N6 1904 i Mellerud - 1970 -

lars moberg
Inlägg: 205
Blev medlem: 23 dec 2023, 01:00

N6 1904 i Mellerud - 1970 -

Inlägg av lars moberg »

x839   N6 1904   Mellerud   12-12-70   22.JPG
x839 N6 1904 Mellerud 12-12-70 22.JPG (103.58 KiB) Visad 2140 gånger
©Lars
BoJ
Inlägg: 104
Blev medlem: 15 dec 2023, 16:01

Re: N6 1904 i Mellerud - 1970 -

Inlägg av BoJ »

Trevlig bild av ett sällsynt lok. Före detta BJ Åt 82.
Så här såg systerloket, 81, ut 1916. Då var det blånerade pannplåtar röd linjering och röda hjulringar med axelcentrum.
At81.JPG
At81.JPG (108.49 KiB) Visad 2068 gånger
Anders Sandgren
Inlägg: 221
Blev medlem: 16 dec 2023, 01:37

Re: N6 1904 i Mellerud - 1970 -

Inlägg av Anders Sandgren »

Loken behöll tydligen rökskåpsregulatorn trots att jag antar att ångtorken ersattes med överhettning. Reglaget sitter i bulan bakom skorstenen. Just 1903 fick annan panna som tidigare suttit i E4 1826 men behöll regulatorkonstruktionen. Pannan från 1903 hamnade istället i E4 1833.
Satt regulatorn kvar i rökskåpet eller var det bara länkarmar in i pannan efter att ångtorken togs bort?
På SJ's Tb & Sa som hade ångtork med rörkskåpsregulator flyttades regulatorn till domen men med fortsatt utvändig regulatorstång på eldarsidan som istället anslöts med en vridstång i domsidan. Detta arrangemang synes också ha följt pannan och inte loket varför Tb 864, som aldrig hade ångtork, idag har arrangemanget med yttre regulatorstång då pannan levererades med Tb 899 som var ett av loken med ångtork.
M.Svenson
Inlägg: 26
Blev medlem: 16 dec 2023, 12:55

Re: N6 1904 i Mellerud - 1970 -

Inlägg av M.Svenson »

Jag är inte helt säker på att jag förstår vad Anders frågar om, men prövar att svara ändå.

Men som jag minns det min far berättade som körde Åt/N6 på 50 talet så hade loken både regulator i domen och i sotskåpet, så var det säkert också när loken hade ångtork. När loket skulle användas så öppnade man domregulatorn så att överhettarna fylldes och torr fin ånga stod beredd framme vid sotskåpsregulatorn, med denna körde man sedan loket vid växling. Denna konstruksion tillsammans med den av luft eller ånga(?) drivna omkastaren gjorde loken mycket lättmanövrerade och omtyckta, denna anordning kunde endast ge full back eller fram och manöverhandtaget liknade en sandningventil (för er som vet hur en sådan ser ut). När loken skulle användas med omkastningskruv vid linjetjänst så fanns en mekanisk koppling för att koppla ihop omkastningskruven med slidrörelsen igen.

Mvh Martin 🙂
BD-
Inlägg: 122
Blev medlem: 16 dec 2023, 05:26

Re: N6 1904 i Mellerud - 1970 -

Inlägg av BD- »

Intressant redogörelse för slidomkastningen och regulatorerna.
Även några tidigare SWB-lok m fl hade tryckluftdriven slidomkastning liksom även G11 fick.

Bild
Sven-Olof Johansson
Inlägg: 44
Blev medlem: 16 dec 2023, 16:59
Ort: Linköping

Re: N6 1904 i Mellerud - 1970 -

Inlägg av Sven-Olof Johansson »

Vart är bilden på G11:an tagen? Ser ut att vara 1930.
Ola Almquist
Inlägg: 79
Blev medlem: 15 dec 2023, 13:36

Re: N6 1904 i Mellerud - 1970 -

Inlägg av Ola Almquist »

Sven-Olof Johansson skrev: 04 apr 2024, 17:44 Vart är bilden på G11:an tagen? Ser ut att vara 1930.
Jag tror att det är i Oskarström.
Sven-Olof Johansson
Inlägg: 44
Blev medlem: 16 dec 2023, 16:59
Ort: Linköping

Re: N6 1904 i Mellerud - 1970 -

Inlägg av Sven-Olof Johansson »

Tack! Någonstans på fd HNJ, Halmstad-Nässjö, borde det vara. Det var väl där loken hade sin huvudsakliga tjänstgöring som driftlok.
Skriv svar