Fråga angående gasbelysning

Hans Larsson
Inlägg: 19
Blev medlem: 17 dec 2023, 16:24

Fråga angående gasbelysning

Inlägg av Hans Larsson »

För ett pågående modellbygge letar jag efter fakta kring hur gasbelysningen var anordnad på de C3b vagnar tillverkade av Van der Zypen & Charlier som BJ köpte från Tyskland på 1920 talet.

Det finns ett antal bilder som antyder en gasledning på taket, vilken sammankopplar armaturerna "midskepps" och över plattformarna. Några ledningar till de i lanterninen placerade armaturerna syns inte till. Inte heller någon gasblandare på taket. En antydan till en gasledning, vertikalt bredvid dörren på den ena plattformen, "kan skönjas" med lite välvilja.
På samtida SJ-personvagnar verkar hela gasinstallationen ha varit förlagd utomhus.
Jag har läst Mats Björkelunds text "Varde ljus". Utmärkt, men hjälper bara delvis gällande BJ-vagnarna.

Dessa bilder har jag hittat, så här långt:

JvmKDBA01160
JvmKDAJ03476
JvmKBIA05542
JvmKBDL00098
JvmKAGF00830
JvmKAGF00709
JvmKAFM00170

Jag har letat på motsvarande vagnar i tysk litteratur men inte hittat något som gör mig klokare.

Så, till frågorna;

Kan man anta att gasblandaren "tysk burk?" satt under golvet bredvid gasflaskan?

Är min skiss nedan med tänkt layout för gasledningen på taket rimlig eller skall den se annorlunda ut på något vis?

Kan man tänka sig att gasledningen till armaturerna i lanterninen var förlagd inomhus (tex givet andra regler i Tyskland) ?

NB Det skulle väl inte vara i hela världen om de blir fel på en modell, men jag bygger fem stycken i serien 166-180..

Tacksam för kloka inpass, råd och bilder!

//Hans
C3b tak-Model.jpg
C3b tak-Model.jpg (42.09 KiB) Visad 310 gånger