Svenska uniformerade militärer i Narvik

BD-
Inlägg: 73
Blev medlem: 16 dec 2023, 05:26

Svenska uniformerade militärer i Narvik

Inlägg av BD- »

2011002200005(1).jpg
2011002200005(1).jpg (131.09 KiB) Visad 866 gånger
Verkar som att tre svenska uniformerade militärer fanns i Narvik. Men hur kan det komma sig att svenska militärer fanns i Narvik?
Notera att det finns både normal- som smalspår. Vidare verkar det som att båten i bakgrunden har två plattformar för luftvärn. Det kan tyda på att den gått för tysk räkning eller varit tysk.

https://bildinternet.lulea.se/visaBild. ... 1002200005

Bildbeskrivning
Efter andra världskrigets slut i Norge. Troligtvis är det Narvik. Mitt i bilden syns ett vattendrag med båtar och i bakgrunden fjäll. I förgrunden står tre värnpliktiga framför en järnväg. Mannen längst till vänster är Ingvar Granberg.

Bildnummer:
2011002200005


Fotograf:


Datum
1944-00-00
harald
Inlägg: 84
Blev medlem: 15 dec 2023, 16:29
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Svenska uniformerade militärer i Narvik

Inlägg av harald »

Det är nog inte svenska värnpliktiga, utan Norgefrivilliga svenskar. De vita armbindlarna är troligen HS-armbindlar (HS=Hjemmestyrkene).
Anders Johansson
Inlägg: 9
Blev medlem: 16 dec 2023, 17:49

Re: Svenska uniformerade militärer i Narvik

Inlägg av Anders Johansson »

Sverige utbildad ganska stora norska styrkor under krigets andra halva. Ganska stora delar av dessa styrkor luftlandsattes i norra Norge för att hindra ryssarna att gå in i Nordnorge.
Dessa gick sedan söderut under krigsslutet så det kan t om handla om norska styrkor med svensk utrustning...
Leif B
Inlägg: 47
Blev medlem: 22 dec 2023, 15:30

Re: Svenska uniformerade militärer i Narvik

Inlägg av Leif B »

Jag tänkte i samma banor, men namnet "Ingvar Granberg" låter svenskt.

/Funderar
Leif
harald
Inlägg: 84
Blev medlem: 15 dec 2023, 16:29
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Svenska uniformerade militärer i Narvik

Inlägg av harald »

Leif B skrev: 18 mar 2024, 12:09 Jag tänkte i samma banor, men namnet "Ingvar Granberg" låter svenskt.

/Funderar
Leif
Ja, och det samt att fotot uppenbarligen har hamnat i Luleå kommuns bildarkiv gör det troligt att det är tre av ett mindre antal svenska frivilliga som fanns i Norge. Det fanns 1940 i Luleå en Ingvar Granberg född 1923.
BD-
Inlägg: 73
Blev medlem: 16 dec 2023, 05:26

Re: Svenska uniformerade militärer i Narvik

Inlägg av BD- »

De två plattformarna för luftvärn visar att det INTE kan vara april/maj 1940. Vid den tiden hade varken norskar eller tyskar hunnit utrusta handelsfartyg i Norge med sådan utrustning. Senare under kriget då engelskt flyg, ofta med norsk besättning, störde sjöfarten var luftvärn vanligt på många båtar.
F ö kan nämnas att det förekom slagsmål, troligen i samband med alkohol, mellan norskar och engländare på flygbaser i England när engländarna hade sänkt några färjor och små passagerarbåtar med många norska civila dödsoffer som följd.
Ingvar Granberg skulle 1940 ha varit 17 år vilket gör att han då knappast har varit uniformerad svensk i Narvik.
Leif B
Inlägg: 47
Blev medlem: 22 dec 2023, 15:30

Re: Svenska uniformerade militärer i Narvik

Inlägg av Leif B »

Bildtexten anger: ”Efter andra världskrigets slut i Norge. …. ” och det verkar väl mera troligt, men det hindrar ju inte att Ingvar fanns i Luleå 5-6 år tidigare.
harald
Inlägg: 84
Blev medlem: 15 dec 2023, 16:29
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Svenska uniformerade militärer i Narvik

Inlägg av harald »

Givetvis är det efter Tysklands kapitulation, annars hade tre man ur Hjemmestyrkene inte kunnat överleva att stå så där. Jag nämnde 1940 eftersom jag har tillgång till folkräkningen 1940. Det fanns två Ingvar Granberg i passande ålder i Norrbottens län 1940, Ingvar Eugen i Luleå f. 1923 och Johan Ingvar i Arjeplog f. 1916.
Skriv svar