Typsnitt i Sveriges Kommunikationer

Björn Fura
Inlägg: 3
Blev medlem: 15 jan 2024, 16:25

Typsnitt i Sveriges Kommunikationer

Inlägg av Björn Fura »

I Sveriges Kommunikationer användes länge (fram till våren 1968) en varierad stilart i tågtidtabellerna. Där förekom både mager och fet stil, och bokstäver i olika storlekar, exempelvis små för hållplatser, halvstora för mellanstationer och fetstil för utgångs- och slutstationer. När började man använda det?
Under tiden från maj 1968 till maj 1981 användes en annan stilart i själva tågtidtabellerna. Alla mellanstationer och hållplatser angavs i samma stilstorlek. Dessutom slopades rälsbusstecknet i spalthuvudet.
Finns det namn för dessa typsnitt?
Thomas Helin
Inlägg: 9
Blev medlem: 15 dec 2023, 10:35

Re: Typsnitt i Sveriges Kommunikationer

Inlägg av Thomas Helin »

En möjlighet är att kontakta de som tryckte kommunickan. I ett exemplar från 1976, som jag har lätt tillgängligt, var det Almqvist och Wiksell i Uppsala.
I en gammal tråd på det gamla forumet hittade jag en uppgift att fonten hette Norrköping och fanns som ttf.
Användarens profilbild
Carl Olof Mossberg
Inlägg: 2
Blev medlem: 15 dec 2023, 12:38

Re: Typsnitt i Sveriges Kommunikationer

Inlägg av Carl Olof Mossberg »

Björn Fura skrev: 18 mar 2024, 23:08 I Sveriges Kommunikationer användes länge (fram till våren 1968) en varierad stilart i tågtidtabellerna. Där förekom både mager och fet stil, och bokstäver i olika storlekar, exempelvis små för hållplatser, halvstora för mellanstationer och fetstil för utgångs- och slutstationer. När började man använda det?
Under tiden från maj 1968 till maj 1981 användes en annan stilart i själva tågtidtabellerna. Alla mellanstationer och hållplatser angavs i samma stilstorlek. Dessutom slopades rälsbusstecknet i spalthuvudet.
Finns det namn för dessa typsnitt?
Redan 27 maj 1967 fick alla mellanstationer samma stil.
Lite OT: Det årets tidtabell blev en tjuvstart på vissa av de stora förändringarna som genomfördes 12 maj 1968.
T ex på VSB tillkom några expresstågsomlopp som levde kvar i många år.
Björn Fura
Inlägg: 3
Blev medlem: 15 jan 2024, 16:25

Re: Typsnitt i Sveriges Kommunikationer

Inlägg av Björn Fura »

Tack för klarläggandet! Ändringen skedde ett år tidigare än jag trodde.
Skriv svar