- x810 Ostexpressen Skara 7-11-70 21.JPG (167.03 KiB) Visad 2137 gånger
OstExpressen i Skara - 1970 -
Re: OstExpressen -"Osten" = NÖJ 16
Som säkert är bekant för läsekretsen på detta forum är loket på bilden Norra Östergötlands Järnvägar no 16 (sedemera SJ N6p 3163 och "Marma Långrör 5") tillverkat av Nohab 1917 med tillverkningsnummer 1110. Loket hade då kommit i körbart skick från industribanan Hå- Vallvik i Hälsingland till SRJmf (sedemera museibanan ULJ/ "Lennakatten") och Roslagen som denna förenings första lok och lånades då året efter ut till "Föreningen 29:an" i Skara (sedemera SkLJ) för denna trafik då deras ånglok VGJ 29 inte var färdigrenoverat än. Sedan dess har NÖJ 16 haft smeknamnet "Osten" på ULJ. Tre år senare ställdes NÖJ 16 av, och en renovering påbörjades först nästan tjugo år senare i Faringe. Den har blivit omfattande och är ännu inte avslutad. Här en bildkavalkad från "före museitiden"
/ L G
/ L G
- Bilagor
-
- NÖJ 16 på Örebro Södra 1938. Foto från Roland Hanssons samling/ SRJmf arkiv
- 1938.jpg (89.77 KiB) Visad 1878 gånger
-
- NÖJ 16, troligen utanför Finspång, 1940 sedan loket reparerats av Motala Verkstad efter "Kimstadsolyckan" året innan. Foto ur SRJmf arkiv
- 1940.jpg (96.91 KiB) Visad 1878 gånger
-
- NÖJ 16 som SJ N6p 3163 i Finspång 1958. Foto av K-G Kindgren/ SRJmf arkiv
- 1958.jpg (80.62 KiB) Visad 1878 gånger
-
- Inlägg: 89
- Blev medlem: 23 dec 2023, 19:42
Re: OstExpressen i Skara - 1970 -
"Osten" var SRJmf:s andra ånglok och som hyrdes av föreningen 29:an i Skara och den då återkommande Ostmässan. Dessförinnan hade StLyJ (senare AGJ) ombesörjt trafiken men eftersom spår och överföringsramp rivits blev det ekonomiskt mer fördelaktigt att vända blickarna mot Stockholm. Sträckan trafikerades delvis på f.d Skara Timmersdala Järnväg.
"Marma Långrör 5" anlände till SRJmf kl. 03.00 på julaftonen 1969 via överföringsvagn till Tomteboda. Jag kommer fortfarande ihåg lukten från väl använt ånglok när dåvarande ordförande Peter Clemenz och undertecknade var på plats när det anlände.
En lustig historia var att vi parkerat nära växlingshuset i Tomteboda för att vänta in lokets ankomst. Efter en kort stund kom en orolig växlingsledare / ansvarig och undrade vad vi gjorde där. Svaret han fick av Peter var kort och gott "Vi väntar på en vagnslast". Peter fick då svaret "Försvinn". Peter körde ut till huvudvägen för att ta sig ner till en bättre plats längre bort intill bangården. Under färden blir vi "prejade" av en polisbil med blålyset på. Det visade sig att växlaren ringt till polisen och anmält att järnvägsstöld var pågång. När polisen fått förklarat tyckte dom att det var ett ovanligt roligt uppdrag på julaftonen och kom med rådet att beträd gärna bangården när det är dags men undvik "växlingshuset". Vi önskade därefter varandra en god jul och till julklappen iform av loket.
Senare på julaftonen transporterades loket upp till Stockholm Ö för att lossas när det blev vardag. Efter drygt två månaders upprustning provkördes loket inför SRJmf årsmötesresa till Rimbo 1970.
"Marma Långrör 5" anlände till SRJmf kl. 03.00 på julaftonen 1969 via överföringsvagn till Tomteboda. Jag kommer fortfarande ihåg lukten från väl använt ånglok när dåvarande ordförande Peter Clemenz och undertecknade var på plats när det anlände.
En lustig historia var att vi parkerat nära växlingshuset i Tomteboda för att vänta in lokets ankomst. Efter en kort stund kom en orolig växlingsledare / ansvarig och undrade vad vi gjorde där. Svaret han fick av Peter var kort och gott "Vi väntar på en vagnslast". Peter fick då svaret "Försvinn". Peter körde ut till huvudvägen för att ta sig ner till en bättre plats längre bort intill bangården. Under färden blir vi "prejade" av en polisbil med blålyset på. Det visade sig att växlaren ringt till polisen och anmält att järnvägsstöld var pågång. När polisen fått förklarat tyckte dom att det var ett ovanligt roligt uppdrag på julaftonen och kom med rådet att beträd gärna bangården när det är dags men undvik "växlingshuset". Vi önskade därefter varandra en god jul och till julklappen iform av loket.
Senare på julaftonen transporterades loket upp till Stockholm Ö för att lossas när det blev vardag. Efter drygt två månaders upprustning provkördes loket inför SRJmf årsmötesresa till Rimbo 1970.
Re: OstExpressen i Skara - 1970 -
Naturligtvis! Tankevurpa där. NÖJ 16 var ju föreningens andra ånglok, men det första körbara (eftersom det i princip levererades i det skicket). Första ångloket var ju SJ Gp 3132, vilket dock inte blev körbart efter renovering förrän 1974 -för femtio år sedan nu till våren. Och därmed första (ång)lok att dra museitåg längs ULJ. Vilket f ö kommer att firas nu till våren ( https://lennakatten.se/kalender/50-ar-som-museijarnvag/ ).
Kul att höra historien från Tomteboda. Så kunde det gå till medan det fanns folk längs järnvägar, stationer och bangårdar. Järnvägsmän som då kunde och vågade ingripa när de såg vad de uppfattade som felaktiga (typ) saker. Utan att all trafik behövde stoppas med milsvid omkrets i väntan på en polis som oftast har viktigare saker att göra någon annanstans. Även om de tillkallade kunde vara på plats julafton 1969 då.
/ L G
Kul att höra historien från Tomteboda. Så kunde det gå till medan det fanns folk längs järnvägar, stationer och bangårdar. Järnvägsmän som då kunde och vågade ingripa när de såg vad de uppfattade som felaktiga (typ) saker. Utan att all trafik behövde stoppas med milsvid omkrets i väntan på en polis som oftast har viktigare saker att göra någon annanstans. Även om de tillkallade kunde vara på plats julafton 1969 då.
/ L G
Re: OstExpressen i Skara - 1970 -
"Ostexpressen" - vad var det?
Idag förknippar vi ost med Falköping, men Skara?
-Per
Idag förknippar vi ost med Falköping, men Skara?
-Per
Re: OstExpressen i Skara - 1970 -
Intressant.
Tack för info.
-Per
Tack för info.
-Per
-
- Inlägg: 65
- Blev medlem: 15 dec 2023, 15:04
Re: OstExpressen i Skara - 1970 -
Hur gick det sen? Har ostmässan återkommit? I så fall, så även ostexpressen? Finns spåret kvar till mässhallen?Granis skrev: ↑22 mar 2024, 10:35 Info finns här:
https://www.prismavg.se/exhibits/show/m ... an-i-skara
/ L G
-
- Inlägg: 87
- Blev medlem: 15 dec 2023, 13:43
Re: OstExpressen i Skara - 1970 -
Kördes i vart fall här om åretGunnar Lilienberg skrev: ↑22 mar 2024, 20:18Hur gick det sen? Har ostmässan återkommit? I så fall, så även ostexpressen? Finns spåret kvar till mässhallen?Granis skrev: ↑22 mar 2024, 10:35 Info finns här:
https://www.prismavg.se/exhibits/show/m ... an-i-skara
/ L G