Är detta en prototypvagn? Ser i stort ut som en standard Oe från 50-talet men annan kantbalk. (Inga dubbellänkar här heller). Fotat på Hisingen i Göteborg 1971 vid det som då var Bröderna Edstrands stållager (tror jag). Tyvärr medger inte diabilden (Agfa CT18) möjlighet att läsa vangen nummer.
Åke Söderlund
Prototyp till Oe?
Prototyp till Oe?
- Bilagor
-
- Bild nr 019k.jpg (149.92 KiB) Visad 1885 gånger
-
- Inlägg: 82
- Blev medlem: 19 dec 2023, 21:00
- Ort: Luleå
Re: Prototyp till Oe?
En omedelbar reflektion utan anspråk på att besvara frågan. TGOJ lät ju bygga vagnar av SJ standardtyper bl.a. Os. Ett karaktärsdrag som genast även på håll avslöjade ägarskapet var att man inte reproducerade SJ-mönstret med en sidobalk av profilerad plåt. TGOJ lät ju inte bygga sina Os vid samma verkstäder som SJ och deras leverantör byggde i stället med mer normal valsad balkprofil med flänsar utåt.
Vagnen på bilden ovan ger intryck av att avvika från SJ normala Oe/Oms på samma sätt. Men är det en TGOJ-vagn? Kan det i stället vara en utomlands ersättningsbyggd vagn som kompenserar SJ för en förlorad vagn på utländsk förvaltnings ansvar?
Vagnen på bilden ovan ger intryck av att avvika från SJ normala Oe/Oms på samma sätt. Men är det en TGOJ-vagn? Kan det i stället vara en utomlands ersättningsbyggd vagn som kompenserar SJ för en förlorad vagn på utländsk förvaltnings ansvar?
Re: Prototyp till Oe?
Ulf L Eriksson skrev: ↑05 apr 2024, 00:14 En omedelbar reflektion utan anspråk på att besvara frågan. TGOJ lät ju bygga vagnar av SJ standardtyper bl.a. Os. Ett karaktärsdrag som genast även på håll avslöjade ägarskapet var att man inte reproducerade SJ-mönstret med en sidobalk av profilerad plåt. TGOJ lät ju inte bygga sina Os vid samma verkstäder som SJ och deras leverantör byggde i stället med mer normal valsad balkprofil med flänsar utåt.
Vagnen på bilden ovan ger intryck av att avvika från SJ normala Oe/Oms på samma sätt. Men är det en TGOJ-vagn? Kan det i stället vara en utomlands ersättningsbyggd vagn som kompenserar SJ för en förlorad vagn på utländsk förvaltnings ansvar?
Så här såg TGOJ litt Os ut.
Re: Spekulationsbygge, Kbnps
Ett spekulationsbygge. Antagligen rullade vagnarna inte en endaste meter för SJ. Vagnarnas sista tid finns dokumenterad i Drehscheibe.
https://www.drehscheibe-online.de/foren ... sg-6282377
https://www.drehscheibe-online.de/foren ... sg-6318191
Re: Prototyp till Oe?
Tänkte först att det kan vara en Os-w, en ombyggd vagntyp som var avsedd att kunna användas i samma trafikuppgifter som Os med 12,6 m lastyta, och lång nog att lasta en 40-fots container, men den på bilden har nog samma standardlängd som Om. http://www.svenskmjwiki.se/SJ_godsvagn_litt_Os-w
-
- Inlägg: 82
- Blev medlem: 19 dec 2023, 21:00
- Ort: Luleå
Re: Prototyp till Oe?
Nej, någon Os-w är det nog inte. Proportioner stämmer inte med någon av de kända ombyggnadsvarianterna till detta littera. SJ hade knappast heller något rimligt intresse av att krångla till dessa ombyggnader med att tillhandahålla extremt udda vagnar som krävde lika udda ritningsunderlag åt ombyggnadsleverantören.Oskar F skrev: ↑06 apr 2024, 20:51 Tänkte först att det kan vara en Os-w, en ombyggd vagntyp som var avsedd att kunna användas i samma trafikuppgifter som Os med 12,6 m lastyta, och lång nog att lasta en 40-fots container, men den på bilden har nog samma standardlängd som Om. http://www.svenskmjwiki.se/SJ_godsvagn_litt_Os-w