Farväl till framtida rullande Xoa5 221 ?

Micke Carlsson
Inlägg: 52
Blev medlem: 17 dec 2023, 11:10

Re: Farväl till framtida rullande Xoa5 221 ?

Inlägg av Micke Carlsson »

Hugo K skrev: 16 mar 2024, 11:44 För övrigt så förstår jag inte varför man hela tiden ska köra med alla fordon. Visst, det är ju jätteballt att kunna använda gamla grejer. Men ett statiskt föremål har ju också sina fördelar. Då kan man ju faktiskt renovera fordonet till hur det såg ut en gång i tiden utan att behöva tänka på saker som driftsäkerhet, slitage eller risk för skador i trafiken.
Om vi bara ska prata om driftfordon så tror jag museet gjort sig en otjänst även där. Jag tror att X5 hade potential att bli "ett av deras mest lönsamma fordon" om den driftsatts med ETCS. Går i alla fall i 120, är en motorvagn så den funkar i dagens infrastruktur, kan gå långa sträckor och har en "high-end"-potential för charter och dyra biljetter till exklusiva utfärder. Den hade kunnat säkra/underlätta utfärder med veteranfordon i en framtid där anpassningen för loktåg försvinner alltmer på det svenska nätet. Så länge inte mellanvagnen skrotas så är möjligheten kvar, på lång sikt.

Vi kan väl konstatera att alla "inställda räddningar" av fordon som L19p, NVHJ tunntenderlok, YBo4t osv svider och i eftertankens kranka blekhet alla anses vara "fel beslut" eller åtminstone misslyckanden...

Fler chanser? Nej, inte inom överskådlig tid. Finns inte plats för X5 så finns knappast plats för X2, den får nog antas vara färdigbevarad med Kina-vagnen.

X40-X50-ER1 osv? Det är ett tag kvar innan de är aktuella. Och de är skruffiga regionaltåg, inte flaggskepp som X5 var.
Björn Arvidsson
Inlägg: 51
Blev medlem: 15 dec 2023, 13:43

Re: Farväl till framtida rullande Xoa5 221 ?

Inlägg av Björn Arvidsson »

Micke Carlsson skrev: 17 mar 2024, 09:53
Hugo K skrev: 15 mar 2024, 22:05
Micke Carlsson skrev: 14 mar 2024, 13:17

Det betyder att det räcker med 1 person för att bevara X5 i skala 1:1 :-)
Exakt! Sen vet jag inte hur länge den breda allmänheten skulle ha glädje av den, den matten får någon annan göra ;)

Men ska vi återknyta till ämnet, järnvägsmuséet har väl inte sagt att ingen annan absolut inte får köpa mellandelen och rusta? Det är ju bara att någon av debattörerna köper den själv och renoverar den? Eller skrotar den, bara för att statuera exempel :twisted:
Knirr, knorr. Det du säger om att "gör det själv då" håller om det handlar om ett föreningsägt museum. Men nu handlar det om anslagsfinansierad verksamhet som vägar, sjukvård, polis, och i den soppan hittar vi också de statliga muséerna.

Får man inte ha åsikter om sådana saker utan ska göra det själv allting om man tycker det är så himla dåligt? Eller får man ha synpunkter på hur den sortens verksamhet disponerar sitt anslag och gör sitt jobb?
Det är skillnad på att ha åsikter och att mer eller mindre kräva. Vissa i den här diskussionen mer eller mindre kräver att JVM ska spara mellandelen för att just den lilla klicken av personer anser att den är viktigast att spara av allt vad museet har, även fast de vet att den inte kommer att göras i ordning varken till utställnings eller driftdugligt skick. Utan den skulle bara stå och ta plats och sakta rosta bort. Även fordon som står under presenning kostar en lite summa i underhåll.
JVM likt andra muséer har att förvalta sina anslag väl så att de får ut så mycket som möjligt av de pengar de har. Sedan efter som det är ett statligt museum så har de att följa de direktiv de får från ansvarigt departement.
Att som en debattör här börjar med att smutskasta ledande personer på muséet och rent av kasta skit, när personen blir ifrågasatt är att gå väl långt.
Tycker nog X5-kramarna ska va glada att muséet överhuvud taget tog över nämnda tåg, och hittat användning för ändvagnarna. För annars hade inga delar av tåget överhuvudtaget funnits kvar idag.
Micke Carlsson
Inlägg: 52
Blev medlem: 17 dec 2023, 11:10

Re: Farväl till framtida rullande Xoa5 221 ?

Inlägg av Micke Carlsson »

Björn Arvidsson skrev: 17 mar 2024, 10:58
Micke Carlsson skrev: 17 mar 2024, 09:53
Hugo K skrev: 15 mar 2024, 22:05

Exakt! Sen vet jag inte hur länge den breda allmänheten skulle ha glädje av den, den matten får någon annan göra ;)

Men ska vi återknyta till ämnet, järnvägsmuséet har väl inte sagt att ingen annan absolut inte får köpa mellandelen och rusta? Det är ju bara att någon av debattörerna köper den själv och renoverar den? Eller skrotar den, bara för att statuera exempel :twisted:
Knirr, knorr. Det du säger om att "gör det själv då" håller om det handlar om ett föreningsägt museum. Men nu handlar det om anslagsfinansierad verksamhet som vägar, sjukvård, polis, och i den soppan hittar vi också de statliga muséerna.

Får man inte ha åsikter om sådana saker utan ska göra det själv allting om man tycker det är så himla dåligt? Eller får man ha synpunkter på hur den sortens verksamhet disponerar sitt anslag och gör sitt jobb?
Det är skillnad på att ha åsikter och att mer eller mindre kräva. Vissa i den här diskussionen mer eller mindre kräver att JVM ska spara mellandelen för att just den lilla klicken av personer anser att den är viktigast att spara av allt vad museet har, även fast de vet att den inte kommer att göras i ordning varken till utställnings eller driftdugligt skick. Utan den skulle bara stå och ta plats och sakta rosta bort. Även fordon som står under presenning kostar en lite summa i underhåll.
JVM likt andra muséer har att förvalta sina anslag väl så att de får ut så mycket som möjligt av de pengar de har. Sedan efter som det är ett statligt museum så har de att följa de direktiv de får från ansvarigt departement.
Att som en debattör här börjar med att smutskasta ledande personer på muséet och rent av kasta skit, när personen blir ifrågasatt är att gå väl långt.
Tycker nog X5-kramarna ska va glada att muséet överhuvud taget tog över nämnda tåg, och hittat användning för ändvagnarna. För annars hade inga delar av tåget överhuvudtaget funnits kvar idag.
Hur kan allmänheten påverka det offentliga, jo genom att "kräva saker" d v s tala om vad man tycker om den offentliga verksamhetens beslut. Det betyder inte att det automatiskt blir så, men det är/borde vara en mycket viktig återkoppling till en offentlig verksamhet eftersom den, i en demokrati i alla fall, är någorlunda beroende av vad allmänheten anser om dess resultat. Om det är som du säger att majoriteten har tagit ställning emot X5 och tycker det är bra att mellandelen skrotas så är väl allt frid och fröjd.

Åsikter är när man säger att "det vore ju bra om skolan, integrationen och politiken fungerade lite bättre i alla fall, men jaja". När du säger att "man kan inte spara allt" så ger du uttryck för din åsikt, och det är ju jättebra. Att alla inte håller med om din åsikt och vill lyfta att de tycker det är en felprioritering att skrota bort X5, och säger detta, har inget med din åsikt att göra och du behöver inte försvara den för den har inget att göra med att andra också vill ge uttryck för sina åsikter.
mormorsgruvan
Inlägg: 178
Blev medlem: 11 jan 2024, 08:46

Re: Farväl till framtida rullande Xoa5 221 ?

Inlägg av mormorsgruvan »

Föregående inlägg var välformulerat.
Tänk på att det finns även järnvägsmuseum i Linköping, Nässjö och Ängelholm.
Samt ett par dussin järnvägsföreningar i Sverige.
Jvm kan inte ta ansvar för allt. Tågnördarna skall vara otroligt tacksamma att Jvm har digitaliserat mängder med fotografier.
Finns det någon järnvägsförening i Sverige som INTE har skrotat något fordon. Ja SJK sålde sina fordon bland annat till föreningar som låter fordonen stå utomhus(långsam skrotning).
K Lemming
Inlägg: 58
Blev medlem: 21 dec 2023, 23:31

Re: Farväl till framtida rullande Xoa5 221 ?

Inlägg av K Lemming »

Björn Arvidsson skrev: 17 mar 2024, 10:58 Att som en debattör här börjar med att smutskasta ledande personer på muséet och rent av kasta skit, när personen blir ifrågasatt är att gå väl långt.
Är det mig du avser här? Isf får du gärna förtydliga var någonstans jag smutskastar ledande personer på museet i samband med ifrågasättande av min åsikt i frågan.
Är det inte mig du avser så glöm detta inlägget.
Björn Arvidsson
Inlägg: 51
Blev medlem: 15 dec 2023, 13:43

Re: Farväl till framtida rullande Xoa5 221 ?

Inlägg av Björn Arvidsson »

K Lemming skrev: 17 mar 2024, 12:25
Björn Arvidsson skrev: 17 mar 2024, 10:58 Att som en debattör här börjar med att smutskasta ledande personer på muséet och rent av kasta skit, när personen blir ifrågasatt är att gå väl långt.
Är det mig du avser här? Isf får du gärna förtydliga var någonstans jag smutskastar ledande personer på museet i samband med ifrågasättande av min åsikt i frågan.
Är det inte mig du avser så glöm detta inlägget.
Kan ju ta det här som du skrev.
"Då jag och fler med mig vet vilket skitsnack det pågår bland vissa personer på JVM rörande personer som inte "rättar in sig i leden" eller "passar in" i "klubben för inbördes beundran" ser jag ingen anledning till att maila dig under "mitt rätta namn", om det nu eventuellt skulle vara något annat än"
Men du har fortfarande inte svarat på hur stor chans du tror att det är att det skulle göras nått med mellanvagnen om den skulle sparas.
Granis
Inlägg: 37
Blev medlem: 19 dec 2023, 11:54

Re: Farväl till framtida rullande Xoa5 221 ?

Inlägg av Granis »

Hugo K skrev: 16 mar 2024, 10:22 Ser man på landets museiföreningar så är det ju många som åstakommit stordåd i föreningars barndom då man var tvungen att skruva utomhus i brist på inomhusplats.
Inte för att jag vill förringa pionjärernas insatser, men värt att tänka på i detta sammanhang är ju att på ”den tiden” hade såväl fordon som fasta anläggningar (i förekommande fall) oftast nyligen varit i reguljär trafik/ användning. Inte sällan -framförallt vad gäller normalspåriga vagnar- kunna övertagits direkt ur denna trafik. Därmed var de i alla fall underhållna, i hyfsat och därmed driftsdugligt skick när de hamnade hos museiföreningarna.

Nu har fordon och anläggningar slitits ”musealt” under decennier vilket medför ökade krav på underhåll hos föreningarna. Insatser som i kombination med minskade inte minst personella resurser medför mindre tid och resurser att använda till ”nya” fordon, sånt som kan uppfattas som moralhöjande jämfört med rent underhåll och uppsnyggningar av ”befintliga” fordon s a s. Men både dom och de fasta anläggningarna behövs ju för driften =för att dra in pengar till verksamheten….

Därmed var behoven av verkstadsresurser mindre förr. Dessutom fanns äldre medlemmar och ”inlejd expertis” som redan hade kompetens i hur t ex ånglok skulle skötas. Nu måste föreningarna ofta återta sådan förmåga. Det kräver också resurser. Och en välvillig inställning till handledning och kunskapsöverföring. Det kan låta självklart, men är kanske inte alltid det när man på sin fritid vill hålla på med att ”meka” och inte tala om för andra hur dom ska göra….

Sedan kan man också fundera på allmän kravhöjning, och sånt jag var inne på i ett annat inlägg: Gamla medlemmar som gick med i verksamheten just för XYJ´s skull kanske stod ut med att för hand utomhus stå och skrapa på den gamla teakvagnen XYJ BCo 35 just för att det var den vagnen, men dagens aktiva kan då genom sitt mer allmäna intresse ställa högre krav. Och väljer då en annan förening och verksamhet där man satsat på bättre lokaler och verktyg. Även om man får åka en bit. Men då finns det även bra övernattnings och personallokaler när man kommer fram, så….

/ L G

(Nu har väl detta blivit en mer allmän bevarandefrågetråd, vilket i o f s bara är bra...)
K Lemming
Inlägg: 58
Blev medlem: 21 dec 2023, 23:31

Re: Farväl till framtida rullande Xoa5 221 ?

Inlägg av K Lemming »

Björn Arvidsson skrev: 17 mar 2024, 13:12
K Lemming skrev: 17 mar 2024, 12:25
Björn Arvidsson skrev: 17 mar 2024, 10:58 Att som en debattör här börjar med att smutskasta ledande personer på muséet och rent av kasta skit, när personen blir ifrågasatt är att gå väl långt.
Är det mig du avser här? Isf får du gärna förtydliga var någonstans jag smutskastar ledande personer på museet i samband med ifrågasättande av min åsikt i frågan.
Är det inte mig du avser så glöm detta inlägget.
Kan ju ta det här som du skrev.
"Då jag och fler med mig vet vilket skitsnack det pågår bland vissa personer på JVM rörande personer som inte "rättar in sig i leden" eller "passar in" i "klubben för inbördes beundran" ser jag ingen anledning till att maila dig under "mitt rätta namn", om det nu eventuellt skulle vara något annat än"
Men du har fortfarande inte svarat på hur stor chans du tror att det är att det skulle göras nått med mellanvagnen om den skulle sparas.
Och vilja ledande(?) personer ser du namnges och smutskastas i det citatet?

Och hur ska jag kunna förutse något sådant? Det blir ju bara rena spekulationer och gissningar, vad fyller sådant för nytta? Du kanske kan skåda in i en ännu inte skapad och upplevd framtid med dess händelser och förutsättningar? Jag kan det inte.

Vem trodde t.ex för 10-15 år sedan att korgen till MÅJ XC10 skulle hittas efter ca 70 år som uthus eller vad det var, och nu t.o.m återuppbyggas och driftsättas.

Men jag kan svara på att det till 100% inte kommer att göras något med Xoa5m motorvagnen i framtiden om den skrotas. 😉
Låst