen gick med två motorvagnar (för att slippa rundgång). På vardagar gick det motorvagn med två passvagnar (rusningstid) eller en passvagn (mellantrafik). Undantag var insatstågen i rusningstid som gick med dragkraft i båda ändar (motorvagn eller loket "Grisen) och två passvagnar i mitten, eftersom dessa hade för kort vändtid i Näsbypark för att hinna med rundgång. Om det var samma princip på 70-talet kan vi alltså anta att Peter tagit bilderna en helg.

På bilden från Östra är vagntyperna, från vänster, en X7p på spår 7 och en X3p på spår 6. På spår 5 står X2p 33 + X4p 45, d.v.s. samma tågsätt som på bilderna från Djursholms Ösby.


Stort Tack för din insats att visa alla dessa Roslagsbanebilder!

/Leif
Göran Kannerby
Inlägg: 60
Blev medlem: 01 jan 2024, 10:44

Re: Peter Sjunnefeldts Roslagsbanebilder

Inlägg av Göran Kannerby »

Peter Bolin skrev: 11 mar 2024, 23:44 Här kommer ytterligare en omgång Roslagsbanebilder. Den här gången är fotografen Peter Sjunnefeldt. Detta är den sista omgången Roslagsbanebilder, åtminstone under överskådlig framtid. Nu har jag slut på historiska bilder att visa från den banan.

Länkar till mina tidigare bildvisningar från Roslagsbanan.

Bild
X2p 33 + okänd X4p vid Djursholms Ösby 1973. Klassiskt Parktåg från denna tid.
Jag skulle vilja hävda att det var ganska klassiskt även in på 1980-talet, möjligen varierat med motorvagn+vagn eller vagn omgiven av motorvagnar.

Tack för härliga bilder!
Thomas Tell
Inlägg: 50
Blev medlem: 15 dec 2023, 11:05
Ort: Vallentuna

Re: Peter Sjunnefeldts Roslagsbanebilder

Inlägg av Thomas Tell »

Bild
Okänd X4p vid Eddavägen ca 1970.

Observera att motorvagnen har SRJs gamla kolskena på strömavtagaren. Den har längre och ganska raka horn.
Peter Bolin
Inlägg: 6
Blev medlem: 31 dec 2023, 13:26

Re: Peter Sjunnefeldts Roslagsbanebilder

Inlägg av Peter Bolin »

Tack för inkomna kommentarer. När det gäller bilden av en X2p vid infarten till Stocksund har jag nu laddat upp en rättvänd bild. För att få fram den rättvända bilden i inlägget blev jag tvungen att rensa alla cachelagrade bilder i webbläsaren.

Tack till John T. för påpekandet.

/Peter Bolin
Swempa_ÖTV
Inlägg: 6
Blev medlem: 19 feb 2024, 19:16

Re: Peter Sjunnefeldts Roslagsbanebilder

Inlägg av Swempa_ÖTV »

En sak som jag alltid tänkt fråga om, Några bilder från pendeltågen i Stockholm runt 1970 finns inte? Jag är född 1971 och vet det ska finnas några bilder på tåg i lådorna hos mor och far. Men skulle gärna vilja se lite från den tiden. Bodde i Jakobsberg då.
Skriv svar